ארגון הבריאות העולמי עוקב אחרי וריאנט קורונה חדש בשם "מו"

הווריאנט, שאותר לראשונה בקולומביה, עשוי להיות עמיד יותר בפני חיסונים • ארגון הבריאות העולמי הודיע כי אותרו הדבקות בווריאנט בדרום אמריקה ובאירופה • ארבעה זנים נוספים של הנגיף נמצאים כעת תחת מעקב

נגיף הקורונה במיקרוסקופ / צילום: Shutterstock, creativeneko
נגיף הקורונה במיקרוסקופ / צילום: Shutterstock, creativeneko

הוריאנט מו, או B.1.621, אותר לראשונה בקולומביה, והוכרז היום (ד') כוריאנט תחת מעקב. ארגון הבריאות העולמי הוציא הודעה לפיה הוריאנט עשוי להיות עמיד יותר בפני החיסונים, כמו וריאנט בטא, אך יהיה צורך במחקרים על מנת לאשר את זה.

בהודעה נכתב כי "מאז זיהויו לראשונה בקולומביה בינואר 2021, היו כמה דיווחים ספורדיים על מקרים של הדבקה בווריאנט מו, וכמה התפרצויות גדולות יותר דווחו במדינות אחרות בדרום אמריקה ובאירופה.

"למרות שהשכיחות העולמית של וריאנט מו בקרב מקרי ההדבקה ירדה וכעת עומדת על פחות מ-0.1%, השכיחות בקולומביה (39%) ובאקוודור (13%) עלתה באופן עקבי".

ארגון הבריאות העולמי הגדיר עד היום ארבעה סוגי וריאנטים כ"מטרידים": אלפא ("בריטי"), בטא ("דרום אפריקאי"), גמא ("ברזילאי") ודלתא ("הודי") כשלכל אחד מהם ישנם תתי זנים.

ארבעה וריאנטים נוספים מלבד מו הם "וריאנטים תחת מעקב", משום שלא ברור אם הם בעייתיים יותר מן הקיימים או לא. אלה הם אטא (התגלה במספר מדינות במקביל), יוטא (התגלה בארה"ב), קפא (גם הוא במקור מהודו) ולמדא (מפרו). וריאנט מו נחשב לחבר במשפחת הקפא.

לפני כשבועיים משרד הבריאות  הזהיר מפני וריאנט AY.3, הנחשב לאחד מבני משפחת הדלתא. הווריאנט עלה על פי דיווחי משרד הבריאות מדרום אמריקה למדינות דרום ארה"ב, ובהדרגה תופס נתח שוק גם מול וריאנט הדלתא המקורי - לרוב זו עדות לכך שהוא מדבק יותר. אולם, ההשתלטות כרגע לא נראית אגרסיבית כמו ההשתלטות של וריאנט האלפא על וריאנט ווהאן הקלאסי בינואר, או כמו ההשתלטות של וריאנט הדלתא שדחק החוצה את האלפא. גם בהודו וריאנט AY.3 נוכח, אך לא הצליח להחליף באופן משמעותי את הדלתא.