סין: חוסר האיזון בכלכלה החמיר ועיכב את הצמיחה

בעוד שהממשל הסיני צפוי לקבוע ל־2022 צמיחה של 5.5%, בקרן המטבע חוזים 4.7% בלבד • בקרב כלכלנים ופקידים בכירים קיים חשש שההתערבות המוגברת של המדינה בכלכלה פוגעת באופן משמעותי בצמיחה

עובדי שילוח ממיינים חבילות דואר, דצמבר 2021 / צילום: Reuters, TINGSHU WANG
עובדי שילוח ממיינים חבילות דואר, דצמבר 2021 / צילום: Reuters, TINGSHU WANG

חוסרי האיזון בכלכלה הסינית החמירו ועיכבו את המעבר של סין לצמיחה בהובלת הצריכה, כך אומרים בקרן המטבע העולמית, שם גם קיצצו את תחזית הצמיחה של המדינה ל־2022.

ההערכה של קרן המטבע משקפת חשש גובר אצל כמה כלכלנים ופקידים בכירים שההתערבות המוגברת של המדינה בכלכלה פוגעת במטרה של סין להגיע לצמיחה "באיכות גבוהה" - צמיחה המונעת מצריכה ולא מהשקעות.

בייג'ינג הצליחה להציג שיקום כלכלי מרשים מאז 2020. הכלכלה צמחה ב־2021 ב־8.1%, שיפור גדול לעומת 2.3% ב־2020. אבל הצמיחה נשענה במידה גדולה על השקעות בסקטור הציבורי וייצוא, בעוד שההוצאות הפרטיות צנחו. בחודשים האחרונים של 2021, הצמיחה האטה באופן משמעותי.

מגבלות המגפה המחמירות של הרשויות גרמו לצרכנים להסס להוציא כסף. שרשרת פעולות של הממשל בשנה האחרונה - שהתמקדו בריסון מה שנשיא סין שי ג'ינפינג מכנה "עודפים שהקפיטליזם מייצר", כולל בתחום הנדל"ן - גם הן דיכאו את הסנטימנט בקרב חברות פרטיות ואנשים פרטיים.

קרן המטבע הבינלאומית צופה שהתמ"ג של סין יגדל השנה ב־4.8%, ירידה מהתחזית הקודמת שעמדה על 5.7%. "מומנטום הצמיחה האט באופן משמעותי, והצריכה מפגרת לעומת כל תחום אחר של התמ"ג" אמרה הלגה ברגר, ראש תחום סין בקרן המטבע.

סין תקבע יעד צמיחה גבוה יותר

ההנהגה הסינית צפויה לקבוע יעד לצמיחה של כ־5.5% ל־2022, על פי כלכלנים סיניים המייעצים לממשלה. בעוד שהנתון הזה נראה נמוך, הוא עדיין עשוי להוות הערכה אופטימית יתר על המידה, בהתחשב בכך שההרחבה הכלכלית האטה בחדות ל־4% ברבעון האחרון של שנה שעברה.

כמה כלכלנים מערביים הטילו ספק ברציונל שבבסיס מה שהם רואים כיעד צמיחה שאפתני, שיוביל באופן בלתי נמנע להוצאות גדולות יותר של הממשלה על פרויקטים גדולים וידחוף את רמת החוב הגבוהה של סין עוד יותר מעלה.

אבל קיים לחץ פוליטי לוודא שהצמיחה תישאר חזקה לקראת מפגש חשוב של המפלגה הקומוניסטית בהמשך השנה, שבה צפוי ג'ינפינג לבקש כהונה שלישית, בניגוד למסורת לפיה נשיאים פורשים אחרי שתי כהונות. חלק מאמונתו בכך ש"המזרח נמצא בעלייה והמערב שוקע", אמר כלכלן סיני הקשור לממשלה, קשורה בכך שכלכלת סין תמשיך להציג ביצועים טובים יותר משל שאר העולם המפותח, ובייחוד ארה"ב.

הכלכלה האמריקאית התרחבה ב־6.9% ברבעון הרביעי, וסיימה את השנה של הצמיחה החזקה ביותר שלה מזה כמעט ארבעה עשורים.

על מנת לחזק את הפעילות הכלכלית הנחלשת, בייג'ינג הגדילה את ההקלה המוניטרית והפיסקלית, קיצצה את הריביות, עודדה בנקים לחלק הלוואות ונתנה לממשלות ברמה מקומית להגדיל את ההוצאה על פרויקטים של תשתיות.

נשיא סין שי ג'ינפינג / צילום: Associated Press, Andy Wong
 נשיא סין שי ג'ינפינג / צילום: Associated Press, Andy Wong

המלצה על גרעון פיסקלי גבוה יותר

"היינו רוצים שסין תצליח יותר מ־4.8%", אמר ברגר מקרן המטבע העולמית. "אבל מה שכרגע נמצא בתכנון המדיניות אינו מספיק".

המלצות קרן המטבע העולמית לרשויות הסיניות כוללות להרשות גירעון פיסקלי גבוה יותר, שעשוי לאפשר לממשלה לקצץ מיסים על עסקים, או הקצאה מחדש של משאבי הממשלה, שתגדיל את העדיפות למשקי בית במקום להוצאה ציבורית. "הפניית משאבים למשקי בית בעלי הכנסה נמוכה עשוי לעזור לעודד את הצריכה", אמר ברגר.
אבל בינתיים, קובעי המדיניות הסינים התמקדו בצעדים בצד ההיצע לעידוד הייצור, בניגוד לנקיטת צעדים להגדלת הוצאת הצרכנים ברמה שתהיה משמעותית.

השיקום הלא־שוויוני בכלכלה הסינית גם מגביר מגמה של ירידה בפריון, או התפוקה לכל עובד ויחידת הון, כך נכתב בדו"ח קרן המטבע. הצמיחה בפריון בסין ירדה באופן בולט בשנים האחרונות, כשהסקטור הציבורי גדל, וסילק חברות פרטיות שנטו להיות גמישות יותר ורווחיות יותר.

לחצים מבחוץ - רוח נגדית בפנים

הדוח מראה שיוזמות בבעלות המדינה הן בממוצע פרודוקטיביות רק ב־80% לעומת חברות פרטיות באותם תחומים. ועדיין, חברות בבעלות המדינה משחקות תפקיד הולך וגדל בכלכלה הסינית, כשהרשויות פנו אליהן כדי לוודא שיהיה מלאי בזמן המגפה ועל מנת ליישם את היוזמה של בייג'ינג להסתמכות עצמית בטכנולוגיה במקביל להגברת המתחים מול המערב.

בקרן המטבע הבינלאומית קראו לסין לבצע רפורמות בסקטור הציבורי שהיו נחוצות כבר זמן רב כדי להקל על חברות פרטיות להתחרות בחברות שבבעלות המדינה. בייג'ינג תולה את האשם בעיכוב של יישום רפורמות כאלה באופן חלקי בשותפות סחר גדולות, בעיקר ארה"ב.

על פי הדוח, הרשויות הסיניות הדגישו בפני קרן המטבע הבינלאומי ש"לחצים חיצוניים" מוסיפים רוח נגדית לכלכלה, ובייג'ינג אומרת שזה מצריך מחברות בבעלות המדינה לשחק תפקיד גדול יותר במגזרים אסטרטגיים.