אושרה תוכנית להסדרת מאות מבנים לא חוקיים ותוספת של 3,750 יח"ד בישוב ערערה

התוכנית חלה על שטח של 2,100 דונם ומסדירה 300 מבנים קיימים שניבנו באופן לא חוקי • כמו כן כוללת התוכנית גם כ-325 אלף מ"ר של שטחי תעסוקה ומסחר

ערערה / צילום: שלומי יוסף
ערערה / צילום: שלומי יוסף

הוועדה הארצית לקידום מתחמים מועדפים לדיור (הוותמ"ל), אישרה את תוכנית תמ"ל 1061, המכונה גם 'מתחם דרומי ערערה'. התוכנית, החלה על שטח של 2,100 דונם, מסדירה 300 מבנים קיימים שניבנו באופן לא חוקי וכוללת תוספת של 3,750 יחידות דיור ליישוב. התוכנית כוללת גם כ-325 אלף מ"ר של שטחי תעסוקה ומסחר.

הישוב ערערה, הממוקם בוואדי ערה, מונה כ-25 אלף תושבים. לפי המדד החברתי כלכלי של הלשכה המרזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) הוא מדורג במקום ה-3 מתוך 10. האתגר העיקרי של התוכנית היה ההתמודדות עם העובדה שמרבית הקרקעות בתחום התוכנית הן פרטיות, ושניבנו בהן 300 מבנים לא חוקיים. 106 מבנים בתחומים המותרים לבנייה לפי תוכניות מאושרות, ועוד 194 מחוץ לתחום התוכניות המאושרות. מספר יחידות הדיור במבנים אלו מוערך בכ-650 יחידות דיור.

לתוכנית הוגשו מאות התנגדויות, בעיקר ע"י בעלי קרקעות פרטיים שטענו שכתוצאה מהתכנון והחלוקה מחדש של הקרקע, כולל ההפקעות, תפגע זכותם הקניינית. המועצה האזורית מנשה הגישה התנגדות שעיקרה בקשה שמבני ציבור בישוב ערערה יורחקו מבתי הישוב קציר.

בין היתר, התוכנית מציעה הקמת מחלף חדש בחיבור של הישוב ערערה אל כביש 65 וכוללת הוספת נתיב תחבורה ציבורית, ומרכז תחבורה חדש אשר יביא לשיפור השירות בתחבורה ציבורית ליישובי ואדי ערה.

אדית בר, ראש מינהל הפיתוח במשרד הפנים ויו"ר הוותמ"ל: "התוכנית תאפשר את פיתוח היישוב תוך מתן מענה לצרכי דיור התושבים והתשתיות הדרושות לאורך שנים ארוכות. אישור התכנית מהווה חלק ממהלך רחב של קידום תוכניות רבות בישובי החברה הערבית בותמ"ל על בסיס החלטות הממשלה בנושא".