בפעם השנייה: אמי פלמור נפסלה מלכהן כיו"רית חברת החשמל

בשבוע שעבר החליטה במפתיע הוועדה למינוי בכירים לפסול את מינויה של פלמור על רקע חוסר ניסיונה לתפקיד • ההחלטה גררה תרעומת מצידה של שרת האנרגיה, קארין אלהרר, שטענה כי הוועדה הקדימה את הדיון, מבלי שהיה לה אפשרות להעביר לידיהם נימוקים מדוע היא תומכת בפלמור • בעקבות זאת קיימה הוועדה דיון נוסף, שהוביל לתוצאה הזהה

אמי פלמור / צילום: ענבל מרמרי
אמי פלמור / צילום: ענבל מרמרי

לאחר שבשבוע שעבר פסלה את מועמדותה של אמי פלמור לראש דירקטוריון חברת החשמל, קיימה הוועדה לבדיקת מינויים בראשותה של השופטת בדימוס, בלהה גילאור, דיון נוסף בנושא. זאת לבקשתה של שרת האנרגיה, קארין אלהרר. אלא שההחלטה נותרה בעינה: הוועדה פסלה את פלמור מלכהן בדירקטוריון, ומכאן שהיא לא תוכל לשמש כיו"רית הדירקטוריון, כך נודע לגלובס.

ביום שלישי שעבר נודע על החלטת הוועדה, שעוד קודם פסלה מועמד בולט אחר - השר לשעבר עמיר מפרץ, שביקש להתמנות לתפקיד יו"ר דירקטוריון התעשייה האווירית. מי שהופתעו מההחלטה היו בראש ובראשונה אלהרר, והצוות הקרוב אליה, ששהו באותה העת בוועידת האקלים בגלזגו. מעבר להחלטה המפתיעה, הם גם הופתעו מהעיתוי, היות וסברו שהדיון בעניינה של פלמור עתיד להתקיים בתאריך מעט מאוחר יותר, ועל כן הם טרם שלחו מכתב מפורט לוועדה ובו נימוקי השרה לתמיכתה במועמדותה של פלמור לתפקיד, למרות שהיא איננה נמנית ברשימת "נבחרת הדירקטורים" שלפי המסלול הרגיל רק מרשימה זו (שנקבעה לאחרונה בשנת 2017), ניתן למנות דירקטורים לחבורת ממשלתיות. עם זאת במקרים מסוימים, ולפי חוות דעת משפטיות ניתן להציג מועמדויות חריגות, בהתאם לדרישות השרים הממונים על החברות השונות. כך קרה גם במקרה של פלמור.

לאחר החלטת ועדת גילאור לפסול את פלמור, בין היתר בשל חוסר נסיונה העסקי, פנו אנשי לשכתה של אלהרר לוועדה והביעו תרעומת על התנהלותם, דבר שהביא לדיון חוזר במועמדותה של פלמור.

"עמדתי היא כי מינויה של גברת פלמור מגשים את הטעמים המהותיים של הליך המינוי הראוי - מינוי אנשי מקצוע מן המעלה הראשונה, נטולי זיקה פוליטית ובעלי רקורד מקצועי מכוון שיש בו כדי לתרום לשגשוגן של החברות הממשלתיות", כתב אלהרר לוועדה טרם הדיון הנוסף. עוד כתבה אלהרר כי חברת החשמל איננה "עוד חברה ממשלתית", וכי מדובר בחברה "שלה מאפיינים שלטוניים רבים וסמכויות נרחבות". כן הזכירה כי אחד האתגרים שניצבים בפני החברה הוא יישום הרפורמה שנחתמה ב-2018, דבר שמחייב "להמשיך ולהתמודד עם התנגדויות רבות ועם ריבוי שחקנים בעלי אינטרס, תוך הבטחת רציפות ואיכות השירותים החיוניים שהיא מספקת למדינת ישראל והכל יחד עם פיתוח יכולות חדשות... על כן ביקשתי לתפקיד דמות נקיית כפיים, עם נסיון ציבורי ורקורד מוכח בהובלת רפורמות מורכבות בנחישות, אך בהידברות וניסיון מתמיד להגיע להבנה".

אולי בניסיון להבליט את נסיונה בניהול מערכת גדולות הצביעה אלהרר על גודלו של משרד המשפטים, אותו ניהלה פלמור במשך מספר שנים. "תקציב המשרד עומד על כ-.2.7 מיליארד שקל, ומבחינת כוח אדם הוא המשרד הממשלתי הגדול ביותר, והיחידה הממשלתית השנייה בגודלה בממשלה אחרי רשות המסים... כל תקציבו של המשרד משמש לפעילות ישירה ובניהולו הישיר של מנכ"ל המשרד".

"אין בנסיונה כדי להתגבר על החסר בניסיון בתחומי הליבה של החברה"

אלא שכאמור חברי ועדת גילאור לא השתכנעו וחזרו על החלטתם לפסול את פלמור מלכהן בתפקיד. "וזאת משהיא נעדרת ניסיון עסקי ממשי וכן ניסיון בתחומי הליבה של החברה", נכתב בהחלטתם.

"הגורמים המקצועיים ברשות החברות הממשלתיות מסרו כי חברת החשמל, מעבר להיותה ספק שירות חיוני במשק, היא החברה הממשלתית הגדולה ביותר, ומהחברות הגדולות במשק הישראלי. על פי דירוג 100 החברות המובילות במשק הישראלי (DUNS100) החברה מדורגת במקום השני, ושלישית במחזור הכנסותיה רק לחברות טבע ואינטל. לחברה מאזן בסך כ-86 מיליארד שקל, והיקף הכנסות של כ-24 מיליארד שקל בשנה. לחברה חוב פיננסי של כ-30 מיליארד שקל המנוהל במגוון מכשירים פיננסיים. החברה היא חברה ציבורית אשר איגרות החוב שלה נסחרות בארץ ובחו"ל", נכתב בין היתר בתיאור החברה כחלק מההחלטה המעודכנת של ועדת המינויים.

בנימוקי ההחלטה אף מצביעים חברי הוועדה על המורכבות שבסביבת הפעולה של חברת החשמל, שכוללת יישום רפורמה, איומי סייבר, משק אנרגיה שעובר "שינויים מרחיקי לכת" כפי שנכתב ועוד. "בנסיבות אלו, הגיעו חברי הוועדה למסקנה כי אין בנסיונה הציבורי של גב' פלמור ומכלול כישוריה, כדי להתגבר על החסר בניסיון עסקי וניסיון בתחומי הליבה של החברה, באופן שניתן יהיה לקבוע שהיא נכנסת בגדר החריג שבחוות הדעת וכי היא בעלת ניסיון משמעותי בתחומי פעילותה של החברה או בעלת כישורים בולטים באופן מיוחד בתחומים הרלבנטיים לכהונתה בחברה".

ללא קשר להחלטה לגבי התפקיד בחברת החשמל, נכתב באופן כללי בהחלטה כי פלמור עומדת בתנאי הכשירות לכהונה כדירקטורית וכיו"רית דירקטוריון בחברות ממשלתיות.

"שרת האנרגיה סבורה כי מדובר במינוי מקצועי"

מלשכת שרת האנרגיה נמסר: "מרגע שהוגשה אמי פלמור כמועמדת של שרת האנרגיה פעלו ברשות החברות בכל דרך אפשרית על מנת לעכב את המינוי. זאת תוך עיכוב זימונה של הגברת פלמור לוועדה, חוסר שקיפות באשר לציונים שקיבלה פלמור לאורך ההליך כמועמדת ושיאו של ההליך בקיום הדיון בפני השופטת גילאור מבלי שהרשות הביאה בפניה את נימוקיה המפורטים של השרה (עף שיודעו כי אלו יועברו להם) והדלפת תוצאתו, טרם נכתבה החלטה תוך יצירת מצג שווא שהנושא הוכרע, על אף שהשופטת בהגינותה קבעה דיון המשכי ביום חמישי שעבר, נוכח הצורך לדון בעמדתה המפורטת של שרת האנרגיה.

על אף מצג השווא שניסו לצייר ברשות החברות, והנסיון לגמד את כישוריה של המועמדת, ההחלטה שהתקבלה היום, קובעת כי פלמור כשירה לשמש הן כדירקטורית והן כיו"רית דירקטוריון ושאינה בעלת זיקה פוליטית, כך שאין צורך בכישורים מיוחדים לצורך מינויה. שרת האנרגיה סבורה כי מדובר במינוי מקצועי, נטול זיקה פוליטית וכזה שלאור נסיונה המקצועי של פלמור ישיא ערך רב לחברת החשמל המתמודדת בימים אלו עם אתגרים רגולטורים משמעותיים ועם צורך לקדם שיתופי פעולה נרחבים עם המגזר העסקי והממשלתי.

נסיונה של פלמור כמשרתת ציבור מסורה שניהלה כשש שנים את אחד המשרדים המורכבים, כשתחתיה פועלים כ-7,000 עובדים, תשעה ועדי עובדים, תקציב של כ-3 מיליארד שקל הפכו אותה למנהלת בכירה, מומחית לעיצוב מדיניות ציבורית, מהלכי התייעלות וטיוב רגולציה ביחידות עסקיות מונופוליסטיות בממשלה, ולמובילת משאים ומתנים מורכבים ומהלכים בעלי חשיבות אסטרטגית הופכים אותה למועמדת בעלת היכולות הנדרשות בימים אלו בדירקטוריון חברת החשמל ובייחוד ממי שעומדת בראשו.

על אף גישתה של רשות החברות שניסתה כאמור לסכל את המינוי של פלמור, תוך התעלמות מהרלבנטיות של נסיונה לאתגרים של חברת החשמל, אין ספק כי כישוריה ונסיונה העשיר הם שהופכים את פלמור לאישה המתאימה לתפקיד המביאה עמה נסיון החסר בדירקטוריון הקיים כיום בחברת החשמל. השרה עומדת על דעתה כי מדובר במינוי ראוי, ענייני ומקצועי. השרה תלמד את ההחלטה".

מרשות החברות נמסר בתגובה לדברי השרה אלהרר כי "לאור הפרסומים בתקשורת על כוונתה של שרת האנרגיה למנות את אמי פלמור ליו"ר חברת החשמל, ובמענה לפניות השרה וצוותה לצוות המקצועי ברשות החברות הובהר לפונים מספר פעמים, כי עשוי להיות קושי במינוי אשר איננו בהליך פומבי, שוויוני ותחרותי (מקרב נבחרת הדירקטורים) לאור חוות הדעת של המשנה ליועמ"ש דינה זילבר מדצמבר 2020.

"לאורך הליך המינוי, השרה וצוותה עודכנו בהתאם לנוהל הרגיל כפי שמעודכנות לשכות שרים בכל הליך מינוי. הרשות מגבשת את חוות דעתה המקצועיות עבור ועדת המינויים ואינה נוהגת לפרסם את חוות דעתה או להעבירן לשרים, ודאי טרם הדיון בוועדת המינויים. ההחלטה בעניין מינויים הינה של הוועדה ברשות השופטת (בדימוס) בלהה גילאור.

"צר לנו שלשכת השרה בוחרת לתקוף משרתי ציבור הממלאים את תפקידם בטענות חסרות שחר".