התקווה הגדולה של בית שמש ומותו של הסטטוס קוו: הכוכבים של השבוע

ממשלת ישראל נסעה לרמת הגולן בתחילת השבוע לאירוע שהניב שלל כותרות שיישארו רק על הנייר - אבל הפתרונות והאתגרים הקריטיים לתכנון הדיור נמצאים הרבה יותר קרוב • הקואליציה, כמו קודמותיה, מתחמקת מעיסוק בעניין התחבורה הציבורית בשבת • שני הכוכבים של השבוע, מדור חדש

כ–150 אלף ישראלים גרים היום בבית שמש, עיר שמתמודדת עם תמהיל מאתגר במיוחד של אוכלוסיה / צילום: איל יצהר
כ–150 אלף ישראלים גרים היום בבית שמש, עיר שמתמודדת עם תמהיל מאתגר במיוחד של אוכלוסיה / צילום: איל יצהר

לפני הנגב, בבית שמש ניבחן

יום אחרי שממשלת ישראל נסעה לרמת הגולן - לאירוע שבעיקר הצטלם נפלא והניב שלל כותרות שיישארו רק על הנייר - הקואליציה שלנו (או לפחות חלקים ממנה) הבינה שהפתרונות והאתגרים הדחופים והקריטיים לתכנון הדיור, התעסוקה והתחבורה של אזרחי ישראל נמצאים הרבה יותר קרוב.

בזמן שההתנפלות המכוערת על ח"כ בני בגין הפכה ויראלית, הכותרות החשובות באמת שיצאו מבית שמש נסגרו בשקט בתוך בניין העירייה. מפלגת תקווה חדשה התכנסה שם באותו יום (ב'), כדי לקדם הצעת חוק שתעזור לעיר המורכבת הזו לעמוד על הרגליים.

כ-150 אלף ישראלים גרים היום בבית שמש, עיר שמתמודדת עם תמהיל מאתגר במיוחד של אוכלוסיה ושבעשורים האחרונים המדינה ראתה בה בעיקר פוטנציאל להגדלת היצע - נדחוף לשם כמה שיותר דירות, בעיקר לאוכלוסייה החרדית, ונראה מה יקרה אח"כ. אז בקרוב, אם לא יהיו הפתעות, תקבל בית שמש, סוף סוף, חוק ייעודי וסל תמריצים שינסו למשוך לשם גם תעסוקה ועוד. לפני הנגב ורמת הגולן, בבית שמש ייבחן העם.

הסטטוס קוו מת מזמן

היחס של המדינה ליום השבתון שלה משקף נהדר את אוזלת היד והשיתוק של הממשלה. כי למה לקיים דיון רציני וחשוב בסוגיה טעונה, ולמה לחפש פתרונות מורכבים וכואבים לכל הצדדים, אם אפשר להמשיך לנופף בדגל "סטטוס קוו" שמת מזמן.

רק שבינתיים אין ואקום. השבוע הודיעה העיר מודיעין כי היא מצטרפת למערך "נעים בסופ"ש", שכבר כולל את גבעתיים, רמת השרון, שוהם, קריית אונו ותל אביב. המיזם מאפשר נסיעה חינמית - כי לפי חוק אסור להפעיל תחבורה ציבורית בתשלום בשבת - לתל אביב וממנה. במקביל, תל אביב הודיעה על מיזם Out of Tel, שיספק רכבים שיתופיים מסובסדים לנסיעות מחוץ לעיר, "וייתן מענה למי שלא מחזיק או שוקל לוותר על רכב, ורוצה לצאת מהעיר בסופ"ש".

במילים אחרות: שוב דפקנו את העניים, הפעם החילוניים שבהם. אלה שלא גרים באחת הערים המיוחסות והעשירות שברשימה. וגם את כל האחרים, שיסבסדו תחבורה ציבורית (כי אין דבר כזה חינם, והכסף יבוא על חשבון שירותים אחרים), רק בגלל שממשלות ישראל מגלגלות את תפוח האדמה הכי לוהט כאן.