הותר לפרסום: בועז יונה הוא איש העסקים החשוד בהונאת נושים להם הוא חייב 1.8 מיליארד שקל

בועז יונה - שהיה מנכ"ל קבוצת הנדל"ן חפציבה שקרסה ב-2007, ריצה מאסר ומצוי בהליכי פשיטת רגל - הוא החשוד בהונאת נושים, עבירות חדלות פירעון והלבנת הון • לפי החשד, יונה פעל לאורך תקופה ממושכת, בסיוע מקורביו, להסתיר את הכנסותיו ואת נכסיו מהנושים • סנגוריו: "פעולות הכנ"ר נעשו על-מנת לנסות להשפיע בצורה פסולה על הליך אזרחי ומהוות עבירה של הטרדת עדים והדחת עדים"

בועז יונה / איור: גיל ג'יבלי
בועז יונה / איור: גיל ג'יבלי

איש העסקים בועז יונה (61) - שהיה מנכ"ל קבוצת הנדל"ן חפציבה שקרסה בשנת 2007, ריצה מאסר ומצוי בהליכי פשיטת רגל - הוא החשוד בהונאת נושים, עבירות פשיטת רגל וחדלות פירעון ועבירות על חוק איסור הלבנת הון.

יונה עוכב לחקירה ביום שני השבוע בחשד שפעל לאורך תקופה ממושכת, בסיוע מקורביו, להסתיר את הכנסותיו ואת נכסיו מהנושים, להם הוא חייב 1.8 מיליארד שקל במסגרת פשיטת רגל, וזאת, באמצעות רישום חשבונות בנק וחברות בשליטתו על שם אחרים. החקירה לא מתמקדת רק ביונה אלא גם בבני משפחתו ומקורביו, בחשד כי סייעו לו לפעול הסתרת הכספים והנכסים.

ביום שני השבוע הפכה החקירה הסמויה לגלויה. יחידת החקירות של הממונה על חדלות פירעון והיחידה ארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433 פשטה על ביתו ועל תאגיד הקשור אליו ותפסה מסמכים ומחשבים. יונה עוכב, יחד עם חשודים נוספים ונחקר משעות הבוקר של יום שני ועד השעה 22 בלילה. בסיום החקירה שיחררה אותו המשטרה בתנאים מגבילים ומעצר בית עד היום (ד').

יונה, שהשתחרר ממאסר לאחר שהורשע בגין התנהלותו בפרשת חפציבה לפני קרוב לעשור, מנהל הליכי פשיטת רגל שנים ארוכות, כשמטרתו לקבל הפטר מכל החובות. לגלובס נודע כי בשל בקשתו להפטר חובות ערכה מחלקת החקירות של הממונה על חדלות פירעון חקירה כלכלית סמויה מעמיקה, שנמשכה לסירוגין בשנים האחרונות, זאת בניסיון להתחקות אחרי הרכוש ששייך ליונה.

לפי גורם המעורה בפרטי החקירה, נמצאו ראיות להחזקת רכוש בהיקפים גדולים, שהוסתר על-פי החשד בדרכים מורכבות ומתוחכמות, והפעולות הסמויות הניבו ראיות הקושרות את יונה באמירות או בתנועות כספיות לנכסים.

יונה חשוד כי פעל באמצעות תאגיד שלא רשום על שמו, ונמצאו ראיות כי הוא שולט ומפעל אותו באופן מלא, וכי הוא היחיד שפעיל בתאגיד המדובר. לגלובס נודע כי התאגיד רשום על שם תעשיין אמיד, שלא קשור לתחום הבנייה, בעל קשרי חברות ארוכת-שנים עם יונה. את החברה הפעיל יונה על-פי החשד בתחום ספציפי, במתן שירות מסוים וחשוב לחברות בנייה, וכך צבר הכנסות שוטפות ועתידיות.

לפני שלוש שנים נערכה פעילות גלויה, ונתפסו מסמכים מביתו של יונה. החשד להסתרה מתמקד בשלושה ערוצים: הראשון - נכסים שבידי משפחתו של יונה, כשהוא נהנה מהכנסות גבוהות חודשיות; השני - הכנסות קבועות שמתקבלות מהפעילות שלו בתחום הנדל"ן בחברת הקש; והשלישי - הכנסות עתידיות שקשורות בהתחייבויות כלפיו בהיקפים כבדים בפעילותו בתחום הנדל"ן.

החקירה מלווה על-ידי המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה. 

עורכי דינו של יונה לכנ"ר: "נחצו קווים אדומים"

סנגוריו של בועז יונה, עורכי הדין בעז בן-צור ורון סמוראי, מסרו בתגובה: "הטענות נגד מר בועז יונה הן טענות ממוחזרות שהועלו כבר בעבר. עד כה בתי המשפט לא מצאו ממש בטענות שהועלו נגד מר יונה. מר יונה פועל כדין במסגרת ההליכים המנוהלים, ופעולות הכונס הרשמי נעשו על-מנת להשיג מטרה זרה ולנסות להשפיע בצורה פסולה על הליך אזרחי המתנהל בין הצדדים. הכונס הרשמי מנסה להחיות בתואנות שווא הליך פשיטת רגל הנמשך כבר 15 שנים, שמזמן היה צריך לסיימו". 

עורכי דינו של יונה - המייצגים גם את חתנו יצחק צ'סלר ורעייתו תרצה, שנחקרו על-ידי המשטרה - פנו אתמול (ג') לכונסת הרשמית במשרד המשפטים, עו"ד סיגל יעקבי, בטענה כי הפתיחה בחקירה נועדה "לחבל בהליך המשפטי ולשבשו". עוד הוסיפו עורכי הדין כי "פעולות החקירה מהוות עבירה של הטרדת עדים והדחת עדים, וניכר כי נחצו קווים אדומים, ונעשה שימוש לרעה בכוח ובסמכות המוקנים לכונס הרשמי".

בפנייה מתארים עורכי הדין כי החקירה נסובה על ההליך המשפטי התלוי ועומד מזה שנים בפני בית המשפט המחוזי, כולל בנושאים עליהם נחקרו יונה, בתו וחתניו. "מרשינו רואים פעולות אלה בחומרה רבה, ובטרם נפנה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, וייתכן שאף לגורמים נוספים, נבקש לקבל את הסברכם לפעולות המתוארות, וזאת תוך שלושה ימים". 

קריסתה של חפציבה טלטלה את הענף

קריסתה של חפציבה, שהייתה אחת מחברות הבנייה הגדולות בישראל, טלטלה את הענף כולו, חשפה את הסכנה בה נמצאים הרוכשים והותירה רוכשים רבים ללא קורת-גג. בעלי החברה בועז יונה נמלט מישראל, נתפס והוסגר חזרה. הוא הועמד לדין ונדון ל-7 שנות מאסר, מהן שוחרר בשנת 2012.

יונה הוא בנו של הקבלן מרדכי יונה שהקים את החברה בשנת 1968, שהייתה פרטית, אך חברות בנות שלה נסחרו בבורסה. יונה הודה במסגרת הסדר טיעון כי גנב את כספי רוכשי הדירות במאות מיליוני שקלים, הזין נתונים כוזבים שלא שיקפו את מצבה האמיתי של חפציבה והציג מצגי שווא לבנקים ולרוכשים.

הוא הורשע בשורת עבירות חמורות: עריכת רישומים כוזבים בספרי חפציבה, זיוף מסמכים והסוואת פעולות שבוצעו בכספי החברה, הצגת מצגים כוזבים בפני רואי חשבון ובנקים מפקחים, וכן משיכת כספים מהחברות הציבוריות שלא כדין.

מי שניהל את הליכי פשיטת הרגל ומונה למנהל המיוחד הוא עו"ד יצחק מולכו, שהיה יועצו הקרוב של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושותפו של דוד שמרון במשרד עורכי הדין שמרון, מולכו, פרסקי. בתחילה התמקדה עבודתו של מולכו בסיום הפרויקטים לרוכשים.

בית המשפט המחוזי בירושלים קבע בשנת 2010 כי יונה יישא באופן אישי בחובות החברה שנוצרו עקב מעשי המרמה שלו בסכום של 1.1 מיליארד שקל. ההחלטה ניתנה בעקבות תביעת חוב שהגיש עו"ד יצחק מולכו, בהליך פשיטת הרגל.

בית המשפט קיבל את הטענה, שהתבססה על ההליך הפלילי, כי יונה ניהל את חפציבה בדרכי מרמה באופן שיטתי ולאורך זמן, במרמה שגרמה לכך שכספי רוכשים לא הופקדו בחשבונות הפרויקטים ובמצגי שווא כלפי הבנקים המלווים. השופט יעקב צבן מבית המשפט המחוזי בירושלים קבע אז כי התקבלה "תמונה ברורה וקשה על האופן שבו נוהלה חפציבה - בדרכי מרמה והונאה של גורמים שונים, תוך רישומים כוזבים והצגת מצגי שווא".

*** חזקת חפות: החקירה נגד בועז יונה נמצאת בראשיתה, הוא לא הורשע, ועומדת לו חזקת החפות.