אישום: התחזה לבעלי עסקים וגנב מענקי קורונה בהיקף 590 אלף שקל

גל דביר, שעבד בתיווך וייעוץ הלוואות בחברת "מסריק המושבה בע"מ" המכונה גם "אופטימום פלוס פיננסים", מואשם בעבירות גניבה בנסיבות מחמירות, ניסיון גניבה, העברת מידע כוזב, עשיית פעולה ברכוש אסור ושימוש בעורמה, מרמה ותחבולה בכוונה להתחמק ממס

כתב אישום / צילום: איל יצהר
כתב אישום / צילום: איל יצהר

עדכון: גל דביר הורשע ביום 7.5.23 על פי הודאתו בהסדר טיעון, בכתב אישום מתוקן (לאחר שכתב האישום המקורי בוטל בשל אי עריכת שימוע) בעבירות של גניבה בנסיבות מחמירות, ניסיון גניבה, ריבוי עבירות של מידע כוזב, עבירה של שימוש בעורמה, מרמה ותחבולה כדי להתחמק ממס. בנוסף, חויב דביר להפקיד סכום של 524,881 שקל.

כתב אישום הוגש אתמול (א') לבית משפט השלום בתל אביב נגד גל דביר (55), תושב העיר, בגין גניבת מענקי סיוע לעצמאים שפעילותם נפגעה במשבר הקורונה, בהיקף של כ-590 אלף שקל, וניסיון לגנוב 12 אלף שקל נוספים. דביר מואשם בעבירות גניבה בנסיבות מחמירות, ניסיון גניבה, העברת מידע כוזב, עשיית פעולה ברכוש אסור ושימוש בעורמה, מרמה ותחבולה בכוונה להתחמק ממס.

על-פי כתב האישום שהוגש על-ידי עו"ד ענבל קליין ממחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה, דביר עבד בתיווך וייעוץ הלוואות כפרילנסר בחברת "מסריק המושבה בע"מ" המכונה גם "אופטימום פלוס פיננסים". כחלק מעבודתו הוא היה בקשר רציף עם לקוחות החברה, הכין עבורם בקשות להלוואות, בדק זכאות למענקי סיוע והגיש עבורם בקשות.

דביר מואשם כי בין החודשים אוקטובר 2020 לפברואר 2021 התחבר לאזור האישי של 16 בעלי עסקים באתר האינטרנט של רשות המסים, כאשר רובם היו בעבר לקוחותיו. נטען כי כי דביר התחבר ללא ידיעתם של הלקוחות לאתר רשות המסים כשהוא מתייצג בשמם על-ידי הזנת פרטיהם האישיים.

כתב האישום מתאר כי דביר הגיש בשם בעלי העסקים, ללא ידיעתם, בקשות למענקי סיוע לעצמאים שנפגעו ממשבר הקורונה, ושינה באופן ידני ומכוון את פרטי חשבון הבנק אליו המענקים היו אמורים לעבור, לפרטי חשבון הבנק הפרטי שלו, זאת במטרה לגנוב מבעלי העסקים את כספי המענקים שלהם.

דביר גם מואשם בעבירת מס בהיקף של חצי מיליון שקל ובהלבנת הון בקשר לפעולות שעשה עם הכספים שגנב. זאת, בין היתר, בשל העברות בנקאיות בסכומים גדולים לחשבונות הבנק של בני משפחתו ושותפיו העסקיים, ביצע חיובים בכרטיס האשראי ומשיכת מזומנים.

ברשותו של דביר נמצאו 66 אלף שקל אותם מבקשת המדינה לחלט. מהבקשה לחילוט הכספים, החתומה בידי מנהל מחלקת הסייבר עו"ד חיים ויסמונסקי, עולה כי הפרקליטות מחזיקה בראיות מהמערכת הממוחשבת של רשות המסים, מהן עולה כי דביר הזין את פרטי חשבון הבנק שלו בעת הגשת הבקשות; וכן עדויות בעלי העסקים, מהן עולה כי לא ידעו כלל שהוא הגיש בשמם את הבקשות.

דביר הכחיש במשטרה את החשדות נגדו. לטענתו, חלק מהלקוחות ביקשו ממנו לבדוק את זכאותם למענקים, אך הוא אינו יודע כיצד כספי המענקים שלהם הופקדו לחשבונו, ולהערכתו מדובר בתקלה ממוחשבת של רשות המסים. בבקשה לחילוט נטען כי גרסתו נשללה על-ידי עובדי שירות המחשוב של רשות המסים.

החקירה בוצעה על-ידי מפלג הונאה של מחוז תל-אביב של המשטרה בשיתוף עם חוקרי מס הכנסה בתל-אביב.

עו"ד דותן דניאל המייצג את דביר, מסר בתגובה: "לא ייתכן שאדם שממתין להליכי שימוע יגלה מאמצעי התקשורת שהוגש נגדו כתב אישום תוך הפרת זכותו החוקתית לשימוע. מדובר בזכות יסוד חשובה ביותר, השמורה לכל אדם באשר הוא בנסיבות הקבועות בחוק. הדברים יתבררו בבית המשפט, במקום הראוי להם". 

*** חזקת החפות: ההליך המשפטי בראשיתו, גל דביר לא הורשע, ועומדת לו חזקת החפות.