תשלם 1.1 מיליארד שקל: רדימיקס זכתה במכרז למחצבת קדרים

ההצעה של חברת אבן וסיד מקבוצת רדימיקס עבור הפעלת מחצבת קדרים שבצפון גבוהה בכ-331 מיליון שקל מההצעה השנייה • התשלום יתבצע לכל אורך תקופת ההפעלה שנקבעה ל-25 שנה • במקביל נסגרו מכרזים לשתי מחצבות נוספות

מחצבת קדרים / צילום: Yigal Tsur, יוטיוב
מחצבת קדרים / צילום: Yigal Tsur, יוטיוב

חברת אבן וסיד מקבוצת רדימיקס, שבשליטת סמקס העולמית, זכתה במכרז שקיימה רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) להפעלת מחצבת קדרים שבצפון. סכום הזכייה של החברה עומד על 1.1 מיליארד שקל, אותם היא תשלם במספר מועדים לאורך 25 שנה.

במכרז התמודדו חמש חברות, כשההצעה השנייה בגובהה עמדה על 769.5 מיליון שקל - כ-331 מיליון שקל פחות מההצעה הזוכה. לפי תנאי המכרז רדימיקס כבר העבירה 15 מיליון שקל לרמ"י כחלק מסכום הערבות למכרז, עליהם היא תוסיף מע"מ בזמן הקרוב. עם סיום שלב ב' של המכרז תשלם רדימיקס 330 מיליון שקל, כאשר את יתרת התשלומים לרמ"י היא תעביר ב-2030, ב-2034, וסכום אחרון של 110 מיליון שקל בשנת 2040.

מחצבת קדרים שבגליל העליון, הנה מחצבה אסטרטגית בעלת עתודות חצץ המוערכות בכ-60 מיליון טון והיא צפויה להתחיל לפעול בעוד שנים ספורות עם השלמת הכשרת דרכי הגישה וחיבורה לצירי תחבורה באזור. בהודעת רמ"י נמסר כי בכדי להפעיל את המחצבה תיאלץ רדימיקס לוותר על הפעלת מחצבה אחרת באזור, כדי שלא לפגוע בעיקרון התחרותיות האזורי. "הכרזת הזכייה הותנתה בהשבת מחצבה סמוכה באותו המתחם אותה מפעילה כיום החברה הזוכה, בטרם תחל עבודת הכרייה במחצבת קדרים, כך שלא תתאפשר בעלות ביותר ממחצבה אחת בכל אזור, וזאת בהתאם למדיניות רשות התחרות למניעת ריכוזיות אזורית בענף המחצבות", נמסר.

אוליצקי תשתיות זכתה בהרשאה להפעלת מחצבת צפרים

בנוסף למחצבת קדרים הכריזה ועדת המכרזים על חברת אוליצקי תשתיות בע"מ כזוכה בהרשאה להפעלת מחצבת צפרים שבשטחי המועצה האזורית רמת נגב, אשר עתודות החצץ בה מוערכות בכ-7.2 מיליון טון. מחיר הזכייה למחצבה זו עמד על 63 מיליון שקל.

במכרז שלישי לכריית חול במישור רותם שבנגב זכתה חברת 'ע.ט בית דוד בע"מ'. מדובר בשטח שבו פוטנציאל עתודות של עד 18 מיליון מ"ק. מחיר הזכייה עמד על 546 מיליון שקל, כאשר גם למכרז זה ניגשו חמש חברות. ההצעה השנייה בגובהה (450 מיליון שקל) נפסלה, כאשר ההצעה השלישית בגובהה במכרז עמדה על 427.4 מיליון שקל.

מנהל רמ"י, ינקי קוינט, מסר כי "רמ"י מחויבת להקצאה שוויונית ותחרותית של מחצבות המבטיחה תמורה הוגנת עבור חומרי החציבה השייכים לציבור, מייעלת את ענף הכרייה והחציבה ומגדילה את התחרות בו לטובת ענפי הבנייה והתשתיות".