עסק ביום | פיצ'ר

"בתחילת המשבר אנשים המתינו בתור ולא התלוננו. היום הם חסרי סבלנות. הם חזרו לשגרה ורוצים הכול כאן ועכשיו"

מירטה (67) ודניאל (65) סטרסנבאום, בעלי "אופטיקה קדימה" במרכז המסחרי בפרדס חנה-כרכור • "היו ימים שפתחנו את העסק ואף אחד לא הגיע. הרגשנו שהתחלנו מחדש, כאילו חזרנו 20 שנה אחורה" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

מירטה ודניאל סטרסנבאום, בעלי "אופטיקה קדימה" / צילום: תמונה פרטית
מירטה ודניאל סטרסנבאום, בעלי "אופטיקה קדימה" / צילום: תמונה פרטית

בראשית שנות ה-90 הקימו בני הזוג מירטה (67) ודניאל (65) סטרסנבאום, את "אופטיקה קדימה" ברחוב צדדי בפרדס חנה. במשך 27 שנה הם ניהלו את החנות ועבדו בה - היא אופטומטריסטית מוסמכת והוא אופטיקאי. לפני כשנתיים, העבירו בני הזוג את העסק למרכז המסחרי שנפתח בפרדס חנה-כרכור. הם השקיעו במעבר ובשיפוץ סכומי כסף גדולים, ולאור המיקום המרכזי ושוקק החיים (יחסית) במרכז המושבה הם קיוו לראות צמיחה של העסק, אפילו קפיצה, אבל אז הגיעה הקורונה.

"היינו במקום חדש, מרכזי וטוב יותר ממה שהיה קודם, נכנסו אנשים חדשים והיינו אופטימיים, אבל אז הגיע מרץ, סגרנו את העסק, שלחנו את שלושת העובדים שלנו לחל"ת וישבנו בבית חודש", מספר דניאל.

הבלבול שהיה בהתחלה סביב הנחיות הפתיחה של עסקים הוביל לסגירה של רוב העסקים, אבל גם כשמירטה ודניאל ידעו בוודאות שמותר להם לפתוח הם היססו. "בהתחלה חששנו לעצמנו. אף אחד לא ידע כלום על המגפה הזאת, והילדים שלנו אמרו, 'אתם לא עובדים. תסגרו ולכו הביתה'. ישבנו בבית חודש בפחד, נעולים".

לבסוף, הלקוחות שהתקשרו ללא הרף היו אלה שהוציאו את בני הזוג מהבית. "היינו חיוניים במלוא מובן המילה, אז פתחנו את העסק, אבל הקפדנו על כללים מאוד מחמירים. הדלת הייתה נעולה כל הזמן, וכל פעם הכנסנו לקוח אחד. מי שהיה צריך תיקון חיכה בחוץ ובכלל לא נכנס".

העסק עבד, אבל לא הכול היה ורוד. "היו ימים שפתחנו את העסק ואף אחד לא הגיע", אומרת מירטה. "היו ימים שהרגשנו שהתחלנו מחדש, כאילו חזרנו 20 שנה אחורה, אבל אז הבנו שיש גלים, יש עליות וירידות".

דניאל: "הייתה לנו ירידה ביחס לשנה הקודמת, אבל לא ירידה דרסטית. לא הגענו לירידה במחזור שמזכה במענקים, למשל. בגרמניה, כל מי שעבד פחות, ולא משנה בכמה אחוזים, קיבל סיוע מהמדינה. חבל שכאן זה לא היה כך, אבל אני שמח שלא נפגענו יותר".

מיד עם פתיחת העסק החזירו מירטה ודניאל את העובדים שלהם מהחל"ת. "זה לקח קצת זמן, אבל קיבלנו לאט-לאט את המענקים לעידוד החזרת עובדים לעבודה", אומר דניאל. "עברנו בשלום את המשבר, אבל זה לא היה מה שציפינו כשעברנו למקום החדש. היו לנו ציפיות שבזכות המעבר למיקום מרכזי תהיה עבודה פי 2, פי 3, אבל זה לא קרה. ההוצאות פה גבוהות יותר, שכר הדירה יותר מפי שניים ממה ששילמנו בעבר ואנחנו מרוויחים פחות, אבל אני אומר ברוך השם שיש עבודה".

היום יש חזרה מלאה לשגרה?
"יש חזרה לשגרה וגם שינוי בהתנהגות של אנשים לפני הקורונה ואחרי. שמתי לב שההתנהגות של אנשים השתנתה. אנשים היום יותר עצבניים וחסרי סבלנות. בתחילת המשבר אנשים היו סבלניים, המתינו בתור ולא התלוננו. הם הבינו את המצב. היום כולם קצרים יותר, חסרי סבלנות. הם חזרו לשגרה ורוצים הכול כאן ועכשיו. המזל הוא שהמעבדה שלנו עושה הכול במקום אז אנחנו עונים לצורך, אבל יש תחושה שיש פחות סבלנות וסובלנות".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il