לאחר שעבודתם הופסקה: מנהלי אפקון אנרגיות מתחדשות הפעילו מנגנון במב"י לרכישת החברה

יאיר הראל וערן ליטבק, שהצטרפו לפני קצת יותר משנה לקבוצת אפקון וניהלו עד לאחרונה את זרוע האנרגיה שלה, מבקשים לרכוש את החזקותיה באפקון אנרגיות מתחדשות לפי שווי חברה של כ-190 מיליון שקל

טל רז, מנהל כספים באפקון החזקות / צילום: סיון פרג'
טל רז, מנהל כספים באפקון החזקות / צילום: סיון פרג'

יאיר הראל וערן ליטבק, שהצטרפו לפני קצת יותר משנה לקבוצת אפקון  ומנהלים מאז את זרוע האנרגיה שלה - אפקון אנרגיות מתחדשות - מבקשים להפעיל מנגנון במב"י (BMBY - Buy Me Buy You) כדי לרכוש את החזקות אפקון בחברה הבת (85.5%) לפי שווי חברה של כ-190 מיליון שקל. החלטתם של הראל וליטבק על הפעלת מנגנון הבמב"י התקבלה בהמשך להודעתה של אפקון, מסוף השבוע שעבר, על סיום כהונת השניים כמנכ"לים משותפים של אפקון אנרגיות מתחדשות. 

בספטמבר 2020 חתמה אפקון על הסכם לרכישת 70% מחברת לוגיה, חברה יזמית בתחום האנרגיה המתחדשת שייסדו הראל וליטבק, תמורת עד 21 מיליון שקל. במסגרת ההסכם בין הצדדים התחייבו ליטבק והראל להעמיד את שירותיהם כמנכ"לים משותפים לחברה הבת לתקופה של שלוש שנים, אולם כאמור, אפקון עדכנה כבר כעת על סיום תפקידם, כך שניתן להעריך כי בין הצדדים התעוררו מחלוקות בעניינים שונים.

קבוצת אפקון, שבשליטת עתליה שמלצר (כ-63% מההון), הקימה את אפקון אנרגיות מתחדשות בשנת 2019, ומאז היא פועלת לאיתור פרויקטים בתחום. פעילות זו התרחבה משמעותית, כפי שעולה מהנתונים שמציגה אפקון. זאת בין היתר עם הסכמים לרכישת זכויות ושיתופי פעולה לייזום פרויקטים סולאריים באירופה, בהיקפים מצטברים של מאות מגוואט, וכן הקמת שותפות עם חברות הביטוח מגדל ומנורה בפרויקטים בתחום האנרגיה המתחדשת, בהיקף של כ-110 מיליון אירו - שעליה דיווחה בחודש יולי האחרון.

"החברה בוחנת את הפנייה ואת האפשרויות"

באפקון ציינו כי בשלב הנוכחי טל רז, מנהל פעילות האנרגיה המתחדשת והזכיינות של אפקון וסמנכ"ל הכספים של אפקון, ימשיך לנהל את פעילות החברה הבת, ובעניין רצונם של הראל וליטבק להפעיל את מנגנון הבמב"י הוסיפו, כי "החברה בוחנת את פנייתם והאפשרויות העומדות בפניה".

אפקון היא חברה ותיקה בתחום ביצוע ומתן פתרונות לפרויקטים במגוון תחומים והיא נסחרת בבורסה בשווי שוק של כ-1.1 מיליארד שקל, אחרי טיפוס של כ-65% שרשמה מנייתה בשנה האחרונה.

פעילויותיה של אפקון כיום כוללות בעיקר פרויקטים למבנים ותשתיות, בקרה ואוטומציה, סחר ותקשורת. מנכ"ל החברה הוא ירון קריסי והיו"ר הוא ישראל רייף - חתנה של עתליה שמלצר.

בתשעת החודשים הראשונים של 2021 התחזקו הכנסותיה של אפקון בכ-20% והגיעו לכ-1.5 מיליארד שקל, בעיקר בזכות צמיחת פעילות מגזר פרויקטים למבנים ותשתיות, שגם עברה מהפסד לרווח תפעולי.

רווח הון של 80 מיליון שקל ממכירת תיבא

לצד שיפור הרווח הגולמי והתפעולי נהנתה אפקון מהכנסות חד-פעמיות של יותר מ-100 מיליון שקל, בעיקר ממכירת החזקותיה בחברת תיבא, העוסקת במערכות בקרת חניה, וכן משערוך השקעה בחברה הכלולה אפקון תחבורה חשמלית.

בתחילת 2021 השלימה אפקון, יחד עם שותפיה בתיבא, את מכירת מניות תיבא לחברה איטלקית, ובסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה הציגה מכך רווח הון של כ-80 מיליון שקל.

בעת המכירה הסבירו באפקון, כי מכירת תיבא, המתמחה בתכנון וייצור, ציוד ותוכנה, לניהול חניונים בתשלום, תאפשר לאפקון "לצמוח ולמנף את פעילויותיה החדשות, כמו למשל בתחומי האנרגיה המתחדשת והתחבורה החשמלית".

זמן קצר לאחר מכירת תיבא סיכמה אפקון על הכנסת קרן הליוס לשותפות בחברה הבת אפקון תחבורה חשמלית, בהשקעה של כ-55 מיליון שקל, עבור כמחצית ממניות החברה - מהלך שייצר לאפקון רווח משערוך השקעה של קרוב ל-30 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה שעברה.

כך, בשורה התחתונה הרווח הנקי של אפקון בין ינואר לספטמבר 2021 הגיע ל-113 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של קצת יותר מ-1 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2020.