לראשונה: המועצה הארצית לתכנון ולבנייה דנה במדיניות לאגירת אנרגיה בישראל

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה החליטה לקדם את תוכנית המתאר הארצית לאגירת אנרגיה, בהתאם למסמך מדיניות מקיף שנכתב ע"י אנשי משרד האנרגיה שהוצג במסגרת דיון של המועצה היום לראשונה • בין היתר קובע המסמך אזורים מועדפים להצבת מתקני אגירה

מתחם סולארי אשלים / צילום: איל יצהר
מתחם סולארי אשלים / צילום: איל יצהר

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה דנה לראשונה במסמך מדיניות לאגירת אנרגיה בישראל, תחום שאמנם יש סביבו שיח ער, אך בפועל נמצא בחיתוליו. בהתאם להמלצות של מסמך המדיניות, החליטה המועצה הארצית לקדם תוכנית מתאר ארצית ייעודית (תמ"א 10/ ד/ 14) לצורך הסדרת הליכי התכנון להקמת מתקני אגירת חשמל.

המסמך שהוכן על ידי חברת "גיאופרוספקט" עבור אגף בכיר לתכנון פיסי במשרד האנרגיה, בשיתוף מינהל התכנון, מציג לראשונה מדיניות בנושא מתקני אגירת אנרגיה שיאפשרו לייעל את השימוש ברשת החשמל ובאספקת חשמל בשעות בהן אין ייצור חשמל סולארי. הכוונה היא בין היתר לשעות הלילה, או לשעות היום בהן בשל עננות כבדה אין אפשרות לייצר חשמל סולארי. אגירת האנרגיה חשובה על מנת לספק אנרגיה מתחדשת בשעות אלה, תוך ייצוב התדר ברשת שתקלוט בעתיד חשמל ממגוון רחב של יצרנים מבוזרים של אנרגיה מתחדשת.

לפי המסמך, יש יתרון למתקני אגירה שייבנו בשילוב ייצור אנרגיה מתחדשת, בסמוך למתקני רשת החשמל, כאשר בהתאם להספק מתקן האגירה, יחובר המתקן לרשת מתח גבוה או רשת מתח עליון. בנוגע למיקום של המתקנים, לפי ההמלצות של מסמך המדיניות, תינתן עדיפות למיקום מתקני אגירה בשטחים המיועדים לפיתוח, בסמוך לרשת החשמל במקום בו תוכל לקלוט את האנרגיה של מתקן האגירה. באשר להשפעות הסביבתיות הנובעות כתוצאה מפעילותו של מתקן אגירה, מסמך המדיניות קבע כי מרבית ההשפעות אינן משמעותיות, למעט בנוגע לסכנת התלקחות ולחומרים מסוכנים, אשר יחייבו קביעת מרחקי הפרדה בהתאם לגודל המתקן ולמיקומו.

חלק מעניין בסקירה נוגע לסוגי מתקני האגירה שנעשה בהם שימוש בעולם. למרות היותם מיושנים משהו, הסקירה מלמדת כי שיטת האגירה הנפוצה והיעילה ביותר היא עדיין אגירה כימית באמצעות מצברים.

"מדינת ישראל החליטה לקדם תוכנית מתאר חשובה לאגירת אנרגיה"

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר מסרה, כי "קידום תחום אגירת האנרגיה בישראל צפוי להביא לתועלות תכנוניות וסביבתיות משמעותיות, ובמיוחד לאפשר עמידה ביעדי האנרגיה המתחדשת. הקמת מתקני אגירה, במיוחד כאלה שישולבו עם אנרגיות מתחדשות, תביא לשינוי דרמטי בייעול השימוש בקרקע, הן מבחינת צמצום השטח שיידרש עבור ייצור חשמל והן מבחינת חסכון בהקמת קווי הולכה חדשים".

מנהלת אגף בכיר תכנון פיסי במשרד האנרגיה, דורית הוכנר מסרה, כי "אגירת אנרגיה חשמלית תהיה אחד האמצעים שיאפשרו את הרחבת ייצור החשמל באנרגיות המתחדשות. זאת בנוסף לשיפור אמינות אספקת החשמל וייצוב תפקוד הרשת. מסמך המדיניות מציג את טכנולוגיות האגירה, הצורך במתקנים אלו, מיקומים מועדפים, המלצות לפריסתם ומאפייני ההקמה שלהם, וכן המלצות להסרת חסמים. זאת, בדרך לתוכנית מתאר ארצית שתסדיר את הנושא התכנוני".

יו"ר מטה התכנון הלאומי ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה, שלומי הייזלר מסר, כי "בשעה שכל העולם מתכנס כדי לקדם צעדים לטובת האקלים, מדינת ישראל החליטה לקדם תוכנית מתאר חשובה לאגירת אנרגיה. מדובר בחלק מהמאמץ הלאומי להפחתת פליטות ואגירת אנרגיה תסייע בקידומן של אנרגיות מתחדשות. המועצה הארצית תמשיך לקדם תוכניות חשובות שיאפשרו מגוון של תועלות אנרגטיות וסביבתיות ויקדמו את הגדלת פוטנציאל הייצור של אנרגיות מתחדשות תוך הפחתת חסמים".