בעל דירה ביטל חוזה עם שוכרת ערבייה בשל התנגדות השכנים - וחויב ב-30 אלף שקל פיצוי

התובעת חיפשה לשכור דירה בעפולה, סמוך לבית הספר של אחד מילדיה • היא חתמה על הסכם שכירות עם יוסי עמיאל, אך שבוע לאחר מכן הוא ביטל אותו בשל התנגדות דיירי הבניין • טען בביהמ"ש כי קיום החוזה אינו אפשרי משום שדיירי הבניין לא היו מאפשרים לשוכרת להיכנס לדירה

עפולה / צילום: בר - אל
עפולה / צילום: בר - אל

בית משפט השלום בעפולה חייב את יוסי עמיאל, בעל דירה בעיר, בפיצוי בסכום של 30 אלף שקל, לאחר שביטל חוזה שכירות עם אישה ערבייה על רקע גזעני. זאת שבוע לאחר החתימה על החוזה עמה ובעקבות התנגדות דיירי הבניין.

"החוזה בוטל בגין אפליה על רקע גזעני, ונראה כי הדבר גרם לפגיעה בכבודה ולתחושת עלבון קשה אצל התובעת, אשר נאלצה להרגיש את עצמה כאזרחית סוג ב' שאינה רצויה במקומות מסוימים בארץ שבה היא מתגוררת כאזרחית שוות-זכויות. כפועל יוצא מכך, הזכות שלה לשוויון הופרה", קבע הרשם הבכיר מרט דורפמן.

השוכרת היא גרושה ואם לשישה ילדים העובדת כמטפלת סיעודית, שחיפשה לשכור דירה בעפולה, בסמוך לבית הספר של אחד מילדיה. היא פנתה לעמיאל בעקבות מודעה שפרסם באינטרנט וחתמה עמו על הסכם שכירות. השוכרת הודיעה לעמיאל כי היא ערבייה, למרות שלא חלה עליה כל חובה לעשות זאת. בעקבות החתימה על ההסכם, עמיאל מסר לשוכרת מפתח לדירה, והיא מצידה הודיעה על סיום תקופת השכירות בדירתה הקודמת.

דיירים בבניין ששמעו כי מגיעה שוכרת חדשה ערבייה התרעמו על כך, ובקבוצת הוואטסאפ של הבניין נכתבו הודעות בגנות השכרת הדירה לשוכרת בשל היותה ערבייה. ההודעות כללו שיימינג של קללות והצהרות כי ימררו לשוכרת את החיים.

עמיאל אמר שהוא "מתבייש בדיירי הבניין", אך ביטל את ההסכם

בעקבות מחאת הדיירים והאיומים שלהם, עמיאל הודיעה לדיירים כי הם "ניצחו", וכי הוא לא מתכוון לנהל מלחמות עמם, תוך שציין כי הוא "מתבייש בדיירי הבניין שהינם גזענים". יום למחרת הוא הודיע לשוכרת כי הוא מבטל את הסכם השכירות עמה בעקבות תגובות הדיירים.

השוכרת הודיעה כי אין בכוונתה להיכנע לאיומי הדיירים, ואמרה כי היא לא חוששת, וכי לאחר שיכירו אותה, יחשבו אחרת. למרות זאת, עמיאל לא ויתר ועמד על ביטול ההסכם.

בבית המשפט טען עמיאל כי קיום החוזה אינו אפשרי מאחר שדיירי הבניין לא היו מאפשרים לשוכרת להיכנס לדירה והיו הופכים את חייה לבלתי נסבלים. בית המשפט קיבל את טענתו של עמיאל כי אינו גזען, אך קבע כי התנהלותו בפועל הביאה לביטול החוזה על-ידו בשל אפליה על רקע גזעני.

עוד נקבע כי לעמיאל היה עניין כלכלי לשמור על יחסים עם הדיירים, מאחר שהוא חתם על רכישת דירה נוספת בבניין; וכי הוא העדיף את האינטרסים הכלכליים הנוספים שהיו לו בבניין על פני קיום החוזה עם השוכרת.