"יש משהו בעולם הקניות הפיזי, והוא כאן כדי להישאר"

ביג סיכמה את הרבעון הראשון של 2021 עם רווח נקי של 61.6 מיליון שקל • המנכ"ל חי גאליס: "הוכחנו שלא נסחוט את הלימון עד הקצה. אנחנו רוצים שהשוכרים ירוויחו. הפדיון הוא המלך, והוא שקובע כמה שכר דירה אפשר לגבות"

חי גאליס, מנכ"ל ביג / צילום: ביג מרכזי קניות
חי גאליס, מנכ"ל ביג / צילום: ביג מרכזי קניות

חברת ביג מרכזי קניות מסכמת את הרבעון הראשון של 2021 עם רווח נקי של 61.6 מיליון שקל, למרות שמרכזי החברה בישראל היו סגורים במשך 50 ימים ברבעון במסגרת הסגר השלישי. את הרבעון המקביל ב-2020 סיכמה ביג עם הפסד של 165.7 מיליון שקל. דוחות הרבעון משקפים את האיחוד עם חברת אפי נכסים שביג מחזיקה ב-62% ממניותיה ועל כן המדדים הגבוהים בכל הפרמטרים.

ה -NOI (הכנסה מהשכרת נכסים) ברבעון טיפס בכ-53% לכ-215.1 מיליון שקל, וה- FFO (מדד הרווח הנקי) עלה בכ-11% לכ-99.4 מיליון שקל. הכנסות החברה צמחו ב-41% והם הסתכמו ב-269.3 מיליון שקל לעומת 190.8 מיליון שקל ברבעון הראשון אשתקד - כאמור השיפור החד במדדים נובע מהאיחוד האמור עם חברת אפי נכסים.

ביג מפעילה מרכזי קניות בארץ ובעולם. המדינות בהן פועלת ביג הן ארה"ב (31%), ישראל (26%), רומניה (18%), סרביה (15%), צ'כיה, פולין ובולגריה. חלוקת הנכסים לא משקפת את חלוקת השווי של נכסי החברה משום שישראל אמנם מהווה כרבע מהפעילות אולם היא משקפת 50% מהשווי של הנדל"ן, ארה"ב לעומת משקפת 15%.בנוסף, 66% משטחי הנדל"ן של החברה הוא נדל"ן מסחרי, 33% הם משרדים וחניונים (בעקבות האיחוד עם אפי) ואחוז בלבד משמש למגורים להשכרה. שיעור התפוסה בנכסים בישראל עומד על 100% בקירוב, בסרביה על כ-99% ובארה"ב על כ-90%.

מאז סיום הסגר השלישי ב-21 בפברואר, רושמים מרכזי ביג בישראל גידול חד בפדיונות ונהנים מתנועת מבקרים גדולה, כאשר נתוני הפדיונות בישראל בחודשים מרץ-אפריל 2021 משקפים גידול של כ-18.9% לעומת התקופה המקבילה ב-2019, כלומר לפני מגפת הקורונה. הפדיונות במרכזי ביג בישראל גדלו ב-2.4% רבעון הראשון של 2021.

"ביג הפכה לחברה יותר גדולה כשהיא מכילה את נכסי אפי בתוכה", אומר לגלובס מנכ"ל ביג מרכזי קניות חי גאליס "המהלך שינה לחלוטין את קבוצת ביג שגדלה משמעותית ועם פיזור נכסים שונה במהות הנכסים ובפיזור הגאוגרפי. לפני המיזוג 100% מהנדל"ן שלנו היה מסחרי ואחרי האיחוד אנחנו מייצרים הכנסות משמעותיות גם ממשרדים וחניונים. ביג היא חברה בריאה עם פוטנציאל פיתוח וצמיחה בכל פרמטר, יש פרויקטים בפיתוח בישראל ובסרביה ובאפי יש צבר של פרויקטים. את שנת הקורונה עברנו מצוין ביחד עם המהלך המיזוג עם אפי וכיום אנחנו נמצאים בתקופה הטובה ביותר בהיסטוריה של ביג. אנחנו מאוכלסים ב-100% על רשימות המתנה וביקוש שלא הכרנו עד כה בנכסים החדשים. אין עסק קמעונאי שפשט רגל משום שאחרי הסגרים חזרנו לפעילות בעוצמות גבוהות ובמהלך התקופה נתנו הקלות לשוכרים".

ביקוש כזה צפוי לעלות את דמי השכירות?

"הוכחנו שלא נסחוט את הלימון עד הקצה. אנחנו רוצים שהשוכרים ירוויחו. הפדיון הוא המלך, והוא שקובע כמה שכר דירה אפשר לגבות. השוכרים שלנו יודעים שיש להם פרטנר וזה הוכח היטב השנה. לאורך התקופה, פעלה לטובתנו העובדה שהמרכזים שלנו פתוחים".

השוכרים גם יודעים שבישראל הם משלמים יותר

"ישראל היא מדינה יקרה וזה בא לידי ביטוי במחירי הקרקעות והבנייה, כוח העבודה. בסוף אנחנו מסתדרים בצורה הוגנת עם השוכרים שלנו"

הקורונה האיצה תהליכים למשל בקניות אונליין, מה שעשוי להשפיע על הביקוש לחנויות פיזיות

"למרות הקניות באונליין מרכזי הקניות הוצפו ברגע שהסגרים ירדו ויש משהו בעולם הקניות הפיזי, והוא כאן כדי להישאר". גם ביג בשעתו שקלה להיכנס לאונליין עם פלטפורמה משלה שנגנזה עוד לפני שעלתה לאוויר. על זה אומר גאליס: "החלטנו להתמקד במה שאנחנו יודעים לעשות הכי טוב והשארנו את הזירה הזו לאחרים. זו הייתה החלטה מאוד קשה אבל בדיעבד זו ההחלטה הכי טובה שעשינו".