"שילמתי אז 697 אלף שקל על דירת 4 חדרים, והייתה לי תחושה שזה יותר מדי"

הדיירים ברחוב בר כוכבא בהרצליה התקשו בתחילה להתארגן לפרויקט הריסה ובנייה, אולם כיום הפרויקט כבר בבנייה וכל אחד יקבל דירה חדשה

התחדשות עירונית ברחוב בר כוכבא, הרצליה / הדמיה: ויופוינט
התחדשות עירונית ברחוב בר כוכבא, הרצליה / הדמיה: ויופוינט

סיפור הפרויקט:

"השכונה הייתה בעבר שכונה קשה, ובעשורים האחרונים הצליחה לשנות את פניה והפכה לאחת השכונות המובילות בעיר גם מבחינה קהילתית", אומר אסף אמר, יושב ראש ועד הדיירים בפרויקט, "יצרנו קהילה בעזרת מרכז קהילתי שאיחד את כולם ביחד".

אמר מספר שקנה את הדירה בשנת 2008: "שילמתי אז 697 אלף שקל על דירת 4 חדרים, והייתה לי תחושה ששילמתי יותר ממה שהייתי צריך, כי מי שקנה לפני שילם 500 אלף שקל, אולם לאחר חצי שנה המחירים כבר עלו והגיעו לכ-900 אלף שקל והבנתי שהמחירים רק עולים.

"חלק מהשכונה הייתה פרויקט של עמידר, הבניין שבו אני גר נבנה בשנות החמישים ולא היו שום חיזוקים. חזית הבניין הייתה נוראית, מים נכנסו מכל פינה וכל הבניין התקלף. רציתי בהתחלה לעשות שיפוץ לחזית הבניין במסגרת פרויקט שיקום שכונות של העירייה שהציעה 50% מימון ו-50% הלוואה, אולם אחד מהשכנים שעסק ביזמות הציע לקבל את הגג בתמורה לשיפוץ הבניין ומכאן הסיפור התפתח.

"התחלנו את התהליך בשנת 2014, ואז הבנו שהחלקה שעליה אנחנו יושבים משותפת לכמה בניינים ושצריך לעשות תמ"א 38/2 (הריסה ובנייה). הקמנו נציגות דיירים שכוללת 30 נציגים, ואחרי מבצע צוק איתן הבנו עד כמה חשובים הממ"דים והפנמנו את הצורך בפינוי בינוי.

"מה שהיה הכי קשה הוא לאחד את הדיירים. היו הרבה מריבות על הרבה דברים חסרי תוכן. הייתי צריך לשכנע את הדיירים אחד-אחד שהמטרה היא משותפת, ושאנחנו באותה סירה", אומר אמר. בסוף לדבריו הדיירים יצאו לפרויקט עם 82% חתימות.

בחברה היזמית מספרים כי במסגרת הפרויקט נוצר שיתוף פעולה בין קבוצת מתנדבים לבינה כדי להציל חיות שהיו בסביבת הבניין. מהשטח חולצו יותר מ-50 קיפודים שהועברו לאתרי טבע באזור, כ-20 חתולים אוקלמו מחוץ למתחם ועשרות גוזלים סיימו את עונת הקינון, מה שמנע את הפגיעה בהם.

התחדשות עירונית ברחוב בר כוכבא, הרצליה / הדמיה: ויופוינט
 התחדשות עירונית ברחוב בר כוכבא, הרצליה / הדמיה: ויופוינט

התמורה ליזם:

הפרויקט בהיקף 16 אלף מ"ר ויכלול 400 דירות בשמונה בניינים בני 7-14 קומות, 270 מהן ליזם.

התמורה לדיירים:

דירה חדשה בבניין חדש, תוספת של כ-35 מ"ר (כולל ממ"ד), חנייה תת-קרקעית, מרפסת 12 מ"ר, בקומה אחת גבוהה יותר.

לו"ז:

הפרויקט נמצא בבנייה, בשנה שעברה פונה שלב א’, לפני כשבועיים התקבל היתר לשלב ב’.

הפרויקט: תמ"א 38/2. שכונת גפן, רחוב בר כוכבא, סמוך לקיבוץ גליל ים ובקרבה למרכז העיר הרצליה
המצב הקיים: 9 בניינים ו־124 יחידות דיור
היזם: ICR
הקבלן המבצע: קבוצת תדהר בנייה
אדריכלים: קיקה ברא"ז אדריכלים
עו"ד הדיירים: משרד יהב ושות' עורכי דין
עו"ד היזם: משרד חגי אדורם