התוכנית להקדמת התקציב הבא חוזרת לשולחן

לגלובס נודע כי היעד לאישור הסופי של התקציב הדו־שנתי ל־2023-2024 בכנסת יוקדם מתחילת חודש נובמבר לסוף ספטמבר הקרוב • חרף קיצור הדד-ליין, דיוני התקציב שהיו אמורים להתחיל בתוך אגף התקציבים במהלך חודש מרץ, עדיין לא החלו

שר האוצר בישיבת הממשלה השבועית/ צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות
שר האוצר בישיבת הממשלה השבועית/ צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

שר האוצר אביגדור ליברמן החליט להקדים את מועד אישור תקציב המדינה הבא, כך נודע לגלובס. היעד לאישור הסופי של התקציב הדו־שנתי ל־2023-2024 בכנסת יוקדם מתחילת חודש נובמבר לסוף ספטמבר הקרוב.

בסביבתו של ליברמן אמרו שקיצור לוחות הזמנים מקובל על אגף תקציבים, ושהכל מתנהל בקצב הנדרש. עם זאת, לפי לוח הזמן המקורי, דיוני התקציב שהיו אמורים להתחיל בתוך האגף במהלך חודש מרץ, עדיין לא החלו. וזאת, חרף קיצור הדד-ליין ביותר מחודש. יתרה מכך, דרגי הביצוע במשרד האוצר עוד לא עודכנו בדבר לוח הזמנים המעודכן להעברת התקציב.

שוב על הפרק: סוגיית הרוטציה

כפי שפורסם בגלובס, רה"מ החליפי יאיר לפיד ביקש לפני כחודש להקדים את אישור התקציב. זאת, בניסיון לחזק את יציבותה של הממשלה, ולנטל את פצצת התקציב מוקדם ככל הניתן. הרבה לפני מינויו המיועד של לפיד לתפקיד ראש הממשלה, במסגרת הסכם הרוטציה עם נפתלי בנט.

בלשכתו של ליברמן אומרים שתחילה ביקש לפיד להקדים את אישור התקציב לחודש מאי. שר האוצר ואנשי המקצוע במשרדו סירבו לכך, בטענה שהקדמת לוחות זמנים כזאת לא תאפשר עבודה יסודית על התקציב ועל חוק ההסדרים שיעבור לצדו.

בסופו של דבר, ליברמן הסכים להקדים את לוחות הזמנים, אבל בחודש וחצי בלבד. אין כל פסול בכך אם אגף תקציבים, שאחראים על בניית התקציב והרפורמות שתנסה המדינה להעביר במקביל אליו, נתן את ברכתו למהלך וסבר שלא תהיה בכך פגיעה בעבודה. באופן כללי, באגף עוסקים בתקציב 2023 מאז שסיימו להעביר את התקציב הקודם בנובמבר. עם זאת, דיונים ממוקדים שהיו אמורים להתחיל בחודש הבא לא הוקדמו כאמור, וככל הידוע גם עוד לא נקבעו.

לפי לוח הזמנים הקודם, היו אמורים נציגי אגף תקציבים להתחיל לדון בפרטי התקציב מול השרים הרלוונטיים בסביבות חודש יוני.

בדיונים אלה מציגים השרים את דרישותיהם לפרויקטים שהם מעוניינים לקבל מימון עבורם, ולרוב מתנהל משא ומתן מול האוצר על הסכומים שיועברו ולאיזה פרויקטים בדיוק. הקדמת התקציב מחייבת גם זירוז של משרדי הממשלה בהכנת התוכניות שלהם לשנים הבאות, וייתכן שהפגישות ביניהם לבין משרד האוצר יוקדמו.

כדי להעביר את תקציב המדינה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת בספטמבר, תצטרך הממשלה לאשר אותו כבר ביוני. יש לציין שעל פי חוק, התקציב יכול לעבור סופית בכנסת עד מרץ 2023. כלומר, גם לוח הזמנים המקורי, שכיוון לאישור התקציב בנובמבר, היה קצר יחסית.

אף שבהסכם הקואליציוני נקבע כי אי העברת התקציב תביא לעלייתו של לפיד לשלטון, גורמים פוליטיים חששו לאחרונה שסמיכות בין התקציב לרוטציה תביא להערמת קשיים מצד חברי כנסת מהצד הימני, שאולי יתנגדו להחלפתו של בנט בלפיד - ויכרכו בכך את הצבעתם על התקציב.