ועדת חוץ וביטחון האריכה את האיסור על עובדי המוסד להתאגד

הוועדה דרשה כי תוך חצי שנה תובא בפניה הצעה לגורם עצמאי, אשר יטפל בתלונות עובדי המוסד בנושאי שכר ותנאי העסקה • "המוסד" הינו הגוף הביטחוני היחיד אשר איסור התאגדות עובדיו אינו מוסדר בחקיקה קבועה אלא בצו זמני שדורש אישור אחת לשנה

רם בן ברק / צילום:איל יצהר
רם בן ברק / צילום:איל יצהר

ועדת החוץ והביטחון של הכנסת אישרה את הארכת תחולת הצו האוסר על עובדי "המוסד" להתאגד, למשך שנה נוספת. עם זה הוועדה דרשה כי תוך חצי שנה תובא בפניה הצעה לגורם עצמאי, אשר יטפל בתלונות עובדי המוסד בנושאי שכר ותנאי העסקה.

הצו מאריך את אי התחולה של חוק הסכמים קיבוציים על עובדי המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים בשנה נוספת, עד 06.07.22, ובכך אוסר עליהם להתאגד במשך תקופה זו .

"המוסד", כיום, הינו הגוף הביטחוני היחיד אשר איסור התאגדות עובדיו אינו מוסדר בחקיקה קבועה אלא בצו זמני שדורש אישור אחת לשנה. הוועדה אף פנתה בעבר בנושא לשר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, אך הצעת חוק כזו מטעם הממשלה לא הגיעה לכנסת.

עו"ד תמר מתתיהו, מהייעוץ המשפטי במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, אמרה כי ההסתדרות לא התנגדה לכך ונציג הייעוץ המשפטי ממשרד רה"מ אמר כי הכוונה לקדם תיקון שימנע את הצורך בהארכת הצו כל שנה.

ח"כ אלי אבידר אמר כי הבעיה המרכזית שנותרה היא מתן מענה לעובדי המוסד, שפועלים ללא חשבון, יומם ולילה, כדי שיהיו מיוצגים וצרכיהם יקבלו מענה ולא יילקחו כמובן מאליו.

ח,כ אבי דיכטר אמר שלא נכון שגוף בסדר גודל כמו המוסד לא יהיה לו חוק בישראל. אני זוכר את הדברים היטב בשב"כ בתקופות שטרם החוק שהגדיר את הייצוגיות של עובדיו, והיו חששות, ומסתבר שהחוק עשה רק טוב ואם לא יהיו חוק או משהו דומה למוסד, הוראת השעה תוארך עוד 200 שנה.

ח"כ אוריאל בוסו הוסיף ואמר כי "אנו מבינים שמבחינת מאקרו התארגנות עובדים זה דבר שיכול לפגוע בפעילות המוסד, אבל בסוף בסוף, מי מטפל בבעיות העובדים? רואים בסקירת הייעוץ המשפטי שוועדה שיש גורמים עצמאיים לתלונות במשטרה ובצבא למשל, אבל במוסד זה גם לא מעוגן בחוק וגם ממונה פנימי של הארגון".

יו"ר הוועדה, ח"כ רם בן ברק שהיה המשנה לראש המוסד סיכם: "אני מפריד את הדיון בחוק המוסד, היות שהוא סוגיה קצת יותר מורכבת. הדבר אינו דומה לחוק השב"כ, היות שהמוסד איננו ארגון הפועל בגבולות ישראל. הייתי בהרבה דיונים אודות החוק לאורך השנים, בכובעים שונים, וגם בתוך המוסד יש ויכוח על יתרונותיו וחסרונותיו של חוק אשר יסדיר את פעילותו. נמצא את הזמן לדון בסוגיה מורכבת זו .

"כרגע אני מציע לקבל את הבקשה לאשר את הצו שבפנינו לשנה נוספת, אולם אנו מבקשים כי תוך חצי שנה תונח בפני הוועדה הצעה מסודרת מטעם הממשלה אשר תסדיר את נושא הגורם המטפל בתלונות ותנאי עובדי המוסד".

לאחר מכן העלה יו"ר הוועדה את הצו להצבעה וחברי הוועדה, כאמור, אישרו אותו פה אחד.

כמו כן אישרה היום הוועדה, פה אחד, את הוספתם של חברי הכנסת צבי האוזר ואיתן גינזבורג כחברים בוועדת המשנה הזמנית למודיעין, שירותים חשאיים ושו"ן (שבויים ונעדרים).