טאואר הודיעה רשמית: אינטל רוכשת את החברה ב-5.8 מיליארד דולר

אינטל אישרה את הדיווח שלפיו תרכוש את חברת טאואר הישראלית ממגדל העמק, שלה קווי ייצור לשבבים בישראל, בקליפורניה, בטקסס וביפן • העסקה מתבצעת לפי שווי פעילות של 5.4 מיליארד דולר - פרמיה של 60% מעל מחיר הנעילה אמש בניו יורק - לא כולל 400 מיליון דולר במזומן שיש לטאואר בקופה • המניה מזנקת מעל 40% בת"א

מפעל טאואר / צילום: שלומי יוסף
מפעל טאואר / צילום: שלומי יוסף

המסע של טאואר  הישראלית, מפעל השבבים ממגדל העמק שנאבק במשך שנים לשמור על רווחיות, השתלם: מפעל השבבים יימכר לאינטל  בתמורה ל-5.8 מיליארד דולר, כחלק מהתוכנית האגרסיבית של היצרנית האמריקאית להרחיב את יכולת הייצור שלה למגוון טכנולוגיות ומוצרים. 

המפעל שנבנה על אדמה ב-50 אלף דולר: כך נולדה טאואר ממגדל העמק
המנכ"ל שמאחורי האקזיט: אמריקאי מורמוני שהפך את טאואר לסיפור הצלחה 

אינטל תשלם 53 דולר למניה - פרמיה של 60% מעל מחיר הנעילה אמש בניו יורק. העסקה מתבצעת לפי שווי פעילות של 5.4 מיליארד דולר, שלא כולל מזומנים בשווי (נטו) 400 מיליון דולר שיש לטאואר בקופה. מניית טאואר זינקה ב-49% בתום יום המסחר בוול סטריט והיא מזנקת בשעה זו ב-40% בת"א.

לפי דיווח שפורסם בלילה (ג') בוול סטריט ג'ורנל, הרכישה הייתה אמורה להתבצע לפי שווי של 6 מיליארד דולר. הבוקר טאואר דיווחה לבורסה שהרכישה תתבצע בתמורה ל-5.8 מיליארד דולר, מעט פחות מהדיווח המקורי. אינטל הודיעה שתרכוש את החברה הישראלית כחלק מהאסטרטגיה שלה להיכנס לשוק מפעלי הייצור המשרתים מגוון של לקוחות, שינוי אסטרטגי מהמקום בו פעלה אינטל עד כה - ייצור לצריכה עצמית בלבד.

על פי ההודעה, הרכישה תגדיל את כושר הייצור של אינטל ואת דריסת הרגל שלה בפורטפוליו חדש של מוצרים. טאואר מתמחה בייצור שבבים אנלוגיים - שבבים פשוטים יחסית המשמשים כמעין חיישנים אלקטרונים במגוון של התקנים, החל מרכבים, מכשירי הדמיה רפואית, ועד מצלמות. לדברי אינטל, טכנולוגיית הרדיו (RF) הייחודית של טאואר, שותפויות העיצוב והפיתוח שלה, הקניין הרוחני שלה והפריסה הגיאוגרפית העולמית שלה, תאמו לאסטרטגיה החדשה של ענקית השבבים העולמית. החברה הישראלית מייצרת 2 מיליון פרוסות סיליקון בשנה ומעניקה לאינטל אפשרויות צמיחה חדשות בטקסס, ישראל, איטליה ויפן.

מלבד ייצור שבבים, מביאה טאואר לשולחן גישה שחסרה באינטל: מערך שירות לקוחות עבור יצרניות אחרות, כמו יצרניות רכב או מכשירי מובייל. מערך שכזה מהווה מפתח עבור אינטל להתחרות בענקיות כמו סמסונג ו- TSMC אשר כבר כיום נחשבות ליצרניות משוכללות מאינטל בשל העובדה שמערך הייצור שלהן משרת לקוחות חיצוניים ולא רק את עצמן.

"פורטפוליו המוצרים של טאואר, הפריסה הגיאוגרפית וקשרי הלקוחות שלהם, כמו גם הגישה השירותית שלהם, יסייעו לאינטל לקדם את תחום הפאונדרי (הפיכתה של אינטל ליצרנית שבבים עבור חברות המפתחות שבבים- א"ג)", אמר מנכ"ל אינטל פט גלסינגר.

המחסור בשבבים הביא את טאואר לתוצאות שיא

המחסור העולמי בשבבים לאחר פרוץ מגיפת הקורונה והרעב העולמי לטכנולוגיה הקפיץ את מכירות ורווחי טאואר בשנה האחרונה לתוצאות שיא. החברה מייצרת שבבים אנלוגיים למגוון לקוחות בתעשיות שונות כמו מחשוב, רכב, תעשייה, תקשורת וביטחון.

שבבים אנלוגיים - הנחשבים פשוטים יותר לתכנון ולייצור ביחס לשבבי יחידות העיבוד המרכזית או שבבי התקשורת של אינטל - משמשים בעיקר כחיישנים אלקטרוניים לטמפרטורה, מזג אוויר או חשיפה לאור. בין השאר מייצרת טאואר שבבים המזהים קריאת עומק למצלמות אבטחה, חיישנים לזיהוי הולכי רגל או לזיהוי צריכת אנרגיה עבור מכוניות, חיישני גז למפעלי תעשייה וחיישני רנטגן לתחום הרפואה. רכישה של מפעל כמו טאואר תכניס את אינטל עמוק לתחום הפאונדרי, כלומר מפעל תעשייה המשרת לקוחות חיצוניים - ולא את אינטל עצמה.

אסטרטגיית ה"פאונדרי" היא אחת מאבני הבניין המרכזיות באסטרטגיה של המנכ"ל פט גלסינגר להפוך את אינטל לחברה תחרותית אל מול ענקיות כגון סמסונג, ארם ו-TSMC. בעבר דיווח הוול סטריט ג'ורנל על עסקה דומה במסגרתה היתה אינטל אמורה לרכוש את גלובל פאונדריז, מפעל שבבים המתחרה לטאואר. הקרן השלטת בחברה, קרו מובאדלה מאבו-דאבי, החליטה לקחת את החברה להנפקה במקום זאת.

עם השלמת הרכישה, תהפוך מגדל העמק לאתר הייצור השני של אינטל בישראל, נוסף על מפעל השבבים בקריית גת.