האיחוד האירופי על שימוש בתוכנות ריגול נגד עיתונאים: "לא מקובל"

בתגובה לתחקיר על שימוש שעשו מספר מדינות - ובהן סעודיה, מרוקו, הונגריה, הודו איחוד האמירויות ומקסיקו - בתוכנת הריגול של NSO הישראלית, נגד עיתונאים, אישי ציבור ופעילים חברתיים אמרה נשיאת הנציבות האירופית כי הדבר מנוגד לחוק

נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין / צילום: Reuters, PASCAL ROSSIGNOL
נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין / צילום: Reuters, PASCAL ROSSIGNOL

נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין אמרה היום (ב') כי שימוש בתוכנות ריגול נגד עיתונאים הוא לגמרי לא מקובל. זאת לאחר שנחשף כי נעשה שימוש בתוכנת ריגול של חברת NSO הישראלית כדי לפרוץ לטלפונים של עיתונאים, בכירי ממשל ופעילים חברתיים בעולם.

"מה שקראנו על הנושא עד כה, ותחת ההנחה שהמידע נכון, הוא לגמרי לא מתקבל על הדעת ומנוגד לחוקים שלנו", אמרה פון דר ליין במהלך ביקורה בפראג.

אתמול פרסמו 17 גופי תקשורת ברחבי העולם -  ובהם ה"גרדיאן" הבריטי, "לה מונד" הצרפתי, ו"הוושינגטון פוסט" - תחקיר, שהתבסס על הדלפת ענק שכללה יותר מ־50 אלף מספרי טלפון. לפי התחקיר, "פגסוס", תוכנת ריגול של חברת NSO הישראלית, שימשה לפריצה של עשרות טלפונים חכמים של עיתונאים, פעילי זכויות אדם, מנהלים עסקים, לפחות שופט עליון אחד, ואף לארוסתו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י שנרצח בהוראת נסיך הכתר הסעודי.

על פי הדיווח, בשלב זה העיתונאים שחקרו את המספרים המודלפים הגיעו לעשר ממשלות שהיו לקוחותיה של NSO - סעודיה, מרוקו, אזרבייג'ן, רואנדה, הונגריה, הודו, בחריין, קזחסטן, איחוד האמירויות ומקסיקו. על פי התחקיר, מקסיקו הכניסה 15 אלף מספרי טלפון ומרוקו ואיחוד האמירויות הכניסו עשרת אלפים כל אחת. כאלף מספרים שייכים לאזרחי אירופה. 

בשנים האחרונות NSO כיכבה בשורה של כותרות לא מחמיאות. בדצמבר האחרון נשיא חברת מיקרוסופט, בראד סמית׳ , האשים בפוסט שעלה בבלוג הרשמי של החברה את NSO ודומותיה בתפוצת כלי סייבר חזקים, שאיפשרו את מתקפת הסייבר החמורה על גופי ממשל וחברות אמריקאיות. סמית' הגדיר את החברה הישראלית כנציגה המוכרת והבולטת ביותר של קטגוריית חברות סייבר אלה שמפתחות כלי סייבר התקפיים שמתגלגלים לגורמים עוינים ומפרים את היציבות העולמית.