"עסקה סופר-אטרקטיבית לאינטל", ומה יכול להיות הסיכון לטאואר?

ביום שאחרי הדיווח על העסקה לרכישת יצרנית השבבים, האנליסטים מבינים מה אינטל מצאה בטאואר, ומחמיאים להנהלת החברה ולמנכ"ל, שזכה לתגמול על הצלחתו לאורך השנים • מה יקבלו הבכירים בטאואר אם תופסק עבודתם בשל שינוי השליטה

מפעל טאואר / צילום: שלומי יוסף
מפעל טאואר / צילום: שלומי יוסף

מניית יצרנית השבבים טאואר  זינקה ביום שלישי במסחר בוול סטריט בכ-42% במחזור מסחר גדול פי 40 מהממוצע במניה, לאחר הדיווח על מכירת החברה לאינטל תמורת 5.8 מיליארד דולר (לפי שווי חברה של 5.4 מיליארד דולר בנטרול המזומנים נטו בקופה). מחיר המניה ננעל בסוף יום המסחר על 47.07 דולר, נמוך בכ-11% ממחיר המניה בעסקה, 53 דולר.

מכיוונה של אינטל , הרכישה מגיעה על רקע האסטרטגיה שלה שהוצגה בשנה שעברה, להפוך ליצרנית שבבים לא רק לצרכים עצמיים אלא גם עבור צדדים שלישיים. הכוונה היא שטאואר תשולב ב-IFS של אינטל (Intel Foundry Services). בבנק ההשקעות קרדיט סוויס הביעו עמדה ספקנית למדי, והאנליסט ג'ון פיצר כתב כי האסטרטגיה מבוססת, אך הנכס חסר ודאות. "אנחנו מסכימים עם רצונה של אינטל להאיץ את פעילות IFS ולעשות זאת בצורה לא אורגנית, אולם לא ברור לנו האם טאואר היא הנכס הטוב ביותר לרכישה.

פיצר העריך כי "הבחירה המועדפת עלינו, GlobalFounderis (שנסחרת בשווי כ-30 מיליארד דולר) לא הייתה מעוניינת או שהייתה יקרה מדי". להערכתו, שוק הפאונדרי (ייצור שבבים לחברות אחרות) שמגיע ל-100 מיליארד דולר יצמח עד 300 מיליארד דולר ב-2030. "אינטל צריכה להוכיח למשקיעים שעסקי הליבה שלה כבר הגיעו לתחתית, לפני שתקבל קרדיט על מאמצי הרחבת השוק אליו היא פונה", הוא מוסיף.

גם באופנהיימר כתבו כי העסקה משתלבת עם ההכרזה של אינטל לעבור למודל פאונדרי עצמאי, אם כי "לא ברור איך החברה הייתה אמורה לבצע את המהלך, אך כמובן שרכישת חברה שפועלת זה כ-30 שנים במודל הזה, מקלה על המשימה". באופנהיימר מזכירים כי "לאינטל לא היה קשר לשוק השבבים האנלוגיים, המהווה את תחום ההתמחות של טאואר, ורכישתה עושה הרבה יותר הגיון עסקי מכל הרכישות שביצעה אינטל עד כה".

בניגוד לרכישות קודמות שעשתה אינטל בישראל, ש"לא כולן היו מוצלחות" לדברי אופנהיימר, "זוהי עסקה סופר-אטרקטיבית לאינטל, משום שעלות הקמת מפעל ייצור חדש נאמדת במיליארדי דולרים רבים, וכאן מדובר במפעלים שכבר מייצרים תזרים מזומנים חזק".

בבנק הפועלים סבורים כי העסקה מגלמת שווי הוגן לטאואר, אך מזהירים כי "יש לקחת בחשבון שאי-יציאתה לפועל של העסקה בתנאי השוק הנוכחיים (חשש ממלחמה באוקראינה שעשויה להביא גם להתייקרות חומרי הגלם לייצור השבבים, ועליית תשואות האג"ח בעולם) עלולה להביא לצלילה מטה בחדות של מחיר מניית טאואר". האנליסט שי זיגלמן מציין כי בהיבט ייצור השבבים האנלוגיים שמעניין את אינטל, טאואר נמצאת כיום במומנטום עסקי חזק.

"מפעלי הייצור שאינם במזרח - נכס במצור"

בבית ההשקעות אי.בי.אי הדגישו את המהפך שעברה טאואר. רודי שתיוי, מנהל מחקר מניות חו"ל, ציין כי לא רק שהחברה מספקת כיום שבבים אנלוגיים קריטיים לתעשיות החדשניות והצומחות ביותר כגון 5G, דאטה סנטר, IoT ועוד, אלא שהיא מרוויחה מהתהליכים שקורים בשוק עצמו - עודפי ביקוש משמעותיים ולצידם הכרה של חברות ומדינות רבות בכך שייצור שבבים עצמאי מהווה נכס אסטרטגי, "מה שהפך את מפעלי הייצור שאינם במזרח הרחוק לנכס במחסור", לדברי שתיוי.

סבינה לוי, מנהלת המחקר בלידר שוקי הון, מייחסת את ההישג המרשים להנהלת החברה, "שקיבלה את טאואר במצב עסקי ופיננסי מאוד מאתגר, והצליחה להפוך אותה לחברה משגשגת ולמצב אותה כיצרנית שבבים אנלוגיים מובילה".

בראשות טאואר עומד המנכ"ל זה 17 שנה, ראסל אלוונגר, שהוביל את המהפך בה מחברה מפסידה ומדממת מזומנים שלא ברור אם תוכל לשרת את חובותיה, לחברה צומחת, מתמחה אשר פעילה בשווקים צומחים. 

ראסל אלואגנר מנכ''ל- חברת טאואר / צילום: עינת לברון
 ראסל אלואגנר מנכ''ל- חברת טאואר / צילום: עינת לברון

השיפור שהוביל בטאואר הפך את אלוונגר למנכ"ל מתוגמל היטב, וב-7 השנים האחרונות (בין 2014 ל-2020) עלות התגמולים שלו, הכוללת שכר בסיס, הטבות נלוות, בונוס ותגמול הוני, הסתכמה ב-29.4 מיליון דולר. לפני 2014 טאואר לא הייתה מחויבת לדווח על התגמולים לבכיריה.

לפי מדיניות התגמול של טאואר, שינוי בשליטה בחברה שמביא להפסקת עבודתם של נושאי משרה בה עשוי להוביל לתגמולים לאותם בכירים. בנוגע למנכ"ל, עם סיום עבודתו בחברה (גם במקרה של שינוי בשליטה), הוא זכאי לתשלום בגובה 12 משכורות בסיס (כ-820 אלף דולר) וכן להאצת כל התגמול ההוני שטרם הבשיל, ששוויו מוערך במיליוני דולרים. כך למשל ב-2020 אושרה לאלוונגר הקצאת מניות חסומות בשווי 5.1 מיליון דולר, שבחלקן מבשילות לאורך זמן וחלקן תלויות בעמידה ביעדים.

 
  

שאר הבכירים יהיו זכאים, במקרה של הפסקת עבודתם בשל שינוי בשליטה, לתשלום בגובה של עד 9 משכורות והאצת הבשלה של התגמול ההוני.

עופר לפני כמה שנים: "עדיין לא קונים את אינטל"

מי שהיה אחד מהאנשים המזוהים ביותר עם חברת השבבים טאואר לאורך השנים הוא עידן עופר, שהיה בעל השליטה בחברה באמצעות החברה לישראל. החברה לישראל החזיקה בטאואר כשהוחלט על השקעה מסיבית בבניית מפעל הייצור השני במגדל העמק, וכשהחובות שלקחה מהבנקים לצורך בניית המפעל העיקו על פעילותה עד כדי חשש שלא תוכל לעמוד בהחזרתם.  

אולם בשנת 2016 עופר התנתק מטאואר לאחר שהחברה לישראל פוצלה לשתי חברות: קנון שלו יצאה מתוך החברה לישראל וקיבלה את ההחזקות בטאואר, צים, חברת המכוניות הסינית קורוס והשקעות אחרות. את ההחזקה בטאואר חילקה קנון כדיבידנד בעין לבעלי המניות שלה, כך שהיא כבר אינה בעלת מניות בחברה ולא תיהנה מהמכירה שלה לאינטל.

אגב, סיפור מעניין נוסף שסיפר אלוונגר בעבר בראיון לגלובס עוסק בחוזה שנחתם בין טאואר ואינטל לייצור המוני של חיישני תמונה, ששולבו במוצרי אינטל. לקראת החתימה על ההסכם לפני מספר שנים, הגיעו נציגי אינטל לבחון את המפעל של טאואר במגדל העמק. "כינסנו את העובדים ואמרתי להם שבניגוד לשמועות אנחנו לא קונים את אינטל", סיפר אלוונגר בחיוך. "אז עידן עופר, שגם היה כאן, צעק מהקהל: 'עדיין לא'".