שרי, היין שהבומרים פסחו עליו, זוכה לביקוש חסר תקדים בקרב קהל צעיר

המלצת יין: לוסטאו, שרי שכדאי להכיר • בשנה האחרונה התחילו לייבא אותו גם לארץ

לוסטאו, שרי שכדאי להכיר / צילום: באדיבות לוסטאו
לוסטאו, שרי שכדאי להכיר / צילום: באדיבות לוסטאו

לפני קרוב לשבע שנים, בדיוק כשהתחלתי לכתוב בין הדפים שאתם אוחזים בין ידיכם, נסעתי לראשונה לבד לטיול בחו"ל. הגשמתי בכך חלום שהיה לי מאז שנחשפתי ליינות שרי: לבקר במכורתם שבמערב אנדלוסיה, במחוז חרז הלוהט, שבו מייצרים כבר מאות שנים כמה מהיינות המוערכים בעולם, על אדמת גיר זהובה וגרגירית.

ז'אנר ייחודי וורסטילי (לא לבלבל עם ליקר הדובדבנים שרי הרינג), עם יינות מהיבשים ביותר בעולם שמיוצרים מענבי פלומינו ועד יינות קינוח מתוקים מענבי פדרו חימנז. רובם מתיישנים בשיטת סולרה שמערבבת בין שנות בציר שונות, שלעיתים קרובות מגיעות גם לגיל 100 המופלג.

יקבי הבודגה העתיקים בהם מייצרים את היינות ממוקמים במשולש ערים יפהפיות בקצה הדרומי של ספרד, לא רחוק ממרוקו. המארחים שמחו מאוד לארח כותבים, לאור העובדה שאמצע העשור הקודם סימן שפל היסטורי במכירות תעשיית השרי. היין שנחשב לאורך רוב המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 לאחד משלושת חבלי היין היוקרתיים בעולם (יחד עם שמפאן ובורדו) נודע בתחילת שנות האלפיים בעיקר בזכות החביות בהם יושן ושימשו לתעשיית הוויסקי הסקוטי.

הסיפור המורכב של אופן הכנתו (תעשו גוגל) והטעם המורכב והעז שלא מתאים לכל אחד גרמו לדור הבייבי-בומרים חובב הקברנה והריוחה לפסוח עליו. מאז, למרבה המזל, עברו הרבה מים בנהר הגוודלכביר שבחרז - ומחירי השרי לא רק ששילשו את מחירם, הם גם זוכים לביקוש חסר תקדים בקרב קהיל צעיר ואנין ברחבי העולם, מסן פרנסיסקו וניו יורק ועד תל אביב.

לוסטאו הוא אחד מיצרני השרי המוערכים בתחומו ובאופן האישי האהוב עלי ביותר, בן-בית במיטב מסעדות השף המכוכבות בעולם בזכות ולא בחסד, עם יינות אלגנטיים ומורכבים באופן יוצא דופן. בשנה האחרונה ובשעה טובה מייבאים ארצה שחף קורן וסער גביש מיבואנית ״The spirit curator״ את יינות הבודגה כחלק מהרנסנס שחווה היין כאמור גם במסעדות ובקרב פודיז בארץ.

בהיצע - פינו ומנזאניה חיוורים ומעולים (99 שקלים כל אחד) עם חדות ורעננות יוצאת דופן וכן אמונטיאדו כהה ונהדר (99 שקלים) ואולורוסו קרמלי (139 שקלים), עם עומק ומורכבות שמקנים להם דרך קבע ציונים שנושקים ל-100 במדריכי היין השונים. המחיר משתלם והוגן. חגיגה לחובבי שרי. להשיג בחנויות יין ואלכוהול נבחרות.