נתניהו צפוי להתייצב בשבוע הבא בביהמ"ש לשמיעת עדותו של ניר חפץ

היום היה היום השלישי לעדותו של מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, אבי ברגר, בנוגע לפרשה 4000, ונמשכה חקירתו הנגדית ע"י עו"ד ז'ק חן, סנגורו של שאול אלוביץ' • ברגר העיד: "אין לי מושג למקור ההנחיות מראש המטה של נתניהו"

בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי
בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי

ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו צפוי להתייצב בבית המשפט המחוזי בירושלים בשבוע הבא לשמיעת עדותו של ניר חפץ, עד המדינה. ההערכה היא שחפץ יחל בעדותו ביום שלישי או רביעי בשבוע הבא, בהתאם לקצב התקדמות חקירת העדים.

משפטו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ושאול ואיריס אלוביץ', בעלי השליטה בבזק וב-yes לשעבר, התחדש היום (ב') בבית המשפט המחוזי בירושלים. זהו היום השלישי לעדותו של מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, אבי ברגר, המעיד על פרשה 4000, והיום נמשכה חקירתו הנגדית על-ידי עו"ד ז'ק חן, סנגורו של שאול אלוביץ'.

ברגר כיהן תחילה תחת שר התקשורת לשעבר גלעד ארדן בין השנים 2013-2015. בסוף 2014 החליף נתניהו את ארדן במשרד התקשורת ומינה את עו"ד איתן צפריר לראש המטה.

בחקירה הראשית העיד ברגר כי נתניהו הודיע לו עם כניסתו לתפקיד כי הנחיותיו של צפריר אלה הנחיותיו שלו. לאחר מכן, על-פי עדות ברגר, צפריר הנחה אותו, תמיד בפגישות בארבע עיניים, להיות "חיובי ונחמד" לבזק ולקדם את האישור למיזוג. ברגר גם תיאר שיחת ועידה עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה דאז, הראל לוקר, ועם גורמים נוספים במשרד ראש הממשלה, במהלכה הופעל עליו ועל גורמים מקצועיים במשרדו לחץ לקדם את מיזוג בזק-yes.

ברגר נחקר על ההנחיות שקיבל מראש המטה של נתניהו במשרד התקשורת, איתן צפריר. 

עו"ד ז'ק חן, המייצג את שאול אלוביץ', ניסה להפריך את טענותיו של ברגר כי קיבל הנחיות לפעול לקידום עסקת בזק-yes. עו"ד חן שאל האם צפריר אמר לו באופן מפורש כי נתניהו מבקש לקדם את עסקת בזק-yes. ברגר השיב: " לא זכור שאמר לי דבר כזה בצורה מפורשת. לא יכולתי לדעת מה מגיע מראש הממשלה, לא הייתה לי יכולת לאבחן מתי מה שנאמר לי מגיע מראש הממשלה, מהלשכה או מאיתן, אין לי מושג מה המקור".

עו"ד חן הציג בדיון את חקירתו של ברגר ברשות ניירות ערך, והראה כי כאשר ברגר נשאל אילו הנחיות קיבל מצפריר, הוא זכר רק בקשה להתערב בעניין ערוץ 10, ואמר כי "זה הנושא המרכזי שהוא אמר לי בפירוש. אני לא זוכר בוודאות ביתר המקרים".

צפריר הכחיש בחקירה כי העביר לברגר הנחיות. ברגר טען כי את ההנחיות מצפריר הוא קיבל בעל-פה, והן לא תועדו. לדבריו, אם קיבל הנחיות בעל-פה, הוא תיעד אותן בכתב או שלא פעל לפיהן.

עם כניסתו למשרד התקשורת, נערכה פגישה בין נתניהו, ברגר וצפריר. לגרסת צפריר, נתניהו אמר בפגישה לברגר כי יעבוד עמו בשיתוף-פעולה; ואילו לטענת ברגר בעדותו בבית המשפט, נתניהו אמר לו כי הנחיות של צפריר הן הנחיותיו שלו. עו"ד חן הציג בבית המשפט עדות הסותרת את גרסתו של ברגר, ולפיה דוד שרן, שנכח בחלק מהפגישה, אמר כי נתניהו אמר: "תעבדו ביחד ותודה רבה".

לשאלתו של עו"ד חן, האם ביצע בפועל את כל מה שצפריר אמר לו לעשות, השיב ברגר: "לא ביצעתי כל מה שהוא אמר לי, הפעלתי חשיבה ביקורתית". עו"ד חן דרש לדעת איך יכול להיות שברגר לא נענה להוראות, אם מדובר בהנחיות של שר התקשורת (כפי שטוען ברגר).

ברגר השיב: "התשובה היא שאני מפעיל חשיבה ביקורתית, ואני לא עושה כל מה שהוא אומר לי, ואני מפעיל מינהל תקין".

עמדת משרד התקשורת לגבי אישור עסקת בזק-yes

חלק אחר של החקירה הנגדית עסק בשאלה מה הייתה עמדת משרד התקשורת לגבי אישור עסקת בזק-yes, כפי שהובהרה ל-yes, בין היתר, בפגישה עם מנכ"ל yes דאז רון אילון מ-19 במרץ 2015, בנושא העברת מניות yes מיורוקום לבזק.

בעדות הראשית, ברגר סיפר כי אמר לאילון כי אין בכוונת משרד התקשורת לאשר את העסקה, "כי יש להסתכל על שוק התקשורת בראייה כוללת". עו"ד חן הטיח בברגר כי מחומר החקירה עולים דברים הפוכים. כך במסמך שכתב הרן לבאות, אז סמנכ"ל הכלכלה במשרד התקשורת, הוא תיאר שהובהר כי משרד התקשורת אינו רואה מניעה באישור המיזוג ורק שוקל להתנות אותו בתנאים. עו"ד חן טען כי העמדה העקרונית הייתה שאין מניעה לאשר את המיזוג.

עו"ד חן: "האם יש לך סיבה לחשוב שהרן תיאר את הפגישה באופן לא נכון?"

ברגר: "אני לא יודע למה הוא אמר, אנחנו אמרנו שלא נאשר, ואולי שאפשר יהיה לאשר אבל בתנאים של ראיית השוק הכוללת".

עו"ד חן: "אם אמרתם לרון אילון שלא תאשרו, ואם כן אז בתנאים, מה הטעם של דנה נויפלד (היועצת המשפטית של משרד התקשורת) להוציא מכתב שאומר בואו נבחן את הבקשה? מה הטעם בלהוציא מכתב כזה שגם תואם את מה שאמר הרן לבאות?"

השופטת רבקה פרידמן-פלדמן: "אם מראש התנגדתם, למה להוציא מכתב שאומר בואו נבדוק?".

ברגר השיב כי מדובר ב"מכתב התנעה ניטרלי", והוסיף כי המכתב אינו מביע עמדה.

השופטת פרידמן-פלדמן: "אבל אתם לכאורה החלטתם מה יהיה בסופו של ההליך, אז למה להתניע בדיקה?".

ברגר: "אני לא אמרתי לרגע שהייתה החלטה סופית". 

ברגר התייחס בכך לפנייה למועצה לשידור הכבלים והלוויין להתנעת מיזוג בזק-yes, שנשלחה על-ידי נתניהו בתפקידו כשר התקשורת במרץ 2015. לדבריו, המכתב נוסח על-ידי הלשכה המשפטית של משרד התקשורת והיה ניטרלי. "מכתב ההתנעה לא מביע דעה לכאן או לכאן, אלא אומר 'תתחילו תהליך'. המכתב הזה הוא מכתב מאוד קורקטי בעיניי". 

"איום מרומז"

ברגר נחקר על האמירה כי אלוביץ' איים עליו באופן מרומז, על רקע המחלוקת על השוק הסיטונאי. בעדות הראשית סיפר ברגר כי אלוביץ' סיפר לו בפגישה על אדם אחר שכתב חוות-דעת שקרית ולא מצא עבודה במשך שנים. ברגר העיד כי הוא פנה ליועצת המשפטית של משרד התקשורת ולגורמים משפטיים נוספים ודיווח על האמירה.

עו"ד חן: "הרגשת מאוים?"

ברגר: "יש לי ביטחון עצמי כדי להתמודד. אני לא מרגיש מאוים כתפיסת עולם. עדיין טרחתי להתקשר לשלוש עורכות דין, שאמרו לי שזה איום מרומז".

עו"ד חן: "תאשר לי שבהודעות אמרת שלא הרגשת מאוים".

ברגר: "לא מרגיש מאוים. זה לא סותר שזה היה איום".

רכיב התמורה

התביעה מנסה להוכיח באמצעות ברגר - לצד עדים נוספים, בהם שלמה פילבר שהיה מנכ"ל משרד התקשורת אחרי ברגר - את רכיב התמורה בו מואשמים בני הזוג אלוביץ' שקיבלו מנתניהו בתמורה להיענות לדרישותיו מאתר וואלה.

ברגר העיד כי בזק התנגדה לרפורמת השוק הסיטונאי בשל ההשלכות הכלכליות כבדות-המשקל עליה, וכי שר התקשורת לשעבר ארדן סירב לקדם את האישור למיזוג בזק-yes, בו היה מעוניין שאול אלוביץ'. ארדן לא הסכים לקדם את המיזוג בין בזק ו-yes. במאי 2015, לאחר הבחירות ובסמוך לאחר כינון הממשלה, פוטר ברגר בשיחת טלפון על-ידי נתניהו; ושלמה פילבר, עד המדינה בתיק, מונה במקומו. 

עו"ד חן סיים את חקירתו הנגדית, והדיון הסתיים להיום. עדותו של ברגר תימשך מחר (ג') ומחרתיים. בשבוע הבא יעידו דרור שטרום, לשעבר הממונה על ההגבלים במשק; ופליקס כהן, שהיה סמנכ"ל הכספים של יורוקום. ביום שלישי או רביעי בשבוע הבא צפוי להתחיל עדותו ניר חפץ, עד המדינה.  כאמור, נתניהו צפוי להתייצב בשבוע הבא בבית המשפט לשמיעת עדותו של חפץ. 

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדם, ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ושאול ואיריס אלוביץ' מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.