נחשף בגלובס: מדד תשומות הבנייה לקראת שינוי, והחקיקה עולה שלב

מדד תשומות הבנייה בדרך לשינוי משמעותי: ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את ההצעה להצמיד את מדד תשומות הבנייה רק לעלויות הבנייה, ולא לכלול את מחיר הקרקע כפי שהיה עד היום • ההצעה גובשה במשרד השיכון בעקבות שאילתא של ח"כ בצלאל סמוטריץ', אך לבסוף הוגשה על ידי ח"כ אלכס קושניר

בנייה. המדד משליך באופן ישיר על רוכשי הדירות / צילום: Shutterstock, Yuri Dondish
בנייה. המדד משליך באופן ישיר על רוכשי הדירות / צילום: Shutterstock, Yuri Dondish

כפי שנחשף לראשונה בגלובס, מדד תשומות הבנייה בדרך לשינוי משמעותי. ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (א') את ההצעה להצמיד את מדד תשומות הבנייה רק לעלויות הבנייה - ולא לכלול את מחיר הקרקע כפי שהיה עד היום.

מדד תשומות הבנייה עומד בפני שינוי וענף הנדל"ן סוער: האם המחירים ירדו ומתי זה יקרה? 

ההצעה גובשה במשרד השיכון בעקבות שאילתא של ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית) אך לבסוף הוגשה על ידי ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו). היא צפויה לעבור בקרוב להצבעה בקריאה טרומית במליאת הכנסת, אולם תאוחד עם הצעת החוק הממשלתית וצפויים בה עוד כמה שינויים.

מדובר במדד שמודד את שינויי העלויות לקניית "סל" קבוע של חומרי בנייה, מוצרים ושירותים המשמשים לבניית בתי מגורים ולשיפוצים, ובפועל הוא מייצג את הרכב הוצאות הבנייה של קבלנים וקבלני משנה. לאור זאת, זה משליך באופן ישיר על רוכשי הדירות.

מדד זה מוצמד למחירי הדירות ותורם לעליית מחירן. בשנים האחרונות לא שמו לב אליו כמעט, משום ששיעוריו היו אפסיים. ואולם החל מסוף 2020 הוא דופק בקצב שלא ניתן להתעלם ממנו עוד, ובשנה שעברה עלה ב-5.6%. כיום, רוכשים חייבים לעשות לעצמם את השיקול, האם שווה להם לרכוש דירה חדשה, במיוחד בשלב שהיא עדיין על הנייר או אפילו ב"פרי סייל", משום שהעלייה במדד יכולה להוסיף למחיר הדירה מאות אלפי שקלים.

שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין: "הצעה לתיקון חוק המכר תשנה את שיטת ההצמדה של מחיר הדירה ותחסוך עשרות אלפי שקלים לזוגות צעירים שרוכשים את הדירות. היא תהיה ברורה ושקופה יותר. חוק המכר יאפשר לרוכשי הדירות להחליט האם הם מצמידים את מחיר הדירה למדד או למדד תשומות הבנייה בניטרול מחיר הקרקע".