דילמה בקואליציה: ההצבעה על התקציב תימשך גם בשבוע הבא?

בקואליציה מתכננים להפעיל את סעיף 98 לקביעת סדרי הדיון על מנת לקצר את הדיון על התקציב וחוק ההסדרים, שכולל אלפי הסתייגויות • באופוזיציה כבר נערכים לקרב, ובמפלגות השלטון מנסים לייצר מתווה שיאפשר לח"כים להצביע באופן יעיל וללא טעויות

משכן הכנסת / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky
משכן הכנסת / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

אלפי הסתייגויות אמורות היו להפוך לדיון בן ימים ארוכים בתקציב וחוק ההסדרים עוד טרם ההצבעה, אך בקואליציה מתכוונים להפעיל את סעיף 98 לקביעת סדרי הדיון ובעיקר לקיצורם. היום (א') תתכנס ועדת הכנסת לקבוע את סדרי הדיון בחמשת חוקי התקציב שיעלו להצבעה בסוף השבוע, כשהמטרה היא לייצר יומיים של דיונים ו-24 שעות של הצבעות מרוכזות.

הדילמה המרכזית תהיה בניסיון לייצר מתווה שיאפשר הצבעה יעילה אך בלי להתיש את חברי הכנסת כך שיעשו טעויות. האפשרויות שעל הפרק הן לפתוח את המליאה להצבעות בחמישי בבוקר או כבר בלילה שלפני, ולסיים עד ליום שישי או לחלופין להצביע עד שישי על תקציב 21 ובתחילת השבוע שלאחר מכן על תקציב 22 וחוק ההסדרים, באפשרות השנייה תומכים חלק מחברי הקואליציה, לעומת מי שמבקשים לסיים הכל עד לסוף השבוע.

באופוזיציה כבר נערכים לקרב על סדרי הדיון היום בוועדת הכנסת. ח"כ שלמה דרעי שלח הבוקר מכתב ליועמ"שית הכנסת עו"ד שגית אפיק בבקשה לאפשר דיון והצבעות בפרק זמן סביר ולא דוחק כדי שיתקיים הליך פרלמנטרי ראוי. בלשכה המשפטית של הכנסת מסכמים בשעות אלו את מספר ההסתייגויות שהוגשו ומסווגים אותן כדי לראות האם ולכמה זמן ניתן לקצר את הדיון וההצבעות לבקשת הקואליציה.

היום צפוי להתקיים דיון סוער כאמור ובקואליציה כבר יש מי שטוען שיש לרווח את הדיונים וההצבעות גם כדי לא להלחיץ את חברי הכנסת, שרובם לא העבירו תקציב מעולם, וגם כדי לרכך את הביקורת של האופוזיציה נגד הליך מזורז.

עוד יהיה מעניין לראות כיצד ינהג ח"כ עמיחי שיקלי מימינה שהודיע אתמול שיצביע נגד התקציב. התנהגותו של שיקלי, שבהצבעה בקריאה ראשונה בכלל נעדר מהמשכן, תשמש את שותפיו לשעבר בימינה כדי להפריש אותו מהסיעה. כך למשל אם יהיה נוכח במשך כל זמן הדיונים ויצביע נגד בכל אחת ואחת מההסתייגויות שידונו, יצטברו נגדו די ראיות - אך אם יגיע רק להצבעה בקריאה שלישית ויצביע נגד עמדת הממשלה לאחר שהיו חוקים שתמך בהם, הוא יוכל להמשיך לשחק על הקווים.