מיקרוסופט | פרשנות

שיחת המשקיעים של מיקרוסופט הצילה את המניה מהתרסקות

ענקית הטכנולוגיה דיווחה על הכנסות ורווח גבוהים מהמצופה, אך איכזבה בשורה החשובה ביותר - הצמיחה בהכנסות הענן • רק הסבר מאוחר של סמנכ"לית הכספים הצליח להחזיר את מניית מיקרוסופט, כמו גם את מניות אמזון ואלפאבית, למגמה חיובית במסגרת המסחר המאוחר בארה"ב

מנכ''ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה / צילום: Associated Press, Ted S. Warren
מנכ''ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה / צילום: Associated Press, Ted S. Warren

ענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט  פרסמה אמש (ג') את תוצאותיה לרבעון הפיסקלי השני של שנת 2022, הרבעון שהסתיים בסוף דצמבר. לכאורה היה זה עוד רבעון טוב של מיקרוסופט, אחת המרוויחות הגדולות ממגפת הקורונה והמעבר לעבודה ולימודים מרחוק.

ההכנסות של מיקרוסופט עלו ברבעון השני ב-20% ועמדו על 51.7 מיליארד דולר. למעשה זה היה הרבעון הראשון אי פעם בהיסטוריה של מיקרוסופט בו היא חצתה את 50 מיליארד הדולר בהכנסות. גם הרווח הנקי עלה ב-21% ל-18.8 מיליארד דולר ברבעון השני, מעל הציפיות של אנליסטים. אז למה אחרי תוצאות אלו מניית מיקרוסופט עדיין ירדה במסחר המאוחר ב-5%?

 
  

הסיבה המרכזית הייתה חוסר שביעות רצון מסוימת בשוק מתוצאות הצמיחה של הכנסות הענן של מיקרוסופט, הנשענות על ארגונים שמשלמים כדי לקבל אחסון ומשאבי מחשוב מרחוק. בניגוד לאמזון  ואלפאבית (גוגל) , מיקרוסופט לא מפרסמת את הכנסות הענן שלה, אז'ור (Azure), בדולרים, אך היא כן מפרסמת את הצמיחה שלהן. נכון לרבעון השני, צמחו הכנסות אז'ור רק ב-46%, מה שביטא את המשך ההאטה בצמיחה בהכנסות הענן מאז השיא של 59% צמיחה ברבעון השלישי של 2020. ברבעון הקודם עמדה הצמיחה של אז'ור על 50%.

עם כל הכבוד למערכת ההפעלה ווינדוס, שהיא עדיין מובילת השוק הלא מעורערת, או לחטיבת הגיימינג המפותחת של מיקרוסופט (אקס בוקס) , שהודיעה החודש על רכישת ענק של חברת אקטיוויז'ן בליזארד ב-69 מיליארד דולר, הענן הוא מנוע הצמיחה העתידי העיקרי של מיקרוסופט ועליו בעיקר מסתכלים המשקיעים בימים אלו. עם כל הכבוד לאופיס, עוד מונופול חזק, הענן הוא הסיבה המרכזית בגינה מניית מיקרוסופט רשמה תשואה של 51% ב-2021, בהשוואה ל-27% תשואה למדד S&P 500. התוצאה ברבעון הנוכחי העלתה את החשש כי אז'ור כבר הגיע לשיא הצמיחה שלו.

תוצאות מיקרוסופט מהוות אינדיקטור לשוק כולו

לתוצאות של מיקרוסופט היו גם השלכות רוחב. מיקרוסופט היא הראשונה מבין ענקיות הטכנולוגיה שמדווחת על תוצאות הרבעון ומהווה לכן אינדיקטור לשוק כולו. הנסיגה המסוימת בצמיחת הענן שלה העלתה חששות גם בהקשר לתוצאות שתי המתחרות העיקריות בעולם זה - אמזון (AWS) ואלפאבית (גוגל קלאוד). אמזון היא מובילת השוק עם מעל 30% מהכנסות הענן העולמיות, כשאחריה מיקרוסופט עם כ-20% וגוגל עם פחות מ-10%. התוצאות של מיקרוסופט גרמו מיד לירידה מקבילה גם במניות אמזון ואלפאבית במסחר המאוחר.

דברים השתנו לגמרי לאחר שסמנכ"לית הכספים של מיקרוסופט איימי הוד עלתה לשיחת משקיעים על הדוחות. ההערכה שהשמיעה הוד בשיחה הייתה כי הרבעון הבא, הרבעון השלישי, דווקא עומד להיות חזק יותר עבור אז'ור עם התחזקות בשיעור הצמיחה. הוד חזתה כי הכנסות "הענן החכם" - הקטגוריה שכוללת את אז'ור - יעמדו על 18.75 עד 19 מיליארד דולר ברבעון השלישי, גבוה יותר מתחזיות האנליסטים ל-18.5 מיליארד דולר.

השוק הגיב מיד וההודעה שינתה את הכיוון של מניית מיקרוסופט שעברה לעליות, כשאותה מגמה בדיוק נרשמת אצל אמזון ואלפאבית. האנליסט של בנק ההשקעות ג'פריס, ברנט טיל, הגדיל ואמר אמש כי שיחת המשקיעים של מיקרוסופט "הצילה במידה מסוימת את נאסד"ק" התזזיזתי והלחוץ גם ככה בימים אלו.