עסק ביום | פיצ'ר

“המדינה לא הביאה בחשבון פגיעה בהכנסות עתידיות של ענפים שונים, ובהם החקלאות המיועדת לייצוא"

אבירם מוריס (34), חקלאי ממושב פארן בערבה, נשוי ואב לשלושה • בעלי אתר Tamar4U שדרכו ניתן להזמין תמרים בכל רחבי הארץ ומיזם My Date Tree המזמין אנשים החיים בחו"ל "לאמץ" עץ תמר בערבה • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

אבירם מוריס, חקלאי ממושב פארן בערבה, בעלי אתר Tamar4U / צילום: תמונה פרטית
אבירם מוריס, חקלאי ממושב פארן בערבה, בעלי אתר Tamar4U / צילום: תמונה פרטית

לפני כמה שנים, החליטו אבירם מוריס (34) ואשתו לירון (36), שניהם ילידי הערבה, לעזוב את העיר הגדולה - תל אביב - ולחזור להתגורר בערבה, שם יגדלו את ילדיהם. במסגרת פרויקט "בנים חוזרים" רכשו נחלה חקלאית במושב פארן שבערבה התיכונה ובנו שם את ביתם. זמן קצר לאחר מכן, באוקטובר 2015, נטע אבירם כ-500 עצי תמר מזן מג'הול בחלקה, ועבד במטע במשך כמה שנים עד שהפירות יבשילו. התמרים הראשונים נקטפו בגדיד 2020 והיו אמורים להימכר ברחבי העולם, אבל במקביל לקטיף פרצה מגפה עולמית.

"לפני שנתיים חשבנו לשווק את התמרים במכירה ישירה, ולהגיע פעם בשבוע למקומות שונים בארץ. כשפרצה הקורונה, היו קשיים רבים, כולל שמים ונמלים סגורים והמחיר של התמרים שכבר הצלחנו לייצא היה נמוך בעקבות המשבר", מספר אבירם.

אבירם עבד אז גם כמנהל שכיר בבית קירור לפלפלים ואשתו לירון עבדה כמורה למחול בסטודיו לריקוד שפתחה בפארן (ZAZA) שנה לפני הקורונה, אך הכנסותיהם צנחו בעקבות המגבלות שהוטלו. "לצערנו, לירון נאלצה לסגור את הסטודיו למשך שנה עקב ההנחיות והסגרים. אמנם היא מקבלת מענקים מהמדינה, אך זה לא הגיע לגובה ההכנסות בשגרה, בנוסף לעלויות ההקמה של הסטודיו ממש שנה קודם, שלא הספקנו לכסות", הוא מספר.

המצב היה קשה, אך אבירם החליט לעשות שינוי במבנה העסק שלו ולהתאים אותו לרוח התקופה, שבה רוב המכירות מתבצעות אונליין. "הבנו שאנחנו חייבים לשנות כיוון חשיבה, שיש לבנות מערך אינטרנטי ולפעול באמצעות שילוח לכל חלקי הארץ".

בעיצומה של הקורונה השיק אבירם שני מיזמים ייחודיים למכירת תמרי המג'הול: הראשון מכירה ישירות ללקוחות באמצעות אתר אינטרנט שדרכו ניתן להזמין תמרים עד בית הלקוח, Tamar4U, במשלוחים לכל חלקי הארץ; והשני, מיזם My Date Tree, המזמין אנשים החיים בחו"ל "לאמץ" עץ תמר על אדמת ישראל, בערבה. לרוכשים נשלחת תעודת הוקרה, ושלט עם שם המאמצים מוצב בסמוך לעץ התמר שאימצו. בהגיעם ארצה, נערך ל"מאמצים" סיור מלא במטע וביקור בעץ שאימצו. הם גם מקבלים משלוח של תמרים ונתרמים על שמם תמרים לארגון "לקט ישראל". במיזם חברים כבר 350 אנשים מ-19 מדינות ברחבי העולם.

ההתחלה הייתה מפחידה, אך שני המיזמים הלכו וצברו תאוצה. "קיבלתי סיוע מהמיזם המדהים של הבית לסולידריות חברתית WE19, שעזר לי להקים את המיזם האינטרנטי למכירת תמרים עד דלת הבית. היה חשש שהשיווק הישיר לא יצליח, ושהקמה של מיזם כזה יעלה הרבה, ואכן בתחילה נתקלנו בקשיים עם המיזם, אך למדנו תוך כדי תנועה, ושיפרנו כל הזמן את המערך. מיזם Tamar4U התחיל לאט. שינינו דברים תוך כדי תנועה, ושיפרנו בהתאם לפידבקים מהלקוחות. בגלל הקורונה הרבה עסקים עברו לשליחויות עד הבית, לכן היה עומס גם על חברות השילוח וההפצה וממש לא היה פשוט. היום, כבר יש לנו לקוחות מכל רחבי הארץ והרבה לקוחות חוזרים, על זה גאוותנו".

כעת, כשאבירם מסתכל קדימה, הוא אופטימי. "אנחנו כבר מתכוננים לגדיד של 2021 שיתקיים מאמצע חודש אוגוסט ועד אמצע חודש אוקטובר, ומקווים ליבול תמרים איכותי, שיגיעו ללקוחות חדשים, ולעוד יותר בתים ברחבי הארץ".

"תמיד צריך לחשוב על שינויים"

לדברי אבירם, "משבר" לא חייב להפוך ל"שבר" בעסק. "תמיד צריך לחשוב על שינויים שיכולים להתרחש בארץ ובעולם, ולנסות בצורה יצירתית וחדשה להתאים את העסק למצבים ומשברים שונים שקורים. בנוסף יש עזרה של המדינה וגם של חברות ועמותות פרטיות ששווה תמיד לבדוק".

את ההצלחה שלו בתקופת המשבר חלק אבירם גם עם אחרים, כאשר תרם תמרים לצוותים הרפואיים בבתי החולים דוידוף ואיכילוב. "הצוותים הרפואיים בארץ עבדו מאוד קשה בתקופת הקורונה ולכן החלטנו לתרום להם תמרים. כלל הצוותים הרפואיים, מהרופאים והרופאות, האחיות והאחים ועד לצוות הסניטרי והפקידותי, הם פשוט מלאכים שחיים בינינו. כך היה תמיד, לפני ואחרי הקורונה. אני שמח שיכולנו לשמח אותם בתמרים טעימים".

המדינה טיפלה נכון במשבר בקרב העסקים?
"לדעתי, המדינה טיפלה בצורה יחסית טובה בהיבט של עסקים מסוימים, למשל המענקים לסטודיו ZAZA של לירון, אם כי לא מספיק. מנגד, המדינה לא הביאה בחשבון פגיעה בהכנסות עתידיות של ענפים שונים, וביניהם החקלאות המיועדת לייצוא. אני בטוח שישנם עסקים בישראל שקיבלו יותר סיוע מאחרים ובכך נפגעו פחות".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il