פוליטיקה | פרשנות

קברניטי הקואליציה הקריבו מנחות ענק על מזבח ההישארות בשלטון

הממשלה עברה בהצלחה את המבחן הדרמטי להישרדות, ואפשר להעריך בזהירות שחוקי התקציב יעברו גם בקריאה שנייה ושלישית • הקואליציה של בנט ולפיד רוצה להאריך ימים, והיא מוכנה לשלם כדי לשמור על הכיסא

רה''מ בנט והשרים לפיד וגנץ אתמול במליאת הכנסת / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
רה''מ בנט והשרים לפיד וגנץ אתמול במליאת הכנסת / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

תיראו מופתעים, תקציב המדינה עבר אמש (ה') יחד עם חוק ההסדרים בקריאה ראשונה. הדרמות, הלחצים והמריבות המתוקשרות בקואליציה נפתרו כמיטב המסורת ברגע האחרון והדרך להעברת החוקים נסללה. שר האוצר ליברמן הודה בשיחות סגורות כי לא האמין שזה יהיה כל כך פשוט. בכירים אחרים בממשלה נראו אמש מרוצים מאוד - המבחן הדרמטי או לפחות חלקו הראשון להישרדות הקואליציה עבר בהצלחה. זה לא שהמריבות היו פייק, אלא שהיה ברור שהאינטרס של חברי הקואליציה לשמור על כסאותיהם.

באופן טבעי מדובר באינטרס של חברי קואליציה בכל ממשלה חדשה, וביתר שאת כאשר מדובר בחברי קואליציה שהיו שנים ארוכות ישובים בספסלי האופוזיציה, הרחק ממנעמי השלטון. לא חברי מרצ או חברי העבודה ולבטח לא חברי יש עתיד רוצים למצוא את עצמם שוב הרחק משולחן הממשלה וניהול הוועדות, וכדי למשול - מוותרים. ההבנה של כל מרכיבי הקואליציה שהממשלה הזו בהרכבה הנוכחי היא בגדר נס על טבעי שלא יכול לקרות פעמיים - גורם לכולם להחזיק ידיים חזק אחד לשני.

הקואליציה מוכנה לשלם

רק כך אפשר להסביר את העובדה שחוק ההסדרים חסר התקדים בהיקפו עבר הלילה. רק כך אפשר להסביר את העובדה שעברו בספר ההסדרים עשרות רפורמות ימניות מול כאלה משמאל. למעשה קברניטי הקואליציה הקריבו מנחות ענק על מזבח ההישארות בשלטון. בנט למשל ויתר על ספינת הדגל של ימינה - רשות הרגולציה, זו שרק לפני שבועות בודדים הכריז עליה ברוב הוד יחד עם שר המשפטים. במקום תוקם רשות מייעצת חסרת שיניים, אבל הקואליציה תשרוד.

גם ליברמן הסכים להקריב לא מעט. הוא ויתר על הרפורמה בענף ההטלה. את הרפורמה במטרו הוא יעביר לבסוף בנפרד מחוק ההסדרים, מה שעשוי לקבור את החוק וכן הלאה. מדובר בתשלום סביר בהחלט מצדו של שר האוצר כדי להעביר את חוקי הדגל שלו בממשלה הזו. חברי הכנסת ממרצ שהבינו השבוע שעליהם להפסיק לשאת דגלים ויותר לחתור לויתורים כדי לשמור על שלמות הקואליציה הדגימו לבסוף יכולות למידה מהירה תחת אש.

אפשר להעריך בזהירות שחוקי התקציב יעברו גם בקריאה שנייה ושלישית. אם מרצ האידיאולוגים הסכימו לפשרות ואביר קארה הצליח להתגמש בסוף על משאת נפשו, אפשר לנחש באופן מושכל כי הקואליציה של בנט ולפיד רוצה להאריך ימים והיא מוכנה לשלם במזומן כדי שזה יקרה.