האם כ"ץ קיבל את משרד התחבורה עם עלייה בתאונות הדרכים?

כששר התחבורה לשעבר דיבר על המשמרת שלו הוא דייק. אבל מה לגבי מה שאירע לפניו? • המשרוקית של גלובס

רצף תאונות קטלניות, ביניהם יממה שבה נהרגו שמונה אנשים, הביא את שלי יחימוביץ’ לשאול את שר התחבורה לשעבר ישראל כ"ץ, מה הוא מציע לעשות בעניין. "כשנכנסתי ב-2009 וראיתי שהייתה עלייה, פעלתי עם משטרת התנועה וגופים אחרים והצלחתי לבלום", טען. "בסה"כ בעשר שנים הייתה ירידה של 30% במספר ההרוגים בתאונות דרכים".

מדבריו של כ"ץ עולות שתי טענות: האחת היא שלפני כהונתו כשר תחבורה הייתה עלייה במספר ההרוגים בתאונות הדרכים; השנייה היא שבתקופתו נרשמה ירידה של 30% בנתון הזה. נבדוק את שתיהן.

ראשית, מה קרה במהלך העשור שבין 2009 ל-2019 שבו כיהן כ"ץ? מבחינת ההרוגים במספרים מוחלטים נרשמה עלייה קלה. ב-2009 נהרגו 346 איש וב-2019 נהרגו 355. אך זאת דרך פחות מוצלחת לבחון את הנתון הזה. הדרך המקובלת יותר היא לשקלל גם את העלייה במספר כלי הרכב שנרשמה לאורך השנים. ואכן, כשבוחנים את מספר ההרוגים ביחס לכלי הרכב שהיו על הכבישים בכל שנה, מקבלים שב-2009 היו 14 הרוגים לכל 100 אלף כלי רכב, בעוד שב-2019 היו 10 הרוגים ביחס לאותו נתון. זאת גם הדרך לקבל את הנתון שעליו דיבר כ"ץ - ירידה של כ-30% בהרוגים. בחינה מעמיקה יותר של הנתונים מגלה ירידה מתמשכת במהלך העשור שהזכיר כ"ץ, ולא ירידה מקרית בין שתי נקודות הקיצון.

כעת צריך לעבור לטענתו השנייה של כ"ץ, שלפיה עם כניסתו למשרד הוא גילה עלייה בנתון ההרוגים. הנתונים מראים כי ב-1999 נרשמו 32 הרוגים לכל 100 אלף כלי רכב. אם משווים אותם לנתוני 2009 שאותם אנחנו כבר מכירים מגלים ירידה מרשימה בהרבה של 56%.

אז על מה מבוססת טענתו של כ"ץ שלפיה עם כניסתו לתפקיד הוא קיבל נתון עולה של הרוגים בתאונות דרכים? מטעמו נמסר לנו כי כוונתו הייתה לכך שבשנת 2008 נרשמה עלייה במספר ההרוגים ביחס למספר ההרוגים ב-2007. זה אולי נכון אם בוחנים את המספרים המוחלטים (415 ב-2007 מול 433 ב-2008), אך לא נכון אם משקללים את העלייה במספר כלי הרכב. ובכל מקרה, אם כ"ץ התייחס לעשור שלם ולא לשנה ספציפית, הגיוני יותר להשוות את הנתון שהזכיר לעשור שקדם לכך.

בשורה התחתונה: דבריו של כ"ץ חצי נכונים. בעשור שבו הוא כיהן כשר תחבורה אכן נרשמה ירידה של כ-30% במספר ההרוגים בתאונות הדרכים, כשבוחנים את הנתון בשקלול העלייה במספר כלי הרכב. מנגד, בחינת הנתון המקביל בעשור שקדם לכהונת כ"ץ מעלה כי גם בטרם כניסתו לתפקיד הנתון היה בירידה, והירידה אף הייתה חדה יותר.

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: ישראל כ"ץ
מפלגה: ליכוד
תוכנית: שלי וגואטה, כאן ב'
תאריך: 7.12.2021
ציטוט: "כשאני ניכנסתי ב2009 וראיתי שהייתה עליה פעלתי עם משטרת התנועה, פעלתי עם גופים אחרים והצלחתי לבלום, ובסך הכל בעשר שנים הייתה ירידה של 30% במספר ההרוגים בתאונות דרכים".
ציון: חצי נכון

על רקע הזינוק במספר תאונות הדרכים ובמספר הקורבנות מהן, ח"כ ישראל כ"ץ - שכיהן כשר התחבורה בין השנים 2009-2019 - התראיין לכאן ב' ב-7.12, ונשאל על מגמה זו. כ"ץ סיפק נתון מפתיע: "כשאני נכנסתי ב-2009 וראיתי שהייתה עלייה פעלתי עם משטרת התנועה, פעלתי עם גופים אחרים והצלחתי לבלום, ובסך הכל בעשר שנים הייתה ירידה של 30% במספר ההרוגים בתאונות דרכים".

אם כן, השר כ"ץ טוען שתי טענות: האחת היא שלפני כהונתו כשר התחבורה הייתה עלייה במספר ההרוגים בתאונות הדרכים; השנייה היא שבתקופת כהונתו הייתה ירידה של 30% במספר זה.

ישנן מספר דרכים למדידת שיעור ההרוגים בתאונות דרכים בשנה מסוימת: 1) סך כל ההרוגים בתאונות דרכים באותה שנה; 2) הרוגים ביחס למספר כלי הרכב; 3) הרוגים ביחס לגודל אוכלוסייה - מדד המשקף את הסיכוי של תושב המדינה להיהרג בתאונת דרכים במהלך השנה; 4) הרוגים ביחס לנסועה (קילומטראז') - מדד המשקף את הסיכוי להיהרג בתאונת דרכים לקילומטר נסיעה.

כדי לבחון את שתי הטענות של כ"ץ, יש לבחון את הנתונים שמתייחסים לשינויים על פני תקופות זמן שוות באורכן. לכן, נשווה בין הנתונים מהשנים 2009-2019 ומהשנים 1999-2009.

מבחינת ההרוגים במספרים מוחלטים, הרי שלפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בתקופת כהונתו של כ"ץ במשרד התחבורה, חלה עלייה במספר ההרוגים: מ-346 בשנת 2009 ל-355 בשנת 2019 (עלייה של כ-3%). בשנים שקדמו לכהונת כ"ץ כשר התחבורה, דווקא חלה ירידה במספר ההרוגים: מ-549 בשנת 1999 ל-346 בשנת 2009 - ירידה של 37%.

אולם השוואה מדויקת יותר צריכה לקחת בחשבון שינויים בהיקף השימוש בתחבורה ובמגמות דמוגרפיות.

מדד אחד שמשקלל נתון כזה הוא שיעור ההרוגים בתאונות דרכים ביחס למספר כלי הרכב. כדי למצוא נתון זה, חילקנו את מספר ההרוגים בתאונות דרכים במספר כלי הרכב (לפי נתוני הלמ"ס). מחישוב זה אכן מתקבל המספר עליו דיבר כ"ץ: חלה ירידה של 30% במספר ההרוגים ביחס למספר כלי הרכב בין השנים 2009-2019. אך התבוננות בתקופה המוקדמת מגלה תמונה מחמיאה פחות עבור כ"ץ: הירידה שחלה בין השנים 1999-2009 הייתה גדולה יותר והסתכמה בשיעור של 56%.

מדד נוסף שמגלם שינויים בהיקף השימוש התחבורה הוא שיעור ההרוגים בתאונות דרכים לנסועה (במיליארד ק"מ). לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, במדד זה נרשמה ירידה של כ-21% בתקופת כהונתו של כ"ץ. מחישוב שמשקלל את נתוני הנסועה של שנים קודמות, עולה שגם כאן, בתקופה שקדמה לכהונת כ"ץ הייתה ירידה חדה יותר: 55%.

כמו כן, מקובל לבחון גם את מספר ההרוגים ביחס לגודל האוכלוסייה. מדד זה משקף את הסיכוי של תושב המדינה להיהרג בתאונת דרכים במהלך השנה. כדי להגיע לנתונים אלה, חילקנו את מספר ההרוגים בגודל האוכלוסייה (לפי נתוני הלמ"ס). מבדיקה זו עולה שבתקופתו של כ"ץ שיעור ההרוגים ביחס לגודל האוכלוסייה ירד ב-14% - בעוד שבתקופה שקדמה לו נרשמה ירידה של 37%.

אם כן, מהי אותה "עלייה" שלדברי כ"ץ התרחשה לפני כהונתו? בתגובה לפנייתנו, מטעמו של כ"ץ נמסר כי בשנת 2008 חלה עלייה במספר ההרוגים בתאונות דרכים. ייתכן שכ"ץ מתייחס לעלייה במספרם המוחלט של ההרוגים ביחס ל-2007 ובשיעור ההרוגים ביחס למספר כלי הרכב. אולם זוהי השוואה בעייתית: כ"ץ למעשה משווה תקופה של עשר שנים לתקופה של שנה. יתרה מזאת, גם בתקופתו של כ"ץ היו עליות שנתיות במדדים אלה (אף שהמגמה הכללית הייתה של ירידה).

כאן יש להוסיף הסתייגות לגבי הנתונים מהתקופה המוקדמת יותר: החל משנת 2003, מספר ההרוגים בתאונות דרכים אינו כולל נפגעים שנפטרו מפציעותיהם לאחר למעלה מ-30 יום מאז התאונה (נפטרים מאוחרים אלה סווגו כפצועים קשה). אולם מספר זה אינו גדול דיו כדי לשנות את התוצאות - והוספה של הנפטרים המאוחרים לחישוב משנה את התוצאות באחוז בלבד. לכן, הפער בין התקופות לא יכול להיות מוסבר על ידי שינוי מדידה זה.

לסיכום, אף שהאמירה של כ"ץ לגבי הירידה במספר תאונות הדרכים בתקופת כהונתו נכונה, השוואה לתקופה מקבילה מגלה שעל פי מספר מדדים, הירידה במספר תאונות הדרכים הייתה גדולה יותר לפני שכ"ץ החל לכהן כשר התחבורה. כלומר, לא זו בלבד שלא חלה עלייה בתקופה המקבילה שלפני כהונתו - אלא מגמת הירידה בשיעור הקורבנות מתאונות הדרכים דווקא הואטה בתקופת כהונתו. לכן דבריו של כ"ץ חצי נכונים.

תחקיר: יובל אינהורן