אנדרו אביר: "אנחנו לא הולכים לפתח מטבע דיגיטלי של בנק מרכזי לבדנו"

לדברי המשנה לנגיד בנק ישראל, אף אחד בעולם לא באמת רוצה למהר עם הנפקת מטבע דיגיטלי של בנק מרכזי ( CBDC ) • "מטבע דיגיטלי זה לא איום אלא הזדמנות להפחית עלויות של תשלום חוצה גבולות" • "הקריפטו הוא לא הזרז שהביא אותנו לבחון את הנפקת המטבע הדיגיטלי"

אנדרו אביר המשנה לנגיד בנק ישראל / צילום: ליאור מזרחי
אנדרו אביר המשנה לנגיד בנק ישראל / צילום: ליאור מזרחי

הציפייה מאומת הסטרטאפים להיות חדשנית בעולמות המטבעות הדיגיטליים, מתנגשת עם הקצב של בנק ישראל בהקשר של השקל הדיגיטלי, אך גם עם זה של בנקים מרכזיים אחרים בעולם. האם ישראל צריכה להיות הראשונה שמנפיקה דיגיטלי של בנק מרכזי (CBDC)? טעות ביישום המהלך עלולה לעלות הון עתק למשק, ואולי עדיף ללמוד מהעולם בהקשר זה. אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, מסביר כי ישנה זהירות בעולם מלהיות הראשונים להנפיק CBDC.

"הבעיה שאנו מתמודדים איתה כמדינה קטנה היא שקשה לנו ללכת קדימה לבד, שכן בסופו של דבר נרצה שהמטבע הדיגיטלי של הבנק המרכזי (CBDC) יהיה מחובר למטבעות של בנקים מרכזיים אחרים במדינות אחרות. מה שאנחנו באמת צריכים לעשות זו מערכת תשלום חוצה גבולות. עבורנו זה נושא גדול כי עלויות התשלומים של הכלכלה הישראלית גבוהות מאד. הפחתת העליות התשלומים הללו לא בהכרח צריכה להיעשות דרך CBDC . זה יכול להיות גם דרך חיבור מערכות אחרות, אבל יהיה לנו קשה להמשיך וליצור תשתית מבלי לדעת מה קורה בשאר העולם", כך אמר אביר בכנס הבלוקצ'יין האירופי.

"זה קצת כמו מרוץ 10,000 מטר באולימפיאדה, כולנו רצים יחד ברגע זה, אבל אף אחד לא באמת רוצה למהר קדימה. צריך שניים או שלושה אנשים שיעשו צעד והקצב יגבר, אך השאלה היא האם זה יקרה רק ​​ בהקפה האחרונה או שאנחנו יכולים לעשות את זה קצת יותר מוקדם? וזה בהחלט בעייתי עבורנו כי אנחנו לא הולכים ולפתח CDC לבדנו".

לגבי השאלה מתי יונפק שקל דיגיטלי אביר אמר כי זה לא יקרה בשנתיים הקרובות ואף ייקח יותר מזה. "הניחוש שלי שדברים אכן קורים, אולי מהר ממה שחושבים. אם הסקטור הפרטי היה אומר: 'מה שאנחנו צריכים זה מטבע של בנק מרכזי' - זה בהחלט יכול להיות זרז משמעותי להנפקה. אבל בנקים מרכזיים פועלים לאט למרבה הצער, אז זה ייקח זמן", אמר אביר.

"מטבעות הקריפטו אינו גורם מאיים, אנחנו לא רואים במטבעות קריפטוגרפיים מערכת תשלום. במקרה הטוב, אנחנו רואים את זה כנכס פיננסי מאוד הפכפך, שצריך לבוא עם אזהרה ענקית לציבור. הקריפטו זה לא הזרז שהביא אותנו לבחון את הנפקת המטבע הדיגיטלי. אנחנו כן שואלים את עצמנו, האם אנחנו יכולים לקיים את מטבע של בנק מרכזי במערכות הקיימות שלנו. אנחנו לא מחפשים להחליף את המזומן. אנחנו חושבים שיש לו תפקיד להמשיך למלא. מה שאנחנו רוצים לעשות זה לנסות ולהכניס יותר תחרות למערכת תשלומים".

"מערכת תשלום נשלטת על ידי כמה שחקנים, ומאופיינת בחסמי כניסה גבוהים, מטבע דיגיטלי של בנק מרכזי יוכל לצמצם את חסמי הכניסה, כדי לאפשר לקיים מגרש משחקים ברמה גבוהה. זה מה שאנחנו באמת צריכים לעשות . אבל אנחנו עדיין צריכים לשכנע את הצרכן שיש בזה יתרון בשבילו. המצב שלנו שונה מסין או ארה"ב, אנחנו כלכלה קטנה ופתוחה אנחנו מתמודדים עם אתגרים שונים, מטבע דיגיטלי זה לא איום אלא הזדמנות להפחית עלויות של תשלום חוצה גבולות", אמר אביר.