חקלאות | דעה

הממשלה מזניחה את החקלאים ופוגעת בביטחון התזונתי של אזרחי המדינה

הרפורמה המתוכננת בחקלאות תפגע בציבור - פתיחת השוק ליבוא בלתי מרוסן לא יבטיח את הורדת המחיר לצרכן ובהיעדר פוטנציאל ייצור מקומי יגרום להיווצרות קונגלומרטים של יבואנים שמהר מאוד יכתיבו מחיר ככל העולה על רוחם

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: תמונה פרטית
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: תמונה פרטית

בתזמון שנוי במחלוקת, דווקא בתקופה שבה כל מדינה מפותחת ממנה שר לביטחון תזונתי, במהלך מגפה עולמית מתמשכת, לאחר מבצע צבאי בעזה ובזמן שהאהדה כלפי ישראל בעולם הולכת ופוחתת - החליטו שרי האוצר והחקלאות להציג רפורמה שעלולה לפגוע אנושות בחקלאות הישראלית ובביטחון התזונתי של אזרחי המדינה; כל זאת במהלך יהיר וקיצוני שנראה כאילו נשלף מהמותן וחודש בלבד לאחר שנכנסו לתפקידם.

סעיפי הרפורמה הם "נוק-אאוט" לחקלאי ישראל, שדווקא עכשיו ובעקבות אסופת האירועים שמניתי הרגישו שצפוי שינוי לטובה במעמדם לאחר שנים של הזנחה.

בעקבות ההצהרה על הרפורמה אני בדיסוננס פנימי קשה ומרתיח. קשה לי להסכים עם מצב שבו אנשי המפתח האמונים על ניהולה ועתידה של המדינה פועלים באופן אקטיבי כדי לפגוע בבסיס שרשרת המזון, גם אם אינני חושבת שזה נעשה מרצון ובטח שלא מתוך הבנה וחשיבה מעמיקה, אלא מתוך כוונה לפעול מהר ולהציג הישג שבמקרה כזה יבוא על חשבון החוליה הכי משמעותית בשרשרת המזון - החקלאות הישראלית.

יוקר המחיה במדינת ישראל גבוה ונוגע בכל התחומים, גם בענף החקלאות, אך האם יבוא ודחיקת החקלאות המקומית היא הפתרון? זוהי קביעה שגויה שמנתקת את אחריותה של המדינה, המשווקים ורשתות השיווק מהאחריות על יוקר המחיה.

דווקא הזנחת החקלאות מצד המדינה, התשומות הגבוהות דוגמת מחירי המים, מחסור בהקצאת עובדים ופשיעה חקלאית, בצירוף התנהלות בריונית מצד המשווקים ורשתות השיווק, הם הגורמים העיקריים למחירים הגבוהים.

ולראיה - יש יותר חקלאים שנוטשים את הענף מאשר מצטרפים חדשים, והגיל הממוצע רק הולך ועולה, בעוד הנתח של המשווקים ורשתות השיווק בעוגת העושר הכללית רק גדל.

כבר היום אנו עדים למגוון סוגים של פירות וירקות מיובאים כגון: אננס, תפוחי עץ, עגבניות ומלפפונים, שנופלים משמעותית באיכותם מהפרי והירק הישראלי ואינם תורמים מאומה להורדת המחיר לצרכן.

אנו חקלאי ישראל צמאים לרפורמה אך לכזו שתטפל בכל שרשרת המזון וגם תוכל לייצר ביטחון תזונתי לתושבים. אנו מחויבים להבין כי ההגנה על החקלאים ועל החקלאות המקומית היא הגנה על העצמאות התזונתית של מדינת ישראל, שנשענת על מסורת ארוכת-שנים של חקלאות איכותית ומתקדמת שמתכתבת עם ערכים של חלוציות, עבודת אדמה והגנה על גבולות המדינה.

והיא חשובה יותר מפתיחת השוק ליבוא בלתי מרוסן, שמחד לא יבטיח את הורדת המחיר לצרכן, ומאידך בהיעדר פוטנציאל ייצור מקומי יגרום להיווצרות קונגלומרטים של יבואנים שמהר מאוד יכתיבו מחיר ככל העולה על רוחם.

אני ממליצה לקברניטי המדינה, בבואם להחליט על סעיפי הרפורמה, כי לנגד עיניהם יהיו מילות השיר שכתב נתן אלתרמן: "לעורר אהבה וכבוד וחיבה וקנאה לתוצרת הארץ".

הכותבת היא בעלת רשת "נוי השדה"