הפרלמנט האירופי יקים ועדת חקירה לבדיקת השימוש ברוגלת פגסוס

לפחות רבע מחברי הפרלמנט האירופי תמכו ביוזמה להקים ועדת חקירה שתעסוק בטענות לפיהן ממשלות ביבשת השתמשו בתוכנת פגסוס של החברה הישראלית NSO • ממשלות שונות באיחוד האירופי, כולל גרמניה, הודו כי רכשו את כלי המעקב פגסוס מ-NSO בעבר • משך דיוני הוועדה יהיה כשנה, לפי הדיווחים, והיא תוכל לזמן גורמי ממשל מהאיחוד האירופי, כמו גם לקיים דיונים פתוחים בסוגיה

קבוצת NSO / צילום: Shutterstock
קבוצת NSO / צילום: Shutterstock

הפרלמנט האירופי צפוי להקים בשבוע הבא ועדת חקירה רשמית לבדיקת הטענות לפיהן ממשלות ביבשת השתמשו בתוכנת פגסוס של החברה הישראלית NSO למעקב אחרי פעילים, פוליטיקאים ועיתונאים במדינות האיחוד. היוזמה הנדירה להקמת ועדת חקירה מטעם הפרלמנט תבדוק את הדיווחים שפורסמו בשורת כלי תקשורת בשנה שעברה, שכללו האשמות לפיהן עיתונאים ופעילי אופוזיציה בפולין ובהונגריה היו יעד למעקב.

ממשלות שונות באיחוד האירופי, כולל גרמניה, הודו באחרונה כי רכשו את כלי המעקב פגסוס מהחברה הישראלית בעבר. השאלה כיצד השתמשו ממשלות שונות ביבשת בכלי הזה תעמוד במרכז חקירת הוועדה, שהוקמה לאחר שנמצא רוב בקרב חברי הפרלמנט ליוזמה. לפי ה"גרדיאן", ועדת החקירה תפעל במתכונת דומה לזו שבדקה את השימוש ב"אתרים חשאיים" למעצר ללא משפט של חשודים במעורבות בטרור איסלאמי בבעלות ברית של ארה"ב באיחוד, כמו פולין וליטא.

לפחות רבע מחברי הפרלמנט תמכו ביוזמה להקים ועדת חקירה בנושא. קבוצת Renew בפרלמנט, המאגדת מפלגות מרכז כולל זו של נשיא צרפת עמנואל מקרון, היא זו שעומדת מאחורי היוזמה. לפי הדיווחים, מקרון עצמו היה יעד של שירותי הביון של מרוקו, כמו גם פוליטיקאים ואנשי ציבור צרפתיים אחרים. הקמת הוועדה צפויה לקבל אישור רשמי בשבוע הבא.

משך דיוני הוועדה יהיה כשנה, לפי הדיווחים, והיא תוכל לזמן גורמי ממשל מהאיחוד האירופי, כמו גם לקיים דיונים פתוחים בסוגיה. NSO אמרה בעבר כי הדיווחים לגבי השימוש בתוכנה הם "מוגזמים", והוסיפה ומסרה ל"גרדיאן" כי אינה יכולה לפרט לגבי עבודתה עם ממשלות. היא הבהירה כי התוכנה נמצאת בשימוש על ידי גורמי חוק בלבד.

מנהיגת הקבוצה הפוליטית בפרלמנט אמרה לעיתון הבריטי: "כאשר תוכנה שנועדה להילחם בטרור נמצאת בשימוש נגד פוליטיקאים מהאופוזיציה על ידי ממשלות אירופיות, מדובר בחשדות רציניים מאוד".