משרד השיכון יסבסד התחדשות עירונית ב-25 אלף שקל לדירה

במשרד השיכון אומרים כי ראשי ערים רבים מעכבים היתרי בנייה בגלל מחסור בתקציב לחידוש התשתיות הישנות, ולכן הוחלט לתת לעיריות תמריץ • המשרד מסר שבתוכנית נכללות 11 ערים אך בחלקן אומרים שהדברים עדיין לא סוכמו סופית

שר השיכון זאב אלקין / צילום: יוסי זמיר
שר השיכון זאב אלקין / צילום: יוסי זמיר

משרד השיכון הודיע אתמול (א') כי יסבסד דירות שייבנו בהתחדשות עירונית באזורי הביקוש. הערים שחתמו על ההסכמים יקבלו מענק בגובה 25 אלף שקל לכל דירה שתקבל היתר בנייה בפרויקט של פינוי-בינוי או תמ"א 38 (שעתידה להסתיים באוקטובר אם לא תוארך) בשלוש השנים הקרובות, ובתנאי שיהיו לפחות 2,500 דירות כאלה בכל אחת מהערים.

במשרד השיכון אומרים כי כיום, ראשי ערים רבים מעכבים היתרים בטענה שאינם יכולים לקבל לעיר תוספת תושבים ללא תקציב לחידוש התשתיות הישנות, ולכן הוחלט לתמרץ אותם - בתנאי שיעמדו ב-2,500 היתרים בשלוש שנים. בכך מקווים במשרד השיכון שיתווספו 30 אלף דירות באזורי הביקוש. ממשרד השיכון נמסר כי התקציב לשנה הזו עומד על סכום של 440 מיליון שקל, וכי הסכום הכולל יגיע ל-750 מיליון שקל. עוד נמסר כי הם יבדקו אפשרות לצרף לתוכנית ערים נוספות.

לפי משרד השיכון, 11 הערים שכלולות בתוכנית הן ירושלים, לוד, בת ים, קרית אונו, חיפה, נתניה, גבעתיים, רמת גן, אשדוד, חדרה וקרית ים.

ישראל גל, ראש העיר קריית אונו מסר: "סוף סוף המדינה מכירה בחשיבות ההתחדשות העירונית, חיזוק בניינים נגד רעידות אדמה ומיגונם נגד טילים. ראוי לברך את ההחלטה של המדינה להוציא מתקציבה לצורך עשייה כה חשובה למען ביטחונם של מאות אלפי תושבים בישראל. קריית אונו שמובילה את ההתחדשות העירונית בישראל, עשתה זאת עד היום כמעט לבדה. משמעות החלטת המדינה לתקצב את פרויקט ההתחדשות העירונית בקריית אונו הינה תוספת של 62 מיליון שקל - הכול לטובת התושבים. אנחנו מאמינים שתמרוץ כזה מצד הממשלה יעודד רשויות נוספות לקדם את ההתחדשות העירונית לטובת כולנו".

עם זאת, בחלק מן הערים אמרו שהדברים עדיין לא סוכמו סופית:

עיריית בית שמש מסרה: "ההסכם טרם נחתם והעירייה עדיין לא נכללת בו".

עיריית ירושלים מסרה: "ירושלים נמצאת בעיצומו של התהליך מול משרד השיכון".

עיריית בת ים מסרה: "התוכנית חשובה ומבורכת, ויכולה לחולל שינוי של ממש בהיצע הדיור. עם זאת, בת ים טרם סיכמה את הפרטים עם הממשלה, וההחלטה הסופית תתקבל לאחר שיסוכם מנגנון שיבטיח כי כספי הממשלה אכן יגיעו לרווחת התושבים, בניגוד להסכמי גג בערים אחרות בשנים עברו".

על פי דוח הרשות להתחדשות עירונית לשנת 2020, קרית אונו שבה כ-40 אלף תושבים היא המובילה במספר היתרי הבנייה להתחדשות עירונית: עד 2020 ניתנו בה היתרים לכ-2,500 יחידות דיור בפינוי-בינוי.