ועד עובדי משרד החוץ מחריף את המאבק על תנאי ההעסקה

בין היתר הנחה הוועד את העובדים בקונסוליות בפריז ובניו יורק לא לטפל באישורי כניסה חריגים לזרים • שר החוץ לפיד: "על הודעת סכסוך העבודה שמענו מהעיתונות" • הוועד: "מוכנים לשבת למו"מ"

שר החוץ יאיר לפיד / צילום: אורון בן חקון
שר החוץ יאיר לפיד / צילום: אורון בן חקון

ועד עובדי משרד החוץ מחריף את המאבק על תנאי ההעסקה ובין השאר הנחה את העובדים בקונסוליות בפריז ובניו יורק לא לטפל באישורי כניסה חריגים לזרים. בשל הגבלות הקורונה, כל מי שאינו אזרח ישראלי נזקק לאישור חריג להגעה לישראל, ומי שמספק זאת אלה הקונסוליות, כך שמשמעות ההנחיה היא שבצרפת וברוב ארצות-הברית לא יסופקו אישורים כאלה.

עוד הנחיה מעניינת של הוועד היא למשלחת באו"ם לא להשתתף בהצבעות בכל המוסדות והארגונים המסונפים לאו"ם. הנציגויות בסין הונחו לא להנפיק אישורי עבודה לעובדים הסינים שבדרכם לישראל. כן קבע הועד כי יצומצמו הביקורים של אזרחים ישראלים הכלואים בבתי כלא זרים, וגם שכל מברק וכל תכתובת אלקטרונית הקשורה לעבודה במשרד תישא את הכותרת "הפקרתם אותנו בחוץ". העובדים טוענים כי הנהלת המשרד ושר החוץ יאיר לפיד מותירים אותם לבד בהתדיינות עם האוצר. 

לפיד: "על הודעת סכסוך העבודה שמענו מהעיתונות" 

שר החוץ לפיד ומנכ"ל משרדו אלון אושפיז דחו את הטענה. לפיד אמר לגלובס כי ישב עם ועד עובדי משרדו יותר מפעם אחת, וכי הוא מצדיק את מאבקם. לדבריו, הוא הציג להם את האפשרות שיסייע ויוביל את הדיאלוג עם האוצר אבל תוך הימנעות מסכסוך עבודה בשלב הזה. "באפשרות השנייה, סכסוך עבודה, אמרתי שאזוז הצידה. על הודעת סכסוך העבודה שמענו מהעיתונות", הוא אומר.

לפיד התייחס גם לסרטונים שהעובדים פרסמו, ובהם שחקן המגלם את דמותו נראה מתעלם מדרישותיהם ומפריח סיסמאות. " שישלחו את הסרטונים עליי לליכוד, הם יידעו להשתמש בהם כמו שצריך", אמר.

לפיד גם מתח ביקורת על ההחלטה להשבית את השירותים הקונסולריים בניו יורק ובפריז בזמן הקורונה, והגדיר זאת "צעד לא נכון".

מנכ"ל משרד החוץ, אלון אושפיז, אמר כי אין ויכוח עם העובדים על הצורך בשיפור תנאי השירות שלהם, וכי הוויכוח הוא על הדרך היעילה במאבק. "בעיניי, רק בשיתוף-פעולה עם המשרד והשר שהשיג תקציבים אפשר יהיה להיאבק ביעילות", אמר.

אושפיז הוסיף כי טענות העובדים בסוגיית השעות הנוספות אינן מדויקות, וכי השעות הנוספות גדלו מאוד עם אישור התקציב ויגדלו עוד בשנת 2023. "במצב של בקיצוץ רוחבי בכל משרדי הממשלה, אנחנו הוספנו שעות. זה המצב הכי טוב של המשרד מאז 2018", אמר. 

הוועד: "מוכנים לשבת למשא-ומתן" 

מוועד עובדי משרד החוץ נמסר בתגובה לדברים: "למרבה הצער וחרף כל הניסיונות להידברות עם שר החוץ יאיר לפיד ואנשיו, נתקלנו בחומה של התעלמות והזנחת הטיפול בפגיעה הקשה בעובדי שירות החוץ. הדברים המיוחסים למנכ"ל המשרד מנותקים מהמציאות ומהווים זלזול באינטליגנציה של העובדים. אם התנהלות זו תימשך, לא יהיה מנוס מהחרפת הצעדים הארגוניים.

"אנו מוכנים לשבת למשא-ומתן מיידי ללא תנאים מוקדמים כדי לפתור את המשבר. רק אמש קרא יו"ר מרחב ירושלים בהסתדרות העובדים, דני בונפיל, ליאיר לפיד לצאת מלשכתו ולא להתבצר בה. אז והיום אנחנו מוכנים לשבת למשא-ומתן".