דוח הניידות השנתי של אריקסון לגבי הדור החמישי שופע אופטימיות

לא בטוח שהמפעילים ימצאו בדוח תשובה לשאלה כיצד גידול בצריכת הנתונים יביא מזור לרווחיותם הנשחקת • אין ספק שהביקושים לדור החמישי רק יגדלו, אבל מהו אותו שירות נעלם שעשוי להוות מנוע צמיחה למפעילים, אריקסון לא מפרטת

ברמן אלון / צילום: יח''צ
ברמן אלון / צילום: יח''צ

למרות התחזיות הפסימיות משהו שיש בישראל בקרב המפעילים סביב הדור החמישי והתרומה שלו לשורת הרווח של החברות, הרי שבעולם מגמת הצמיחה בביקושים היא ברורה. דוח הניידות השנתי של אריקסון שופע אופטימיות לגבי הדור החמישי והטמעתו המוצלחת ברחבי העולם. הוא אינו מספק אינדיקציות לגבי רווחיות המפעילים, ולכן כשקוראים אותו מקבלים תמונה מאד חיובית על מצב השירותים הסלולריים בעולם.

האם התמונה אכן כך במציאות? ובכן, אין ספק שהביקושים לדור החמישי רק יגדלו, אבל מהו אותו שירות נעלם שעשוי להוות מנוע צמיחה למפעילים, אריקסון לא מפרטת. במידה רבה זה אומר שצריך לקחת את הדוח עם קורטוב של מלח, כי מהיצרן הגדול בעולם של רשתות סלולריות לא מצופה להגיד משהו שסודק את תמונת הביקושים המושלמת.

ובכל הקשור לדוח עצמו, אין כאמור הפתעות. 180 מפעילי סלולר מספקים היום שירותי דור חמישי ברחבי העולם. רק ברבעון השני של השנה נוספו 98 מיליון מנויים לרשתות דור חמישי ומספרם הכולל הגיע ל-570 מיליון מנויים. עד סוף השנה, הערכה היא שמספר מנויי הדור החמישי יגיע ל-660 מיליון.

מספר המצטרפים גבוה מהתחזיות הקודמות של אריקסון, וזה נובע בעיקר מביקוש חזק מהצפוי בסין ובצפון אמריקה, המושפע בחלקו מירידת המחירים של מכשירי דור חמש. נכון לעכשיו, לצפון מזרח אסיה יש את החדירה הגבוהה ביותר של מספר המשתמשים בדור החמישי ואחריה צפון אמריקה, מדינות המפרץ ומערב אירופה. ארה"ב צפויה להוביל את העולם בהיקף החדירה שיגיע ב-2027 ל-90%. בשנה זו יגיע הממוצע העולמי ל-50% חדירה ובכך יעבור הדור החמישי את קצב החדירה של הדור הרביעי, בין היתר בזכות ריבוי מכשירים זולים שיתמכו בטכנולוגיה. השוק הסיני גם כן יתרום למגמה.

מחברי הדוח מצביעים על תופעה שתופסת אחיזה בשוק העולמי והיא חבילות הפרימיום, שבהם הלקוחות משלמים פרמיה עבור חבילות גלישה מוגדלות, או שהמפעילים מציעים להם חבילות ייעודיות לשיחות וידאו, פלוס שירותים כגון חבילות תוכנה ללקוחות עסקיים. הצד השני של המהלך הוא הגבלת החבילות בכמות הדאטה המועברת בלקוחות כגון משפחות.

אריקסון מצביעה גם על חדירה איטית מהצפוי של רשתות דור חמישי עצמאיות על מלא, כלומר שליבת הרשת גם כן תומכת בדור החמישי ולא רק הרדיו - מה שמאפשר יותר יישומים חדשים, וזאת למרות מוכנות מוכחת של מכשירים בשווקים שכבר הטמיעו רשתות עצמאיות בדור החמישי. השקות היו בארה"ב ובסין, אבל גם קוריאה, סינגפור ותאילנד הצטרפו לחגיגה. אריקסון מציינים כי זמינות הספקטרום היא קריטית למהלך ומצביעים על השילוב של גלים מילימטריים כאמצעי מרכזי ברשתות אלה.

אלון ברמן, מנכ"ל אריקסון ישראל, אמר עם פרסום הדוח: "בעשור האחרון ראינו את ההשפעה הדרמטית שהייתה לטכנולוגיה הסלולרית כמעט על כל היבט של חיינו. על פי הערכות הדוח האחרון, מגמה זו תתחזק, הטכנולוגיה של הדור החמישי תהווה פלטפורמה לחדשנות הרבה יותר מדורות קודמים וקצב השינוי יואץ. אני מאמין שבשנים הקרובות נראה פריסה נרחבת של טכנולוגית הדור החמישי גם בישראל ושעד 2027, שיעור החדירה של הדור החמישי בישראל יהיה דומה לזה שבאירופה כלומר יותר מ-80%".