יפן תכננה לפנות כ-500 איש מאפגניסטן. בסוף רק אחד חולץ

במטוס ההרקולס שיצא מקאבול לפקיסטן ביום שישי האחרון היה רק נוסע אחד: העיתונאי היפני הירומי יאסוי • מאות אפגניים שסייעו לממשל בטוקיו נותרו מאחור • "הממשל היפני לא הצליח להוציא אותי החוצה בזמן", אמר בכאב אחד מהם

מטוס הרקולס C-130 של צבא יפן, לפני ההמראה למבצע הפינוי / צילום: Reuters, Kyodo
מטוס הרקולס C-130 של צבא יפן, לפני ההמראה למבצע הפינוי / צילום: Reuters, Kyodo

הפיגוע הקטלני סמוך לשדה התעופה בקאבול ביום חמישי שעבר הוביל לביטול מבצע החילוץ שיפן תכננה. המבקרים טוענים שיפן מיהרה להוציא את אנשיה מאפגניסטן, והשאירה מאחור את המקומיים שעבדה איתם.

שר הביטחון היפני נובואו קישי הורה היום (ג') לצבא יפן לסגת סופית מאפגניסטן. לפי משרדו, יפן פינתה אזרח אחד ו-14 אפגנים מהמדינה. בטוקיו התחייבו להמשיך במאמצים לפנות אזרחים ואת הצוות המקומי שפעל איתה, אך סביר להניח שלא יצליחו לחלץ את מאות האפגנים ששיתפו פעולה עם יפן עד הדדליין לנסיגת הכוחות הזרים, שאמור להיות בסוף היום.

ממשלת יפן ספגה ביקורת על כך שלא פעלה מהר יותר כשנהיה ברור שהטליבאן משתלט על הבירה האפגנית. רבים אמרו שזה מזעזע שלא נעשו יותר מאמצים כדי להציל אנשים ששירתו בנאמנה את האינטרסים היפניים במשך שנים רבות יחד עם משפחותיהם, או כדי לסייע לעשרות האלפים שניסו להימלט מהמדינה.

כמה גורמים אמרו כי העיכוב בשליחת מטוסי הפינוי נובע מוויכוח בטוקיו בנוגע למה יכול הצבא היפני לעשות מעבר לים, לפי החוקה שלו. "זו הפעם הראשונה שהצבא פועל במדינה אחרת ללא אישור מפורש של אותה מדינה, ולכן היו המון דיונים לפני שהמטוס המריא, על למי הם יכולים לעזור וכיצד", אמר פרופסור יוקו איטו, מומחה ליחסים בינלאומיים מאוניברסיטת אסיה שבטיוואן, בריאיון לעיתון הסיני "This Week in Asia".

הפיגוע ליד שדה התעופה בקאבול שיבש את התוכניות

ממשלת יפן הודיעה בשבוע שעבר כי תשלח מספר מטוסי תובלה מסוג C-130 הרקולס לאפגניסטן, עבור חילוץ של מאות אפגנים שעבדו בשגרירות ועבור "סוכנות שיתוף הפעולה היפנית" (JICA). יעד הפינוי היה אמור להיות פקיסטן השכנה.

אוטובוסים עם חיילים אמריקאיים אספו את אותם מפונים ביום חמישי שעבר, כאשר שני מחבלים מתאבדים ביצעו פיגוע סמוך לשדה התעופה בקאבול והרגו יותר מ-170 איש, מה שהוביל בסופו של דבר לביטול הטיסה.

אפגני שעבד עם JICA מאז 2008 סיפר לעיתון המרכזי "יומיאורי שימבון" שחייו נמצאים כעת בסכנה. "הממשל היפני לא הצליח להוציא אותי החוצה בזמן", אמר המקומי בן ה-40, ששמו לא הוזכר כדי להגן על ביטחונו. לדבריו, הוא אוים מוקדם יותר השנה על ידי הטליבאן, שהורה לו לעזוב את JICA ולהצטרף לארגון הטרור. הוא פנה למוסד כדי שיסייע לו אחרי שקאבול נכבשה. "אני לא יכול לחשוב על דרך אחרת לעזוב את המדינה", הוא הוסיף. "אני בסכנה".

ב"יומיאורי שימבון" נכתב כי אם האוטובוסים שהובילו מפונים היו יוצאים יום קודם, הם היו יכולים להגיע לשדה התעופה. אדם נוסף שעבד במיזמים במימון יפני פנה לטוקיו בבקשה לעזרה. האיש, בשנות ה-30 לחייו, סיפר לסוכנות הידיעות "קיודו ניוז" כי סייע בהעברת ציוד לבתי חולים ולשדות תעופה ברחבי אפגניסטן מאז 2004. למרות ששמו היה ברשימת הפינוי של הממשלה היפנית, משרד החוץ הודיע לו כי לא יוכל לצאת עם אשתו ועם ילדיו. "אני רק רוצה להגן עליהם", אמר. "אף אחד מהממשלה היפנית לא נותן לי הנחיות".

הנוסע היחיד במטוס ההרקולס: עיתונאי יפני 

מטוס התובלה של חיל האוויר היפני יצא מקאבול לאיסלמאבד ביום שישי שעבר, כשעליו רק נוסע אחד: עיתונאי יפני - הירומי יאסוי, העובד ב"קיודו ניוז". טיסה מוקדמת יותר העבירה "מספר אנשים", כולל פקידים בשגרירות, לבירה הפקיסטנית.

המבקרים אומרים כי המאמץ היפני היה גרוע בהשוואה למדינות אחרות. ארצות הברית פינתה עשרות אלפי איש בשבוע שעבר, ובריטניה, גרמניה, בלגיה והולנד הפעילו כולן טיסות סיוע.

בדרום קוריאה פינו את צוות השגרירות, פקידי ארגונים לא ממשלתיים וכמעט 400 אפגניים מחוץ למדינה במבצע מתוכנן ומהיר. סיאול אפילו העניקה לאפגנים מעמד חוקי שמקביל לפליטים, מה שיאפשר להם להתיישב במדינה לצמיתות.