ממשלת האחדות ירדה מהפרק: בנט החליט לעצור את המגעים מול גוש השינוי

יו"ר ימינה אמר היום בשיחות סגורות כי "נוכח מצב החירום בערים המעורבות, ממשלת שינוי בהרכב המתוכנן לא תוכל להתמודד" • עבאס: בנט עדכן אותי. לא פוסלים על הסף תמיכה בבחירה ישירה • יאיר לפיד יישא דברים בעוד זמן קצר

נפתלי בנט / צילום: אורון בן חקון
נפתלי בנט / צילום: אורון בן חקון

ממשלת האחדות ירדה מהפרק: יו"ר ימינה נפתלי בנט החליט לעצור את המגעים מול גוש השינוי להקמת ממשלה וחזר לשולחן המשא ומתן עם הליכוד. זאת בעקבות המתיחות הביטחונית המורכבת בתוך ישראל בין היהודים לערביי ישראל. יו"ר יש עתיד יאיר לפיד הודיע כי יישא דברים בעוד זמן קצר.

בשיחות סגורות שקיים היום, בנט הוריד את היתכנותה של ממשלה כזו מהפרק ואמר כי "נוכח מצב החירום בערים המעורבות, ממשלת שינוי בהרכב המתוכנן לא תוכל להתמודד. דרוש כוח, הכנסת צבא ומעצרים. דברים שאי אפשר לעשות כשנשענים על מנסור עבאס". לתפיסתו של בנט, הביטחוני קודם לאזרחי.

במהלך היום נפגשו צוותי המשא ומתן של הליכוד וימינה שוב לאחר נתק ארוך ונראה כי הוא חותר כעת להחזיר לשולחן את הצעתו של נתניהו להקמת ממשלה כאשר בנט עומד בראש לשנה. בנט היה רוצה להביא איתו את סער, גנץ ולפיד לממשלה כזו עם הליכוד, אך כרגע בסביבתו די פסימיים באשר להתכנות.

"בנט עדכן אותי הערב שממשלת השינוי ירדה מהפרק", אמר יו"ר רע"ם מחמוד עבאס בראיון ל"חדשות 12". עבאס הוסיף כי במפלגתו לא פוסלים על הסף תמיכה בחוק הבחירה הישירה לראשות ממשלה, בתמורה להישגים שיקבל עבור החברה הערבית. בימינה מצדם מכחישים שהעלו דרישה כזו בפני רע"ם. בליכוד סרבו להתייחס.

יש לציין כי מפלגות גוש השינוי קיבלו בהפתעה גמורה את ההתפתחות הזו הערב ואיש מהשותפים, כולל מחזיק המנדט לפיד, לא ידע שפניו של בנט מועדות חזרה לשיחות עם הליכוד. בגוש שידרו אמנם הבוקר אופטימיות זהירה באשר ליכולת להרכיב ממשלה נוכח המציאות הביטחונית המורכבת, אך בשיחות סגורות העידו כולם כי בנט עדיין איתם.

מי שדחפה להקמת ממשלת ימין עם נתניהו הייתה כל העת איילת שקד, שלא הייתה נוחה עם הקמת הממשלה עם גוש השמאל. עד אתה הלחצים בתוך המפלגה היו בשיחות פנימיות והיא לא יצאה נגד המהלך באופן פומבי, הערב שינוי הכיוון הזה רשום על שמה.