סין נותרה המדינה היחידה שלא מוותרת על מדיניות "אפס הדבקה"

ניו זילנד הודיעה השבוע רשמית כי היא זונחת את מדיניות האפס הדבקה מול הקורונה, וכעת סין נותרה המדינה היחידה בעולם שעדיין רודפת אחרי המטרה הזאת, עם סגרים ומגבלות חברתיות ללא פשרות

ביום שני השבוע ניו זילנד הודיעה כי היא נוטשת את מדיניות "האפס הדבקה" בקורונה, אותה מדיניות שאפיינה שורה של מדינות בעיקר בראשית ימיה של המגפה - ומבוססת על הגבלות קשות על האוכלוסייה במטרה להדביר לחלוטין את המגפה ולא לחיות לצדה.

מדינות נוספות שנטשו את מדיניות זו לאחרונה הן אוסטרליה, סינגפור וטיוואן. שתי הסיבות העיקריות לכך הן זן הדלתא - המדבק הרבה יותר מהזנים הקודמים - ומקשה לשמור את התחלואה על אפס מוחלט, ובמקביל כמובן הופעת החיסונים. שני הגורמים האלה יחד הביאו את רוב המדינות לזנוח את המטרה של אפס קורונה, ולאמץ את האסטרטגיה העולמית של התגוננות מול המגיפה בעזרת חיסונים המוניים.

"התפרצות וריאנט הדלתא הופך את החזרה למצב של אפס-מקרים לקשה באופן יוצא דופן", הודיעה ראשת הממשלה הניו זילנדית ג'סינדה ארדרן. לדבריה, מעתה המדינה תסתמך על הגנה באמצעות חיסונים, וכאשר 90% מהאוכלוסייה יחוסנו, יוסרו הסגרים באופן מלא.

ההחלטה לשנות גישה אין פירושה שמדיניות אפס קורונה היתה רעיון גרוע מלכתחילה. היא אפשרה למדינות רבות לעבור את תקופת טרום החיסונים עם מינימום נזקים, גם בריאותיים וגם כלכליים, ולנהל אורח חיים שגרתי כמעט לחלוטין. הן למעשה השהו פעילות עד שהמדע הביא את הפתרון שאיפשר פתיחה בטוחה של המשק.

בינתיים, בסין שולחים עשרות אלפי אזרחים לבדיקות

בזמן שמדיניות ה"אפס הדבקה" נזנחה כמעט לחלוטין, במדינה אחת מסרבים בינתיים לשנות גישה. בסין בימים אלה, עם ההתלקחות המאיימת של הגל הרביעי של הקורונה שנישא על נגיף הדלתא, הוטל סגר מוחלט על מחוז שינג'יאנג המערבי ועשרות אלפים מתושבי המחוז נשלחו לבדיקות כדי לאתר את מקור ההדבקה.

היכולות הריכוזיות של השלטון המרכזי בסין מאפשרות לו לנקוט מדיניות קפדנית ונוקשה: בעיר יין למשל, נעצרה החודש כל תנועת הרכבות, הטיסות קורקעו, וכל הכבישים שם נחסמו; כל התיירים במחוז הורגוס נשלחו למלונות שלהם עם הוראה להישאר שם עד הודעה חדשה; בעיר חרבין הוטל סגר מוחלט רק בגלל חולה אחד שהתגלה שם; נמל נינגבו, אחד הנמלים העמוסים בכל העולם, נסגר עוד בחודש אוגוסט בגלל התפרצות המחלה, על כל הנזקים הכלכליים המשתמעים מכך.

גם הונג-קונג הכריזה על עצמה מבודדת מהעולם, והודיעה במפורש שהמלחמה בהדבקה יותר חשובה לה ממעמדה הפיננסי הגלובלי. הרדיפה אחרי המטרה של אפס מקרי תחלואה והדבקה נמשכת, אף על פי ש-75% מהאוכלוסייה בסין מחוסנת, ונעשתה עם הזמן סוגיה פוליטית בסין - היא מאפשרת לה להתגאות בהישג העצום על ארצות הברית והמערב, שעדיין מתמודד עם אחוזי תחלואה ומקדמי הדבקה גבוהים.

אבל מומחים מעלים סימני שאלה בקשר לכמה זמן תצליח סין להחזיק מעמד עם המדיניות הזאת. מדיניות אפס קורונה אינה יכולה להישמר לאורך זמן, משום שהיא מחייבת סגירה מוחלטת של גבולות, סגרים והגבלות נוקשות, כלומר - אפס תיירות ופעילות מצומצמת מאד של המשק. החורף המתקרב עוד יותר יקשה על זה, גם בגלל תנאי מזג האוויר וגם בגלל אולימפיאדת החורף ואלפי הספורטאים שסין תארח בתחילת שנה הבאה, שעלולים להביא לגל הדבקות.

גורמים רשמיים בסין מסרו כי מדיניות אפס קורונה לא תימשך לנצח, אלא רק כל עוד התועלת עולה על העלויות. ואכן, מומחים ברחבי העולם מודים שמדיניות אפס קורונה לא ירדה לגמרי מהפרק, גם במדינות שזנחו אותה בשלב זה, ועשויה לחזור להיות רלוונטית אם יופיעו גורמים חדשים, שיהפכו את המטרה של אפס מקרי תחלואה והדבקה לריאלית.