אי.בי.אי: קיים אפסייד לא מבוטל בבזן, אך "חוסר הוודאות נראה מוצדק יותר"

לירן לובלין, מנהל מחלקת מחקר בבית ההשקעות אי.בי.אי: התמחור הנוכחי של בזן גוזר פרמיית סיכון גבוהה ביחס לתוצאות שהחברה צפויה להציג ברבעון הקרוב(כ-120 מיליון דולר EBITDA)

בז''ן - בתי זיקוק חיפה / צילום: איל יצהר
בז''ן - בתי זיקוק חיפה / צילום: איל יצהר

"התמחור הנוכחי של בזן גוזר פרמיית סיכון גבוהה ביחס לתוצאות שהחברה צפויה להציג ברבעון הקרוב (כ-120 מיליון דולר EBITDA ) ואנו עדיין רואים אפסייד לא מבוטל במניה אך בהתחשב בתוכנית ההשקעות השאפתנית בטווח הקצר חוסר הוודאות נראה מוצדק יותר". כך כותב לירן לובלין, מנהל מחלקת מחקר בבית ההשקעות אי.בי.אי, בסקירה שפרסם על בזן.  

רגע לפני דוחות הרבעון השלישי ולאחר סיום התקלות שטילטלו את המניה במהלך התקופה האחרונה, התמונה באשר לסביבת הפעילות של בזן  ברבעון מתבהרת, הוא כותב. "מגמת התרחבות מרווחי הפולימרים נבלמה והמרווחים ברבעון התכווצו, אך עדיין מדובר ברמות מעודדות מאוד לעומת הממוצע הרב שנתי. מרווחי הפוליאתילן והפוליפרופילן ירדו לרמות של 1,388 ו-1,246 דולר לטון הגוזרים EBITDA רבעוני של כ-75 מיליון דולר ברבעון השלישי. כאמור המרווחים החריגים של הרבעון השני התכווצו וממשיכים במגמה גם בימים הראשונים של הרבעון הרביעי אך נזכיר כי בשיחת הוועידה של הרבעון הראשון ציינה הנהלת החברה כי נעשים מהלכי גידור על מנת לנסות ולקבע עד כמה שניתן את המרווחים המרשימים במגזר". 

מגזר הדלקים לעומת זאת מציג סימני התאוששות במחצית השנייה של השנה. "נזכיר כי ברבעון השני בזן השביתה את מתקן ה- CCR לתקופה של מספר שבועות השבתה שהביאה לפגיעה של 31 מיליון דולר בתוצאות הרבעון ויש לשים לכך לב בנתוני ההשוואה. בנוסף, בתחילת ספטמבר הושבת קו הצנרת של קצא"א המוליך נפט למתקני החברה, אך למרות הדרמה סביב האירוע לאחר חידוש ההזרמה החברה דיווחה כי ההשפעה הכספית אינה מהותית".

עוד מציין לובלין כי "התכווצות מרווחי הזיקוק והיעדר הביקושים לתזקיקים בתקופת הקורונה יצרו סביבה מאתגרת יותר ופחות רווחית לבזן, אך כפי שהערכנו בעבר, לא נכון יהיה להניח שהסביבה הנוכחית היא מייצגת לטווח הארוך ואינדיקציות לכך ניתן לקבל כבר במרווחי התזקיקים לרבעון השלישי שהחלו במגמת השיפור. נזכיר כי בשנת 2022 צפוי להיכנס לתוקפו הסכם הגז עם אנרג'יאן שיתרום למרווח של בזן".

בסוף יולי השנה הציגה הנהלת החברה תוכנית אסטרטגית שמטרתה להפוך בעשור הקרוב את בזן לספקית מובילה של אנרגיה מתחדשת לתחבורה ושל פולימרים מתקדמים. בין הנושאים שעלו היו: פיתוח דריסת רגל בשוק המימן הירוק לתחבורה, מחויבות לעקרונות ESG , פיתוח פולימרים מתקדמים ממוצרים מתכלים, אימוץ טכנולוגיות מתקדמות ותשתיות לוגיסטיות לתחבורה.

ההשקעה במנועי הצמיחה תיעשה לאורך זמן אך בטווח הקצר מדובר על השקעות של 150-200 מיליון דולר עד שנת 2025 וסכום דומה בין השנים 2026 ל-2030. עוד ציינה הנהלת החברה כי ההשקעות תעשנה ללא עליה בחוב ותוך שמירה על איתנות פיננסית.

"תפיסת השוק את התוכנית לא היתה חיובית וקיימות ביקורות שונות בנושא. לראייתנו הבעייתיות בהצגת החזון היתה הצגת תחזית השקעות ללא ההכנסות/רווחים הצפויים כתוצאה מהן ומכאן לתפיסתנו הלחץ על המניה", הוא כותב.