לידיעת תושבי מרכז תל אביב: זו הסיבה שאתם עומדים יותר בפקקים השבוע

עבודות הקו הסגול של הרכבת הקלה מתקדמות, והחל מהשבוע מקטע ברחוב בן יהודה בת"א נסגר לתנועת כלי רכב • משך העבודות הצפוי: כ-8 חודשים

עבודות הרכבת הקלה ברחוב בן יהודה בתל אביב / צילום: איל יצהר
עבודות הרכבת הקלה ברחוב בן יהודה בתל אביב / צילום: איל יצהר

ביום ראשון האחרון נסגר רחוב בן יהודה בתל אביב, בקטע שבין רחוב גורדון לרחוב בוגרשוב, לתנועת כלי רכב לתקופה של כ-8 חודשים לצורך עבודות תשתית. בכל מה שקשור לעבודות הרכבת הקלה לא מדובר אומנם בתקדים, ובכל זאת, ההחלטה של העיר להקריב מקטע רחוב ראשי וחשוב לפרק זמן לא קצר לטובת עבודות תשתית תחבורה מטרופולינית היא לא טריוויאלית.

אורכו של הקו הסגול של הרכבת הקלה 29 ק"מ, והוא כולו עילי, בשונה מהקווים הירוק והאדום. בקו יהיו 43 תחנות. הצפי הוא שבקו ייסעו עד 80 מיליון נוסעים בשנה. תקציב הפרויקט הוא כ-11 מיליארד שקל. הקו אמור להיפתח באמצע שנת 2026.

הקו מתחיל במסוף ארלוזרוב (תחנת רכבת סבידור), פונה לכיוון מערב, עד לרחוב בן יהודה, ממשיך דרומה לרחובות העלייה ולוינסקי. בשלב זה הוא פונה מזרחה לכיוון גשר ההגנה ודרך השלום ומגיע למרכז הרפואי שיבא דרך רחוב האלוף שדה. בנקודה זו הקו מתפצל לזרוע צפונית, שעוברת לכיוון אוניברסיטת בר-אילן וגבעת שמואל; וזרוע דרומית, שעוברת על ציר כביש 4612 (רחוב רפאל איתן) המתוכנן עד לכביש 461 (דרך לוד), ומשם מזרחה לאורך כביש 461 עד לצומת בני עטרות. בקצה הקו, על כביש 40, מתוכנן הדיפו, ומרכז השליטה של שלושה קוי הרק"ל. בין היתר יהיו במקום מסוף אוטובוסים וחניון חנה וסע הכולל 2,000 מקומות חניה.

עבודות הפרויקט מתחלקות לשני סוגים: עבודות המכונות אינפרא 1 כוללות את הכנת התוואי למערכות המסילתיות. המשמעות היא פינוי של כל מערכות החשמל, מים, תקשורת מהדרך. את העבודות האלה מבצעים עבור חברת נת"ע קבלנים. בשלב יותר מאוחר ייכנס זכיין, שיקים את התחנות וידאג לתחזוקה, לתקופה של 25 שנים. למכרז שנערך בחודש ספטמבר 2020 ניגשו 5 קבוצות בינלאומיות. בחודש יוני הקרוב אמורה חברת נת"ע להכריז על שם הזוכה במכרז.

עבודות האינפרא 1 של הקו הסגול התחילו לפני כשנתיים ברחוב ארלוזרוב בתל אביב, הסתיימו בחלק מהרחוב, אך יימשכו בשנה וחצי הקרובות. העבודות בצומת נמיר-ארלוזרוב, שצפויות להיות יותר מורכבות, יתחילו רק בחודש יוני. כאמור, רחוב בן יהודה ייסגר ל-8 חודשים בקטע שעד רחוב בוגרשוב. בהמשך ייסגר הקטע הדרומי של הרחוב. העבודות ברחוב אלנבי יתחילו רק באמצע שנת 2022.

אחד האתגרים היותר מורכבים של נת"ע בכל הקשור לקידום הקו הסגול נוגע למעבר התוואי באזור כפר שלם, בדרום מזרח תל אביב. עשרות משפחות ייאלצו לעזוב את בתיהן לטובת הקמת התוואי.

בחודש פברואר 2020 פרסמה רשות מנהל מקרקעי ישראל את פירטי הפיצוי למפונים. דרגת הפיצוי הגבוהה ביותר תהיה כ-1.7 מיליון שקל עבור "זוג נשוי עם שלושה ילדים ומעלה, שאחד לפחות מבני הזוג הוא ראש משפחה או בן או בת של ראש משפחה". דרגות הפיצוי הנמוכות מציעות כמה מאות אלפי שקלים לקרובי משפחה.

מנת"ע נמסר כי הם ממתינים לקבל אישור סופי של משרד התחבורה לפינוי המשפחות שעדיין חיות במקום. 

"המדרכות הפכו לכבישי אופנועים" 

לחגית אוריין, המתגוררת ברחוב בן יהודה, יש השגות על אופן קידום הפרויקט: "הבעיה העיקרית עם סגירת הרחוב היא שלאופנועים לא השאירו מקום, ולכן הם נוסעים בנחת, בכמויות, על המדרכות. הרחוב חסום, והמדרכות הפכו לכבישי אופנועים. כמובן שפקחי עיריית תל אביב לא נמצאים פה, וגם אין שוטרי תנועה. רק באזור שלי נהרגו בשנים האחרונות שתי נשים מפגיעת אופנועים".

לעומת זאת, חיים גליק, מנכ"ל נת"ע, מבהיר כי סגירת רחוב בן יהודה ביום שני היא קפיצת מדרגה משמעותית בעבודות הקמת הרכבת הקלה: "הקו הסגול בשילוב הקו הירוק, ביחד עם הקו האדום בו נתחיל בקרוב את נסיעות המבחן, מביאים עימם למטרופולין גוש דן את בשורת המהפיכה תחבורתית, ממש כמו בבירות הגדולות בעולם. האתגר עצום, ואנו בנת"ע עושים הכול על-מנת לצמצם את ההפרעה, ומתנצלים על אי-הנוחות".