"חמש שנים כדי להוציא היתר בנייה זה זמן לא שפוי ולא הגיוני"

שלושת הבניינים ברחוב הרב חבה אליהו 1-3-5 ברמת גן נהרסו, ובמקומם ייבנו שלושה חדשים

הרב חבה אליהו, רמת גן / הדמיה: דני שמש
הרב חבה אליהו, רמת גן / הדמיה: דני שמש

סיפור הפרויקט:

"מדובר על שלושה בניינים ישנים הנמצאים באזור מרכזי ומבוקש ברמת גן. הדיירים בבניינים הם מכל תמהיל הגילאים. הדירה שבה אני גר הייתה של סבתא שלי זכרה לברכה. גרתי בה כסטודנט, ואחר כך עם החברה שלי - לימים אשתי", מספר ערן ברק מוועד הדיירים. "האזור מאוד מיוחד ולרוב הדיירים ישנו קשר רגשי לדירות".

ברק מספר כי יזם יחד עם שכן נוסף את הפרויקט כבר ב-2010: "ניסינו לקדם תמ"א 38 מאחר שראינו שהבניין זקוק לטיפול. בהתחלה הלכנו כבניין אחד אבל מהר מאוד הבנו שהמגרש לא מתאים לפרויקט על בניין בודד אלא שנדרש לגייס לשם כך את שני המבנים הנוספים. בסך הכול היינו צריכים לשכנע 24 בעלי דירות.

התחדשות עירונית ברחוב הרב חבה אליהו ברמת גן / צילום: נטלי מי טל
 התחדשות עירונית ברחוב הרב חבה אליהו ברמת גן / צילום: נטלי מי טל

"בשלב הראשון בחרנו משרד עורכי דין, אחר כך מפקח, ויצרנו סוג של מכרז עם מפרט טכני ברור. הצענו את התוכנית לכמה עורכי דין ולא התקשינו למצוא יזם שיקבל על עצמו את הפרויקט. צמצמנו את האפשרויות לשתיים ובסוף בחרנו את היזם הנכון עבורנו.
"הדבר הכי קשה היה לאחד שלושה בניינים ולייצר מהם פרויקט אחד", אומר ברק. הוא מתייחס גם לבירוקרטיה הקשה במדינה: "חמש שנים כדי להוציא היתר בנייה זה זמן לא שפוי ולא הגיוני. אנחנו כבעלי דירות היינו מאוד פעילים ויוזמים, סייענו ליזם והיינו בשיתוף פעולה מלא כל הזמן, אבל דווקא התהליך הבירוקרטי הוא זה שמעכב.

"אני ממליץ לכל מי שנמצא בשלבי תכנון לפרויקט של תמ"א שירוץ עם זה כמה שיותר מהר כי הזמן אוזל, כמוכן אני ממליץ שלא להסתכל דרך החור של הגרוש אלא לחשוב על טובת כל הדיירים, כי בסופו של דבר מלחמות שכנים יעשו רק נזק. חשוב להבין שפרויקט כזה יעשה רק טוב לכל הדיירים בפרויקט".

התמורה ליזם:

45 דירות שיוכל למכור. מחיר לדוגמה: דירת 2 חדרים, 52 מ"ר, ב-2.12 מיליון שקל, דירת 4 חדרים, 105 מ"ר, ב-3.42 מיליון שקל.

התמורה לדיירים:

בעלי הדירות יקבלו דירה חדשה הגדולה ב-15 מ"ר משטח הדירה הישנה, מרפסת שמש בשטח של 12 מ"ר בממוצע ומקום חניה תת-קרקעי אחד לכל דירה (בעלי דירות קיימות עם מקום חניה קיים יקבלו בסוף הפרויקט שני מקומות חניה תת-קרקעיים).

חניה:

חניון תת-קרקעי משותף לשלושת הבניינים.

לו"ז:

היוזמה לפרויקט החלה לפני כשש שנים, ההיתר התקבל בספטמבר 2020, הבניינים נהרסו בתחילת החודש. שליש מהדירות כבר נמכרו.

מיקום מדויק: הרב חבה 1, 3 ו-5 ברמת גן
המצב הישן: שלושה בניינים ישנים בני שלוש קומות הכוללים 23 דירות בסך הכול
הפרויקט החדש: 3 בניינים חדשים בני 9 ו-10 קומות הכוללים 68 דירות בנוסף לגן ילדים (זמני) מעל חניון תת-קרקעי משותף. בבניין שלוש קומות מרתף
היזם: הדיירים יזמו את הפרויקט בליווי של ענת בירן - משרד עורכי דין, שביצעו מכרז לבחירת הקבלן
הקבלן המבצע: צ.פ חברה לבניין
האדריכל: עדנה מור
עורכי הדין: עוה"ד ענת בירן וטל אור ממשרד ענת בירן