משרד הבריאות: שיעור המאומתים לאומיקרון מקרב הלא מחוסנים בכניסה לישראל - פי 3 מהמחוסנים

מהנתונים שהוצגו היום עולה כי מתוך 87,880 מחוסנים מנה שלישית, 0.04% אומתו כנשאי אומיקרון; לעומת זאת, מבין 10,048 מחוסנים בשתי מנות או פחות, 0.12% אומתו • מחקרי מעבדה שנערכו בשבוע שעבר, ביניהם ע"י פייזר, הראו כי הנטרול של האומיקרון ע"י נוגדני המחוסנים בשלוש מנות נמוך לעומת הנטרול של וריאנט דלתא

חיסון לקורונה / צילום: Shutterstock, PhotobyTawat
חיסון לקורונה / צילום: Shutterstock, PhotobyTawat

משרד הבריאות פרסם היום (א') לראשונה נתון מעניין לגבי שיעור המאומתים באומיקרון מתחילת דצמבר, בקרב המחוסנים והלא מחוסנים השבים לישראל מחו"ל. מן הנתונים שהוצגו היום בדיון בוועדת החוקה, עולה כי מתוך 87,880 מחוסנים מנה שלישית, 34 אומתו כנשאי אומיקרון, 0.04%. לעומת זאת מבין 10,048 מחוסנים בשתי מנות או פחות, 0.12% אומתו. נתונים אלה מיתרגמים לכ-65% הגנה של הבוסטר מפני אומיקרון לעומת קבוצה הכוללת מחוסנים בשתי מנות, מחלימים ולא מחוסנים כלל.

אלה עדיין נתונים ראשוניים, מספר המאומתים קטן, וייתכנו גם משתנים מתערבים. הלא מחוסנים והמחוסנים מיוצגים באופן שונה במגזרים השונים, וזה יכול להשפיע על מדינות היעד, תנאי השטח בטיול וישנו אולי גם הבדל ברמת הזהירות. עם זאת, הנתונים תואמים את בדיקות המעבדה שביצעו גם חברת פייזר, וגם מעבדות עצמאיות, שראו כי נוגדני מחוסנים בשלוש מנות כן נותנים הגנה מסויימת מפני הדבקה גם תחת וריאנט אומיקרון. אם אכן יסתבר כי מדובר בהגנה של כ-65%, המצב חמור יותר מאשר תחת וריאנט הדלתא, אבל טוב יותר מהחשש שהביעו חלק מן המומחים כשראו את הווריאנט לראשונה.

מחקרי מעבדה שנערכו בשבוע שעבר, ביניהם על ידי פייזר, הראו כי הנטרול של האומיקרון על ידי נוגדני המחוסנים בשלוש מנות נמוך לעומת הנטרול של וריאנט דלתא, שגם הוא לא היה מושלם. אולם, קשה לדעת איך מיתרגמים הנתונים הללו לעולם האמיתי. ד"ר פיטר הוץ, רופא ילדים וחוקר חיסונים באוניברסיטת ביילור קולג', אמר לנשיונל ג'יאוגרפיק כי הוא מעריך על פי ניסויי המעבדה כי ההגנה על ידי שלושה חיסונים תהיה בערך 70%, די קרוב למה שעולה מן הנתונים החדשים מישראל. ד"ר אנתוני פאוצ'י, היועץ הבכיר לממשלת ארה"ב בתחום הקורונה, התראיין ואמר כי על פי הערכות משרדו, החיסון בשלוש מנות יעיל ב-75% במניעת מחלה תסמינית, והוא אף תהה האם אכן יהיה צורך בחיסון ייעודי נגד המחלה.

בישראל, ברמת החיסון הנוכחית קיימת עלייה בתחלואה, אם כי לא ברור עדיין בדיוק מה חלקו של אומיקרון בעלייה.