הפקקים בעלייה - וזו השיאנית התורנית

עלייה בעומס בכבישים, גם ביחס לשבוע הקודם • מבין חמש הערים הגדולות ראשון לציון ממשיכה להוביל • גלובס ממשיך לעקוב אחר העומס בכבישים במדד שבועי

מדד הפקקים השבועי
מדד הפקקים השבועי

העומס בכבישים בשבוע שבין 10 ל-16 ביוני היה המשמעותי ביותר מאז החל גלובס לפרסם את מדד העומס בכבישים שמתבסס על נתוני חברת ווייז, לפני ארבעה שבועות. לפי הנתונים נרשמה עלייה ממוצעת של 18% בהיקף התנועה (נסועה) בחמש הערים שמרכיבות את המדד: תל אביב, ירושלים, חיפה, ראשון לציון ופתח תקווה. העלייה נמדדת מול פרק זמן של כשבועיים באמצע פברואר 2020, תקופה טרום פרוץ מגפת הקורונה - שלפי המומחים נחשבת "רגילה".

מגמה מדאיגה

גם בהשוואה לתקופת המדד הקודם (3-9 ביוני 2021) נרשמת עלייה, של 2.1% בהיקף הנסועה. בשבוע שעבר ההשוואה לשבוע שלפניו הייתה זניחה ועמדה על 0.2%, ולכן יש לבחון בדאגה את ההשוואה הנוכחית.

כפי שכבר למדנו מהמדדים הקודמים, היקף התנועה בראשון לציון הוא זה שגדל בהיקפים הגדולים ביותר. בתקופה הנמדדת, לעומת פברואר 2020, היקף הנסועה בעיר עלה ב-27%. ביתר הערים העלייה בין שתי התקופות נעה בין 13.4%-18.4%.

מבחינת ימי השבוע - קשה לזהות ימים שנחשבים לעמוסים יותר מהאחרים באופן מובהק. אם במדד הקודם יום חמישי היה בממוצע העמוס ביותר, הרי שכעת דווקא יום רביעי היה עמוס מעט יותר. מצד שני, מתחיל להסתמן שימי שני הם הימים הפחות עמוסים בכבישים - לפחות בערים שאותן בודק המדד.

 
  

מחסור בנתונים

סיבה מרכזית לכך שקשה לסמן מגמות ברורות היא מחסור בנתונים מהימנים לניטור היקף הנסועה או זמני העמידה שלנו בפקקים. יודגש כי הנתונים שמוצגים במדד גלובס משקפים את סך הקילומטרים הכולל שנסעו משתמשי האפליקציה. למעשה למעט נתוני ווייז, ונתונים שחברת נתיבי איילון מפרסמת (לגבי כביש 20 בלבד), לא קיימים נתונים בתחום.

כך למשל לחברת נתיבי ישראל שאחראית על קרוב ל-100% מהכבישים הבינעירוניים יש נתונים רבים, ושליטה מרוק מחדר הבקרה שלהם על הנעשה בכבישים בזמן אמת. אלא שאף אחד במשרד התחבורה מעולם לא דרש או הגדיר להם לאסוף ולעבד נתונים שישקפו את העומס בכבישים.

בארגון "תחבורה היום ומחר" עוסקים רבות בנושא הנתונים בתחום, ולשם כך אף נפגשו באחרונה עם אנשי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), בניסיון לפתח כלים לתחום. "אני לא מודאגת מזה שאנשים עומדים בפקקים", מצהירה מנהלת הארגון, תמר קינן. "השאלה היותר חשובה היא תמונת המצב ההופכית לגבי תחבורה ציבורית - כאן צריך לפתח בסיס נתונים מטויב שיסייע למקבלי החלטות. אחד הדברים שאנחנו עושים בנושא הוא תהליך שהתחלנו מול הלמ"ס, ולשמחתי מצאתי שם הרבה פתיחות. מה שאנחנו מנסים לייצר ביחד זה לבצע השוואות של הנסועה בתחבורה הציבורית גם בין אזורים שונים בארץ וגם מול מדינות שונות בעולם. יש הרבה מאוד נתונים - ורק צריך מישהו שיחבר ביניהם", היא מסבירה.