"בשנת הקורונה צמחנו במאות אחוזים. האיקומרס קיבל בוסט רציני, שימשיך לשרת אותו גם בעתיד"

יריב דרור, מייסד שותף ומנכ"ל StoreYa • בן 44, נשוי ואב לשלושה, גר בהרצליה • "לפתוח חנות זה קל, אבל הדבר המשמעותי זה להגיע לקהל, וכאן אנחנו חבל ההצלה" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

יריב דרור / צילום: רועי קאשי
יריב דרור / צילום: רועי קאשי

רק אחרי שסיים תואר ראשון במשפטים באוניברסיטה העברית, עשה טרום התמחות אצל מי שכיום מכהנת כנשיאת העליון, השופטת אסתר חיות, והתמחה במשרד ראב"ד, מגריזו, בנקל - יריב דרור הבין שהוא רואה את עתידו במקום אחר. "הרגשתי שזה תחום שבו ששני אנשים שניסו לעשות משהו ביחד באים אליך כי לא הצליח להם, ואחד מבקש שתייצג אותו מול השני. ואני רציתי שזה כן יצליח, לא אהבתי את המקום הזה של המריבה".

וכך, ב-2006 הוא מצא עצמו בחברת הימורי האונליין 888. "פרסום באינטרנט משך אותי, כי זה תחום דינמי שמחבר יכולות אנליטיות עם יכולות יצירתיות", הוא מסביר. "זה היה בית הספר הטוב ביותר לתחום הזה, כי גוגל ופייסבוק עוד לא היו פה בארץ. הצוות שלי הורכב מווטרינרית, מהנדסת חשמל וכלכלנית, שהמשותף לכולנו - לא רצינו לעבוד במקצוע שלנו, ולכן הגענו לשם".

השלב הבא היה להצטרף לסטארט-אפ מינובוס של יוצאי 888. "הקמתי עבורם את מחלקת הפרסום המקוון. התחלתי לבד, וצמחתי לארבע צוותים של 12 איש", מספר דרור. אבל גם שם הוא לא נשאר יותר מדי זמן, והכול בגלל או בזכות אחיו, אייל רייך.

"הייתה לו חנות אינטרנטית, והוא רצה למכור גם בתוך פייסבוק, ולא היה כלי כזה. הבנו שיש עוד בעלי חנויות שנמצאים באותה סירה, בדקנו עם פייסבוק, והם מאוד שמחו שנפתח כזה דבר, כי לא התכוונו לעשות את זה בעצמם. הפיתוח שלנו היה מבוסס על כך שבשלושה קליקים כל פיד המוצרים שלך נשאב לחנות בפייסבוק, שתמיד מסונכרנת עם החנות האינטרנטית".

לא פחדת לעזוב מקום עבודה בטוח?
"החלום שלי היה להיות מנכ"ל ולא יזם, אבל קפצתי על העגלה יחד איתו, עם ילד וחצי ומשכנתא. בלעדיו זה לא היה קורה, ואיתו זה הרגיש יותר בטוח. צירפנו אלינו את פאשה זאפט ה-CTO, ויצאנו לדרך".

וכך, ב-2012 הוקמה StoreYa. אלא שכמו בסטארט-אפים רבים, גם כאן השותפים נשארו, והרעיונות התחלפו. "פייסבוק שינו את הכללים, אז בנינו כלים חדשים שיעזרו לבעלי החנויות המקוונות, ונוכחנו לדעת שהם משתמשים בזה כדי לקדם את החנות האינטרנטית המקורית שלהם - במקום את החנות בפייסבוק. כך הבנו שהמוצרים הבאים שנפתח כבר לא יהיו קשורים לרשת החברתית".

החברה פיתחה מערכת בינה מלאכותית לשיווק מונחה ביצועים של חנויות מקוונות, המיועדת לעסקים קטנים ובינוניים - למעשה היא מנגישה עבורם כלי שיווק ופרסום שבעבר רק עסקים גדולים יכלו להרשות לעצמם. "מדובר בכלים שנועדו לשפר את יחס ההמרה", מסביר דרור. "לכל סוג התנהגות של גולשים בעל העסק מגדיר פרומושן ספציפי, ואנחנו דואגים שהוא יוצג כדי להפוך גולש מ'מבקר' באתר לרוכש. זה עבד מצוין, אבל למדנו שגם אם מכפילים את יחס ההמרה, הכאב הכי גדול של בעלי החנויות הוא איך להביא עוד מבקרים רלוונטיים לחנות.

"לפני חמש שנים פיתחנו את מוצר הדגל, שהיום שאחראי לצמיחה שלנו - טראפיק בוסטר. מדור בפרסום אוטומטי של חנויות מקוונות, בכלי בינה מלאכותית שפיתחנו. אנחנו יודעים לפרסם את החנות המקוונת ברשתות החברתיות ללא מגע יד אדם.

"בעל החנות לא צריך לעשות כלום וגם אנחנו לא, המערכות שלנו יודעות לסרוק את החנות, לשאוב את פיד המוצרים ולבנות קמפיינים פרסומיים למטרות ביצועים. בעלי העסקים בוחרים מאיזה מדינות הם רוצים למשוך קהל, מהן הקבוצות שהם רוצים לטרגט וכן הלאה, ואחרי זה יש ניתוח נתונים ואופטימיזציה בזמן אמת".

כיום עובדת סטוריה עם יותר מ-450 אלף עסקים מ-186 מדינות, ויש לה אינטגרציה עם 30 פלטפורמות איקומרס כמו שופיפיי, ווקומרס, וויקס, מג'נטו ואחרות. "כל המוצרים שבנינו הם SAAS, כלומר הלקוח מגיע אלינו לאתר, נרשם ובוחר את הכלים שהוא רוצה. המערכות יודעות להתריע אם יש מקרה חריג שצריך להתערב".

החברה ממוקמת ברמת השרון, מעסיקה 12 עובדים, והגיוס היחיד שלה התרחש לפני שבע שנים ועמד על פחות ממיליון דולר. "העסק רווחי ומחזיק את עצמו", מסביר דרור. הרבעון הנוכחי הוא המשמעותי ביותר עבור החברה, "כי חגי הקניות שחלים סביב נובמבר הם קריטיים, ויכולים להגיע ל-30%-50% מהמחזור השנתי של חנות מקוונת. כמי שחיים את החנויות האלה, גם אצלנו זה הרבעון החזק ביותר".

איך השגתם לקוחות בהתחלה?
"פאשה יצר לנו רשימות של חצי מיליון בעלי חנויות, ועשינו אימייל מרקטינג רחב. אנחנו עושים גם פרסום עצמי, הסנדלר לא הולך יחף. משקיעים המון בכתיבת תוכן שיביא ערך לבעלי חנויות, בלוג וניוזלטר דו שבועי עם תובנות שבעלי חנויות יכולים להשתפר בזכותם. למשל, לשפר את מהירות עליית האתר כי זה מאוד קריטי לביצועים, לאנשים אין היום סבלנות לחכות.

"אנחנו גם מוציאים כלים בחינם לשוק, למשל מערכת שסורקת את החנות שלך, ונותנת לך 20 נקודות לשיפור הביצועים, כי השווינו את החנויות שלך לחנויות שמוכרות בעשרות מיליוני דולרים. אנחנו יודעים מה חסר לך. זה יכול להיות חווית קנייה או דברים טכניים שלא עובדים טוב או משהו שקשור לתחום השיווק. אנחנו מייעצים איך אפשר לשפר את זה עצמאית, ואחרי זה באים אלינו גם לקנות את הכלים שהם פרימיום".

מה הקושי הכי גדול שלך?
"הרולר קוסטר, והפיקים המאוד גדולים. גוגל יכולה לעבוד איתך שנים ולהמליץ עליך לפיי פאל, והיא תבחן אותך שנתיים ותבדוק כמה אתה יעיל בעבודה, וצריך המון סבלנות כי זו חברה ענקית עם קצב אחר. אתה רוצה להיות הפתרון הבלעדי שהיא מציעה ללקוחות שלה, ובסוף השנתיים זה קורה, ואז אתה שמח לרגע - ומייד מסתכל מסביב, מה ההר הבא שאני יכול לכבוש.

"מכיוון אחר - פיחתנו לפייסבוק פתרון, במשך כמה שנים היינו איתם בתקשורת של 'בואו תאמצו אותנו מהצד שלכם', וחשבנו שהנה הנה זה קורה, ובסוף זה לא קרה. ברור שזה מבאס, אבל צריך להיות מתמידן ולא לבנות על דבר אחד. אם אין לך את זה, לא תישאר במשחק".

מי המנטור שלך?
"אחד המשקיעים שלנו, נמרוד קמחי, הוא יזם סדרתי בעצמו (משקיע אנג'ל הפועל בישראל, ניו יורק וסין, ג"ח), אנחנו בקשר קרוב והוא מייעץ. כל היום שלך מלווה בבחירות מה כן ומה לא לעשות, והמשאבים מוגבלים, וזה שאתה יכול להתייעץ עם משקיע שלך שיש לו אינטרס משותף איתך ולדעת שיש לו היסטוריה מוצלחת בעצמו, זה עוזר".

איך השפיעה עליכם הקורונה?
"מבחינה עסקית, זו הייתה השנה הכי טובה מאז הקמת החברה. צמחנו במאות אחוזים. האיקומרס קיבל בוסט רציני, שימשיך לשרת אותו גם בעתיד. מבחינת הלקוחות שלנו, מי שכבר מכר אונליין גדל מאוד. אבל עבור עסקים אחרים, שהיו עד אז רק באופליין, היינו ממש חבל הצלה בתקופה הזו. בפעם הראשונה הם פתחו חנות מקוונת, אבל אף אחד לא ידע שהם קיימים. יכולות ה-AI שלנו הצילו אותם".

ומבחינת העובדים?
"ב-2020 לא גייסנו עובדים בכלל, אף אחד לא הצטרף ואך אחד לא עזב. הצלחנו לייצר לכידות. עברנו לעבודה מהבית, וייסדנו פגישות בוקר יומיות בזום, מתוכן 40 דקות בנושאים לא מקצועיים, כדי לשמור על שפיות של אנשים. הגדרנו נושא לכל פגישה, וכל אחד היה צריך להביא תמונת רקע לזום, ולתת את הסיפור מאחוריה. הגענו לרמת היכרות הרבה יותר עמוקה ממה שהייתה לנו כשישבנו אחד ליד השני במשרד. עכשיו מגיעים למשרד פעם-פעמיים מהבית, ועדיין עושים פגישות זום, אבל יותר מקצועיות".

מה השאיפות שלכם לעתיד?
"שנהיה התחנה הראשונה שכל אחד מגיע אליה מייד אחרי שהוא בנה את החנות המקוונת שלו, לא משנה אם היא בשופיפיי וויקס או מקום אחר. לפתוח חנות זה קל, אבל הדבר המשמעותי זה להגיע לקהל. מדובר בפוטנציאל של מיליונים".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il