מחשש להפתעות: בקואליציה מבקשים להקדים את ההצבעה על התקציב וחוק ההסדרים

בממשלה מבקשים להקדים את לוח הזמנים למקרה שבו החוק ייפול או מחשש להפתעות אחרונות • הקואליציה נערכת להצבעה כבר בתחילת החודש • זו הסיבה גם כי בשבוע האחרון נכנסו בוועדות הכנסת לקצב מהיר יותר בדיונים ברפורמות השונות

ישיבת הממשלה השבועית / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
ישיבת הממשלה השבועית / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

חברי הכנסת בקואליציה התבקשו לשריין יומנים לקראת ההצבעה על התקציב וחוק ההסדרים במליאה. למרות שהחוק אמור לעבור עד 15 בנובמבר כדי להבטיח את כהונת הממשלה, לגלובס נודע כי ההצבעות מתוכננות להתקיים כבר בתחילת חודש נובמבר - בין 1 עד 4 בחודש. למעשה, בממשלה מבקשים להקדים את לוח הזמנים למקרה שבו החוק ייפול או מחשש להפתעות אחרונות מקרב חברי הקואליציה, שכל אצבע שלהם תכריע את גורל הממשלה כולה.

זו הסיבה גם כי בשבוע האחרון נכנסו בוועדות הכנסת לקצב מהיר יותר בדיונים ברפורמות השונות, כדי להבטיח שכל העבודה על החוקים ואישורם לקריאה שנייה ושלישית תסתיים עד 24 באוקטובר. מיד לאחר מכן יועברו החוקים לניסוח אחרון על ידי היועצים המשפטיים ומשם יגיעו לשולחן המליאה - שבועיים לפני תאריך היעד. כך למעשה בוועדה למיזמים ותשתיות הסתיימו רוב הדיונים על המטרו והרפורמה בכשרות, וכך גם בוועדת הכלכלה שהכינה את הרפורמה בייבוא. גם רוב הדיונים בוועדת כספים נמצאים בישורת האחרונה ומתוכננים להסתיים עד ליום רביעי בשבוע הבא.

הוועדה היחידה שבה הרפורמות עוד תקועות בשלב הדיונים היא ועדת הפנים של וואליד טאהא, שביטל את לוח הזמנים בוועדה השבוע במחאה על כך שהקואליציה לא קידמה מספיק מהר את חוק החשמל שדרשה רע"ם. לכן נעשים מאמצים אחרונים לרצות אותו ואת חבריו למפלגה כדי להמשיך את רצף הדיונים שיאפשר הצבעות במליאה כאמור על כל החוקים כבר בתחילת החודש. בכל מקרה חברי הכנסת בקואליציה אמרו לגלובס כי התבקשו להתכונן להצבעה בתחילת חודש נובמבר ולבטל נסיעות או כל תכנון אחר שאמור להתקיים מחוץ לכתלי הכנסת.

זו גם הסיבה כי כבר מחר מתכוונים באופוזיציה לסיים את החרם על הוועדות ולהפוך חברים מהמניין כדי להשתתף בהצבעות האחרונות על החוקים לפני שיעלו למליאה, ולהתכונן למאבק ברגע האמת על התקציב ויתר החוקים. בין היתר הפיכת חברי הכנסת לחברים בוועדות, מקווים בקואליציה, תביא לנוכחות מוגברת של חברי הכנסת שלא פוקדים את המשכן באופן תדיר.