מה צריך לדעת על השקעות חברתיות?

פלטפורמות להלוואות בין אנשים הן בין אפשרויות ההשקעות האלטרנטיביות בישראל • כיצד הן פועלות, ומהם הדברים שאתם צריכים לברר לפני שתחליטו האם להשקיע בהן • כתבה שנייה בסדרה

מה צריך לדעת על הלוואות חברתיות לפני שמשקיעים בהן / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
מה צריך לדעת על הלוואות חברתיות לפני שמשקיעים בהן / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

אחת מפלטפורמות ההשקעות האלטרנטיביות שקיימת בישראל למעלה מחצי עשור היא פלטפורמה להלוואות בין אנשים. הכסף שאתם משקיעים משמש למתן להלוואה לאנשים שזקוקים לה, והתשואה שאתם מקבלים היא חלק מהריבית שמשלמים אותם לווים עבור ההלוואה. הפלטפורמות העיקריות שפועלות כיום בתחום הן טריא, BTB ובלנדר.

כמו כל השקעה בכלל, והשקעה אלטרנטיבית בפרט, עליכם להבין לגביה שני דברים יסודיים: הראשון הוא לאיזה סיכונים אתם חשופים, השני הוא איך הסיכון בהשקעה משתלב עם יתר ההשקעות בתיק הכולל שלכם. בחינת הסיכונים בהשקעות אלטרנטיביות היא שלב שיש להשקיע בו זמן ומאמץ. אם לא תדעו לזהות את הסיכונים, לא תוכלו לדעת האם התשואה הצפויה לכם מההשקעה אכן מפצה עליהם כראוי.

הסיווג של ההשקעה הוא השקעה בחוב צרכני בישראל. כעת, כדאי לצלול יותר לעומק ולהבין את הפלטפורמה, לפני ביצוע ההשקעה: איך מחליטים למי לתת אשראי? האם יש ביטחונות? מהו שיעור הדיפולטים? האם אתה כמשקיע בוחר באיזה הלוואות להשקיע? מה פיזור ההשקעה - לכמה הלוואות אתה חשוף? האם יש לך יכולת לבחור רמת סיכון להשקעה: למשל, להשקיע בהלוואות מסוכנות יותר תמורת תשואה צפויה גבוהה יותר, או בהלוואות בטוחות יותר, תמורת תשואה צפויה נמוכה יותר, או שמדובר בתמהיל הלוואות שנקבע על ידי הפלטפורמה?

בררו על הפלטפורמה: כמה זמן היא פעילה? אם היא נסחרת, מהם הנתונים שהיא מציגה למשקיעים על פעילות ההלוואות? מהי התשואה שהיא הציגה לאורך זמן למשקיעים? מהן העמלות שגובה הפלטפורמה? ככלל ניתן לומר, שבסוג השקעות זה התשואה נעה סביב 5%-6% ברוטו לשנה. דברו עם משקיעים שהשקיעו בפלטפורמה והתעניינו איך הייתה להם הפעילות מול הפלטפורמה, האם הם קיבלו מענה אם היו בעיות, וכו'.

אחד הפרמטרים החשובים בהשקעה אלטרנטיבית הוא נזילות ההשקעה: אם החלטת שאתה מעוניין לצאת מההשקעה, האם אפשר? האם יש מגבלות? האם יש מגבלות על משיכת כספים בעת משבר כלכלי? דעו תמיד מהי מגבלת הנזילות, ובאיזה תנאים אתם יכולים לצאת מההשקעה שלכם.