הכסף מהמכרזים זורם לארגוני הפשיעה - ועכשיו במשרד הפנים רוצים לשים סוף לתופעה

משרד הפנים הקים צוות פעולה מיוחד ובוחן פתרונות לפסילת מכרזים והוצאתם מידי רשויות מקומיות כשיש חשש להשתלטות משפחות פשע, כפי שפורסם בגלובס בסוף השבוע • השרה שקד: "נעצור את המצב האבסורדי בו כסף לקידום ופיתוח הפך להיות כסף שזורם לארגוני הפשיעה"

הפגנת נשים מול ביתו של שר הפנים עומר בר לב על האלימות וההפקרות בחברה הערבית / צילום: Associated Press, Sebastian Scheiner
הפגנת נשים מול ביתו של שר הפנים עומר בר לב על האלימות וההפקרות בחברה הערבית / צילום: Associated Press, Sebastian Scheiner

בהמשך לפרסום בגלובס בסוף השבוע אודות השתלטות משפחות פשע על מכרזים ברשויות הערביות - לרבות מכרזים בהיקף של מאות מיליוני שקלים במסגרת תוכנית החומש הקודמת - לגלובס נודע כי משרד הפנים והשרה איילת שקד מכינים כמה דרכי פעולה למניעת התופעה. במשרד הפנים מעריכים כי היקף התופעה בשנים האחרונות הביא לזליגה של מאות מיליוני שקלים (ולפי הערכה במשרד אחר יותר ממליארד שקל) הגיעו לארגוני פשיעה וסייעו להם להתבסס ולהתעצם, לרכוש נשק ו"חיילים" ולממן את האשראי וההלוואות בשוק האפור לחברה הערבית.

שרת הפנים איילת שקד אמרה לגלובס כי משרדה פועל בכל דרך אפשרית למנוע את המשך התמונה שלפיה המכרזים ברשויות הערביות הפכו לכר פורה לפריחה של ארגוני פשיעה - צינור של העברת כספי המדינה לארגוני פשיעה שמשתלטים על המכרז ומקבלים את הכסף מהרשות, ומבלי לבצע בפועל את העבודה הנדרשת. "נעצור את המצב האבסורדי בו הכסף שעבר לרשויות לקידום ופיתוח במסגרת החלטות הממשלה הקודמות, הפך להיות כסף שזורם לארגוני הפשיעה - דרך המכרזים", אמרה.

בחינה מדוקדקת של המכרזים

במשרד אומרים כי הם עובדים על פיתרון משפטי למכרזים שיש חשש כי ארגוני פשע משתלטים עליהם. כאשר יש לכך הוכחות אין בעיה לפסול את המכרז, אך כאשר מדובר במידע מודיעיני שפחות קביל בבית משפט הדבר יותר מסובך. במשרד מחפשים פיתרון שיסמיך גוף ממשלתי לקבוע מתי להוציא את המכרזים מהרשות לגורם מעליה - ממשלתי או בשלטון המקומי.

משרד הפנים הקים צוות פעולה מיוחד לנושא ובו חברים בין השאר יועצים משפטיים ולגלובס נודע כי בתוכנית כמה שלבים. האחד המיידי הוא בחינה מדוקדקת של המכרזים הקיימים ברשויות הערביות, לרבות אלה שמתנהלים כעת ובחודשים הקרובים. בכל מקרה שבו שיש מידע מודיעיני המעיד על השפעה של ארגון/משפחת פשע על המכרז, הפחדת קבלנים אחרים, איום על ראשי הערים או הפקידים הבכירים וכו' - המכרזים ייעצרו, ויימצאו דרכים לקיימם שלא באמצעות הרשויות המקומיות.

שרת הפנים איילת שקד / צילום: שלומי יוסף
 שרת הפנים איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

ניסיון לפסול מכרזים בדיעבד

צעד משלים מעניין במיוחד הוא שאם יימצא מידע מודיעיני דומה ומבוסס על מכרזים שכבר הסתיימו ויש בהם זוכה אלא שהוא מקושר לארגוני הפשיעה או מייצג אותם - גם המכרזים הללו יפסלו, והזכייה תבוטל. לדברי השרה שקד, במהלך האכיפה המשולב נגד ארגוני הפשיעה בחברה הערבית מתמקדים במשפחות, ובודקים בדיקה מקיפה על הרכוש שהן מחזיקות, בתים, כלי רכב, קרקעות חברות וכו'. אם ימצא קשר בין משפחות הפשע למכרזים כאלה - הם יבוטלו.

בד בבד המשרד מפתח מנגנונים אלטרנטיביים לראשי הרשויות, כך שיוכלו לקבל את השירותים הנדרשים לפיתוח הנדרש להם: דרך חברות ממשלתיות, דרך האשכולות האזוריים ובדרכים אחרות. השרה שקד אומרת כי החברה למשק וכלכלה של המרכז לשלטון מקומי תהיה אחת מאלה שיקבלו סמכויות לניהול מכרזים אלה. מדובר במכרזים מכל הסוגים לא רק אלה הקשורים לתוכניות החומש אלא גם כאלה של פינוי אשפה ופסולת, עבודות ביוב וכו'. עם זה, גם צעד זה נדרש לפתרון משפטי הולם שיאפשר זאת.

ראשי הרשויות: "מאוימים כל העת"

ומה אומרים ראשי הרשויות הערבים? ביום חמישי האחרון נפגשו כמה מראשי העיריות והרשויות בערים הערביות עם השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, ועם פקידים בכירים. במפגש אמרו ראשי הערים כי יש אווירה של פחד מתמיד מארגוני הפשיעה וכי רבים מהם או מבעלי התפקידים הבכירים מאוימים כל העת.

מנכ"ל משרד הפנים, יאיר הירש, אמר כי המדינה בוחנת מגוון פעולות כדי לאפשר את הגעת הכספים ליעדם והגדלת יכולות הביצוע. לדבריו, נבחנת כרגע הפלטפורמה המשפטית הייעודית שתאפשר את הוצאת המכרזים מהרשויות והעברתם לידיים ממשלתיות או לשלטון המקומי. הירש הוסיף כי המלצת המשרד להעברת הכספים לרשויות במסגרת תוכנית החומש, היא שזו תהיה בפיקוח ממשלתי הדוק במיוחד והם יעברו דרך מנגנונים על-רשותיים.