תוכנית המתאר החדשה של טירת הכרמל הופקדה: תשלש את אוכלוסיית היישוב

התוכנית מציעה תוספת של 11,000 יחידות דיור, התחדשות עירונית של מרכז העיר, הקמת שכונת שכונת מגורים חדשה באתר תע"ש ותוספת שטחי תעסוקה בסך 2.4 מיליון מ"ר

החרוב 9, טירת הכרמל / צילום: איל יצהר
החרוב 9, טירת הכרמל / צילום: איל יצהר

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה החליטה להפקיד את תוכנית המתאר הכוללנית לעיר טירת כרמל. התוכנית כוללת תוספת של כ-11,000 יחידות דיור ומתייחסת ליעד אוכלוסייה של 69,000 איש, כלומר, פי שלושה מהקיים כעת.

הרעיון העומד בבסיס התוכנית הוא חיזוק המרכז העירוני הקיים בלב העיר הוותיקה והגדרת שימושים מעורבים לאורך הרחובות הראשיים, כאשר בחזית הקדמית במפלס הרחוב ימוקמו שימושי מסחר, ובקומות העליונות מגורים ותעסוקה.

מרבית הבנייה החדשה המוצעת מתייחסת להליך התחדשות עירונית בדרך של פינוי-בינוי שכונות העיר הוותיקות, בהיקף של 6,000 יחידות דיור. התוכנית מגדירה פיתוח של שני אזורי מגורים חדשים: האחד הוא מתחם תע"ש, ממערב לכביש מספר 4, שיהווה רובע עירוני חדש בהיקף של 5,000 יחידות דיור, ובו שטחי תעסוקה, מסחר ומלונאות; אזור המגורים השני ממוקם בדרום-מזרח העיר, על מורדות הכרמל.

התוכנית מתייחסת ליעד ביקוש של 1.7 מיליון מ"ר תעסוקה ולכן מציעה להגדיל את היקף זכויות הבנייה באזורי התעסוקה הקיימים ל-350%. בנוסף, התוכנית מציעה הקמה של אזור תעסוקה חדש בדרום העיר, בהיקף שטח של 150 דונם. סך כל שטחי התעסוקה, המסחר והתיירות שכוללת תוכנית המתאר החדשה הוא 3.250,000 מ"ר.

איתמר בן דוד, יו''ר הוועדה המחוזית חיפה / צילום: ענבל מרמרי
 איתמר בן דוד, יו''ר הוועדה המחוזית חיפה / צילום: ענבל מרמרי

טירת הכרמל הוקמה ב-1948 בשטח הכפר הערבי א-טירה. בבתי הכפר הנטושים שוכנו עולים חדשים, ובנוסף הוקמו בשטח המישורי שממערב לכפר שתי מעברות. ב-1951 הוקמה המועצה המקומית טירת הכרמל, שהוכרזה ב-1992 כעיר. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בעיר מתגוררים 26,447 תושבים. הדירוג החברתי כלכלי של התושבים הוא 5 מתוך 10.

תוכנית המתאר לטירת הכרמל הוכנה על-ידי צוות בהובלת משה כהן ממשרד ק.ש.ת ואדר' אמיר קולקר ממשרד קולקר קולקר אפשטיין אדריכלים.