ניו זילנד זונחת רשמית את מדיניות ה"אפס-הדבקה" נגד קורונה

ראשת הממשלה ג'סינדה ארדרן אמרה היום כי "התפרצות הקורונה ו-וריאנט הדלתא הופכים את החזרה למצב של אפס-מקרים לקשה באופן יוצא דופן" • לדבריה, מעתה המדינה תסתמך על הגנה באמצעות חיסונים • לפי המדיניות הנוכחית של הממשלה בניו זילנד, כאשר 90% מהאוכלוסייה יחוסנו יוסרו הסגרים באופן מלא

ראשת ממשלת ניו זילנד, ג'סינדה ארדרן / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis
ראשת ממשלת ניו זילנד, ג'סינדה ארדרן / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis

בעקבות התפרצות בלתי-ניתנת לשליטה של וריאנט הדלתא של נגיף הקורונה, הודיעה ניו זילנד כי היא זונחת באופן רשמי את מדיניות ה"אפס-סובלנות" שלה כלפי התפרצויות הנגיף, וכי תסיר בהדרגה את הסגר המוטל כבר קרוב לחודשיים על העיר הגדולה במדינה, אוקלנד. "התפרצות הקורונה ו-וריאנט הדלתא הופכים את החזרה למצב של אפס-מקרים לקשה באופן יוצא דופן", אמרה היום (ב') ראשת הממשלה ג'סינדה ארדרן. במקום זאת, אמרה, המדינה תסתמך על הגנה באמצעות חיסונים.

מדינת האיים ניו זילנד היתה אחת מהמדינות הספורות שנקטו מאז תחילת מגפת הקורונה העולמית בגישה של "ריסוק מוחלט של העקומה". היא סגרה את הגבולות, הטילה בידוד נוקשה על מיעוט הנכנסים ושאפה לנהל חיים רגילים אחרי מאמץ לאומי שכלל סגר הדוק בעקבות כל התפרצות קטנה ומעקב אפידמיולוגי במטרה לבלום אותה. האסטרטגיה עבדה עד אוגוסט האחרון, אז התפרצה מוטציית הדלתא של הנגיף בעקבות מקרה בודד של תחלואה בגבר בן 58.

העובדה כי הגבר היה מדבק ארבעה ימים לפחות לפני שאותר והסתובב בערים שונות - הביאה ככל הנראה לשורת התפרצויות-משנה בקהילה. למרות סגר הדוק שהוטל בתחילה על כל המדינה, שכלל איסור יציאה מהבית למעט למטרות חירום וסגירת חנויות לא הכרחיות, הרשויות לא הצליחו מאז לדכא את ההתפרצות ולהביא את המדינה שוב למצב של אפס מקרים. בימים האחרונים עומד מספר המקרים על כ-30 ביום, למרות סגר שנמשך כ-50 יום על אוקלנד, העיר הגדולה במדינה.

כאשר 90% מהאוכלוסייה יחוסנו, יוסרו הסגרים באופן מלא

"ברור שתקופה ממושכת של הגבלות לא הביאה אותנו לאפס מקרים", אמרה ארדרן, "אבל זה בסדר... דיכוי מוחלט היה חשוב כי לא היו לנו חיסונים. כעת יש לנו. זו הסיבה שאנחנו יכולים להתחיל לשנות את דרכי הפעולה שלנו". בעקבות זאת, הודיעה ארדרן על שינוי המדיניות, וכי צעדי הסגר החמורים יוסרו בהדרגה. היא אמרה כי "מדובר בשינוי גישה שממילא התכוונו לבצע בטווח הארוך. התפרצות הדלתא האיצה את התהליך. החיסונים הם אלו שייגנו עלינו".

מיום רביעי הקרוב, יוכלו תושבי אוקלנד להיפגש בחוץ עם קרובים וחברים, בקבוצות שלא יעלו על 10 בני אדם. ניתן לבקר בפארקים ובחופי הים, עדכנה ראשת הממשלה. לפי המדיניות הנוכחית של הממשלה במדינה, כאשר 90% מהאוכלוסייה יחוסנו יוסרו הסגרים באופן מלא. נכון להיום, כ-48% מהאוכלוסייה בניו זילנד מחוסנת. עד כה נרשמו כ-4,400 מקרי קורונה בלבד בניו זילנד ו-27 מקרי מוות מהמחלה.