על קו הגמר לראשות סלקום: דניאל ספיר ואלי אדדי

אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, דניאל ספיר - שמתמודד על תפקיד מנכ"ל סלקום מול אלי אדדי שהומלץ לקבל את התפקיד - יזכה בו • האתגר הגדול של המחליף יהיה להמשיך את המומנטום החיובי שהשאיר אחריו אבי גבאי, וזו לא תהיה משימה פשוטה

דניאל ספיר ואלי אדדי / צילום: כדיה לוי, רמי זרנגר
דניאל ספיר ואלי אדדי / צילום: כדיה לוי, רמי זרנגר

הערב (ד') צפויה להתקבל ההכרעה הסופית בדבר זהות המנכ"ל הבא של סלקום. כפי שזה נראה כעת, המועמד המוביל לתפקיד הוא דניאל ספיר, מנכ"ל תקשוב; ומולו מתמודד אלי אדדי, מנכ"ל דינמיקה, שגם נהנה מתמיכה של דירקטורים, אך במקביל גם נהנה מתמיכה של ועד העובדים.

השבוע נערכו שיחות עם המועמדים, שהתבקשו לפרוס את השקפת עולמם לגבי עתיד החברה. בסיכום השיחות הוחלט להתמקד בשני המועמדים ביחד עם קרן שתוי, מנכ"לית הולמס פלייס, שנהנתה מגיבוי פנימי של חלק מהסמנכ"לים בסלקום וגם של בכירים בחברה לשעבר.

בסופו של דבר, שתוי, שמאוד רצתה לחזור לסלקום אחרי שעשתה בה קדנציה רצינית כסמנכ"לית לקוחות עסקיים, לא עלתה לשלב הסופי, ומכאן והלאה היה ברור כי המועמדות תיטה לכיוון של ספיר, וזאת על רקע תמיכה של משפחת זלקינד, מבעלי השליטה בסלקום.

ככל הידוע, ההמלצה המקצועית של חברת "עמדה" שליוותה את התהליך העדיפה את אדדי כמועמד מוביל, אבל זה לא משנה את העובדה שבסוף אין חובה לקבל את עמדתה, ובעלי השליטה הם אלה שקובעים. לגופם של השניים - ויש לומר זאת גם לגבי קרן שתוי - הם מועמדים ראויים, וכל אחד מהם מביא עימו סל של יתרונות וחסרונות.

האתגר של המנכ"ל הבא

סלקום הפסידה 350 מיליון שקל בשנתיים האחרונות, ורק עכשיו היא מתחילה להראות סימנים של חזרה לרווחיות. אבי גבאי השאיר אחריו חברה עם מומנט חיובי, וזו משימה לא פשוטה להמשיך זאת על רקע הקורונה והעצירה הנוספת של הטיסות שמאיימת לפגוע בהכנסות משירותי נדידה, שהן מקור החמצן של החברות בשוק שבו להרוויח מסלולר לבד קשה מאוד.

אחת הנקודות שהדירקטוריון גם יצטרך לקחת בחשבון היא הזעזוע שצפוי בהנהלה בעקבות כניסת מנכ"ל חדש. בדרך-כלל מינוי כזה יביא לשינויים פרסונליים. במקרה של אדדי, שנהנה גם מתמיכת העובדים כאמור, סביר להניח כי השינויים הפרסונליים לא יהיו דרמטיים.

בשורה התחתונה, האתגר של המנכ"ל הבא בסלקום יהיה להמשיך את מגמת הצמיחה לצד חיפוש מנועי צמיחה חדשים. סלקום עברה מהלך גדול של השקעות בתשתיות בשנתיים האחרונות שהיו הכרחיות לשיקומה. על הדרך היא גם צריכה להתמודד עם תחרות שתתחזק בשנה הבאה בכל העולמות שבהם היא פועלת - בסלולר עם כניסתה המחודשת של אקספון, בטלוויזיה עם כניסת חברת הסטרימינג החדשה של קשת ו-RGE, וכמובן המשך התחרות בעולמות האינטרנט והסיבים.

לאור האתגרים הללו, לכל אחד משני המועמדים הסופיים לתפקיד המנכ"ל יש יתרונות וחסרונות. אדדי מביא איתו ניסיון רחב במכירות ובדיגיטל, והוא מכיר את סלקום על בוריה, ולכן כניסתו צפויה להיות חלקה. ספיר מביא איתו ניסיון חשוב בעולמות השירות (סלקום מפעילה מוקד בתקשוב) - אבל גם היכרות אדוקה עם השוק העסקי במסגרת תפקידיו בעבר בפלאפון ובהוט, למרות שב-10 השנים האחרונות הוא לא היה בשוק הסלולר.