יהדות | דעה

ההלכה לא פוחדת מהטכנולוגיה והקידמה, להפך

התפיסה הטוענת שהיהדות וההלכה עומדים בסתירה למשק מתקדם ומודרני, אינה נכונה • הטכנולוגיה היא לא מטרד בעיניי המסורת

חינוך טכנולוגי. היהדות תמצא את נקודת האיזון להשתמש בטכנולוגיה לצרכים טובים המתאפשרים תחת מגבלות ההלכה / צילום: Shutterstock, industryviews
חינוך טכנולוגי. היהדות תמצא את נקודת האיזון להשתמש בטכנולוגיה לצרכים טובים המתאפשרים תחת מגבלות ההלכה / צילום: Shutterstock, industryviews

בשנים האחרונות הטכנולוגיה הולכת וצוברת תאוצה ואנו פוגשים אותה בכל תחומי החיים. במדע, בתעשייה, ברפואה, במסחר ואפילו בבתים הפרטיים של כל אחד ואחת מאתנו. יחד עם ההתקדמות העצומה, קיימת בציבור הרחב תפיסה שהיהדות וההלכה עומדים בסתירה לקידמה הטכנולוגית. ע"פ תפיסה זו - ככל שהטכנולוגיה מתקדמת ומשתכללת, היהדות וההלכה נשארות מאחור. יתרה מזו, גם ברמה הכללית והרחבה יותר של יחסי דת ומדינה, ישנה טענה כאילו היהדות אינה תואמת התנהלות במדינה מודרנית ומתקדמת, והיא תקועה עם תפיסה של מדינת הלכה וחוקי התורה בלבד.

המצדדים בטענה זו אומרים למעשה שההלכה עתיקה ומאובנת ואינה נותנת פתרונות לבעיות העולות וצצות חדשים לבקרים, שיש להניחה בצד ולנהל את חיינו בהתאם לזרמים רוחניים ותפיסות חברתיות העשויות להשתנות מדי זמן. מן הצד השני, יאמרו כמובן אחרים, שאל להם לחיי המעשה להפריע לקיומה של ההלכה, וכשמתגלית הפרעה שכזו עלינו להזניח את הפיתוח הטכנולוגי ולא להשתמש בו כלל.

המציאות משתנה

ראשית, תנו לי להרגיע אתכם, ההלכה היהודית לא הולכת להחזיר אותנו 100 שנה אחורה ולהתעלם לגמרי מפלאי הטכנולוגיה. ההפך הוא הנכון, ההלכה, כשמה כן היא, הולכת. יש לה עקרונות וחוקים שמקנים לה אפשרות לתת מענה ולבחון את המציאות המתקדמת והמשתנה. הטכנולוגיה הולכת יד ביד עם ההלכה בצורה הרמונית ונפלאה, בשילוב המאפשר חיים נוחים, יעילים ומשותפים, יחד עם שמירת מצוות כמו שבת, חגים, כשרות ועוד.

הדברים הולכים יחדיו כי אנו מאמינים בשלושה עקרונות חשובים. הראשון, התורה היא תורת חיים שניתנה לנו כדי להנחות אותנו כיצד להשתמש בצורה הטובה ביותר באמצעי העולם הזה. שנית, האדם נמצא בעולם כדי לקדם ולפתח אותו, כהמשך לבריאה שעשה הקב''ה. עיקרון שלישי, הטכנולוגיה היא מתנה שנתן אלוקים לאדם. היא הכוח לפתח, לשכלל, לייעל ולהקל. כלומר, אנו מאמינים שהתורה היא מורת הדרך של חיינו וההלכות הן הוראות השימוש לעולם ובעזרתם אנו מחדדים כיצד הטכנולוגיה משרתת אותנו ולא להפך.

רבות דובר על המורכבות של השימוש בטכנולוגיה במרחבים הציבוריים לטובת הציבור כולו. סביב הדיון על הסטטוס קוו ועל השימוש בטכנולוגיה בשבתות ובחגים - אנו חוקרים ומיישמים פתרונות כדי לאפשר שימוש בטכנולוגיה בשבת בהתאם להלכה. אנחנו רואים בטכנולוגיה חבר ולא מטרד, ולכן מתאמצים להתאים את השימוש בה לדרישות ההלכה. אנו שמחים בטכנולוגיה ויודעים שבזכותה חיינו נוחים היום, הרבה מעבר לנוחיות הדורות הקודמים. ההתפתחות הטכנולוגית מאפשרת לנו למקד את עשייתנו בדברים החשובים באמת, ולהותיר את ההתעסקות הטכנית בידיים אוטומטיות. אך לא רק, הטכנולוגיה מאפשרת לנו לחיות ברחבות לב ובנחת, ולהתענג ממנעמי העולם הזה.

למצוא נקודת איזון

בואו ניקח למשל את תחום הבנייה. כיום, מערכות הבית השתכללו בצורה מטאורית. בעבר, קירות הבית היו פשוטים וחלקים. לאחר מכן כבר הייתה מערכת אינסטלציה של מים וגם מוליכי חשמל. כיום בקירות הבית מוטמעות מערכות רבות המשרתות את דיירי הבית ביותר נוחות. אלו עלולות "לייצר בעיות" שעשויות להוביל לחילול שבת. אך האם יעלה על דעתנו להתכחש לקדמה ולחזור לגור בבתים אשר הקידמה אינה חלק מהם? ממש לא. אנו לומדים את הטכנולוגיה, ומוצאים את הדרכים הטובות ביותר כדי לשלבה תחת תחומי ההלכה. כך הדבר נעשה במעליות השבת, ובמכשירים ובמוצרים הרבים שפותחו עבור ענפי המשק והתעשייה ובתחומי הרפואה וביטחון. זאת כדי ליהנות ולהשתמש בטכנולוגיה, תוך שמירה על מסורת ישראל סבא וההלכה.

אינני יודעת מה יוליד יום ומהי הטכנולוגיה הבאה שתקום ותאלץ אותנו לבחון אותה תחת גדרי ההלכה. אך אני יודעת שמתוך תפיסת עולם המאמינה בטוב הטכנולוגיה ורואה בה כלי נהדר המאפשר לנו לחיות בצורה טובה יותר, אנו נמצא את נקודת האיזון להשתמש בה לצרכים טובים המתאפשרים תחת מגבלות ההלכה, גם ביום חול וגם בשבתות.

הכותבת היא מנכ"לית מכון צומת להלכה וטכנולוגיה