הפרסום בגלובס וחברת הקנאביס שבמוקד: הסדר ניגוד העניינים של גדעון סער נחשף

המשנה ליועמ"ש גיל לימון פרסם את הסכם ניגוד העניינים של שר המשפטים גדעון סער • ההסכם כולל התייחסות נרחבת לפרסום בגלובס אודות פעולותיה של "תקווה חדשה" בנושאי הקנאביס, בעוד אחד מהערבים הגדולים ביותר של המפלגה עומד בראש חברת קנאביס "פנאקסיה"

שר המשפטים גדעון סער / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
שר המשפטים גדעון סער / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד גיל לימון, מפרסם היום (ב') את הסכם ניגוד העניינים של יו"ר "תקווה חדשה" ושר המשפטים גדעון סער. בין היתר מתייחס לימון באופן נרחב לפרסום בגלובס אודות פעולותיה של "תקווה חדשה" בנושאי הקנאביס, בעוד אחד מהערבים הגדולים ביותר של המפלגה עומד בראש חברת קנאביס "פנאקסיה".

במסגרת חוות הדעת נכתב כי "נבקש כבר עתה להתייחס באופן פרטני לאחד מן הערבים - מר יונתן קולבר. לפי המידע שהתקבל ממשרד הבריאות, החברה היא אחת החברות הוותיקות העוסקות בתחום הקנאביס לשימוש רפואי בארץ ונמסר כי בהערכה גסה פעילות הייצור של החברה מהווה כ-35% מפעילות הייצור של מוצרי קנאביס בארץ".

עוד נכתב כי בימים אלה הממשלה שוקלת שורה של רפורמות בתחום הקנאביס ש"עשויות להשפיע במישרין ובאופן משמעותי על החברה עמה קשור מר קולבר, ולנוכח האמור לעיל, עלול לכאורה להתעורר חשש לניגוד עניינים בטיפול שלך ברפורמות אלו". המשנה מציין כי סער אמר בפניו כי נודע לו על עסקיו של קלובר בשל "פנייה תקשורתית", כאמור הפרסום בגלובס, וכן כי היא הוחזרה. עוד אמר סער במסגרת ההסכם כי הטיל על עצמו הגבלות שונות "כדי להימנע ממראית עין".

ברפורמת אי-ההפללה קובע המשנה כי אין חשש לניגוד עניינים, אך ברפורמה ביבוא לעומת זאת עשויה להיות השפעה על החברה, שכן היא עוסקת כיום גם ביצוא של קנאביס רפואי. עוד נכתב כי "כיום, נושא זה מקודם על ידי משרד האוצר ולא על ידי משרד המשפטים, ואף זאת שלא במסגרת קידום חקיקה חדשה. לכן, ממילא לא נראה כי בשלב זה צפוי שתהא לך נגיעה כלשהי לעניין. עם זאת, ככל שהיבטים הקשורים לרפורמה יקודמו בחקיקה, והנושא יגיע לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה", על סער יהיה להתייעץ עם היועמ"ש.

לנושא הרפורמה בלגליזציה גם כן עשויה להיות השפעה רבה על החברה של קולבר, קובע היועמ"ש בשים לב לנתח השוק המשמעותי של החברה בפעילות הייצור של קנאביס רפואי בארץ. בהתאם לזאת, ככל שתקודם הצעת חוק ממשלתית בנושא לגליזציה של קנאביס, הודיע סער ליועמ"ש כי היא תקודם על ידי שר אחר והוא לא יהיה מעורב באופן אישי בגיבושה. כל חוק לגליזציה שיונח לפתחו של סער בוועדת שרים לחקיקה יחייב אותו להתייעץ עם היועמ"ש.

עוד במסגרת ההסכם חתם סער כי יימנע מטיפול בנושאי התאגיד שכן רעייתו גאולה אבן סער מועסקת בו וכן יהיה עליו להימנע מלעסוק בקביעת גופי התקשורת שבהם יפורסמו הודעות מטעם המשרד. "עליך להימנע לטפל בעניינים הנוגעים במישרין לתאגיד השידור הציבורי. נוסף על כך, עליך להימנע מלקבוע את זהות גופי התקשורת שבהם יפורסמו תשדירים לשירות ציבורי והודעות חסות מטעם משרד המשפטים, אף אם הדבר מתבקש באופן רגיל", נכתב במסמך. "זאת ועוד, עליך להיוועץ עם החתום מטה טרם הטיפול בעניינים רוחביים בעלי השפעה משמעותית על ההכנסות של תאגיד השידור הישראלי".